Hästens välmående

Fick lite funderingar idag när jag pysslade om Bellan. Ryktade ordentligt och masserade sedan, hon kändes kalasfin! Inte alls grinig och spänd där hon brukar kunna vara nu, utan hon stod där och njöt. Och hon tuggar så fint efteråt = kvitto på att jag släppt på något.

Sedan släppte jag på ärtbenet, om man kan uttrycka sig så. För att få bort trycket som bildas där. Hon har ju även som jag sagt tidigare gjort en hel del slide-stops och blivit extremt spänd i slide-stop-muskeln som jag kallar den, och även den var superbra idag. Eller ja, så bra som den kan vara just nu med tanke på hur illa den var. Sedan stretchade jag ut sätesmuskeln på henne så att den skulle släppa ytterligare.

Jag kom att
tänka på hur glad jag är över att veta hur min häst mår, hon är frisk och fräsch på alla sätt och vis i sin kropp. Jag vill inte ens tänka på hur hon skulle vara i kroppen, i mitt ovetande, om jag aldrig tagit ut equiterapeut och massör. Dom är guld värda!

Och då ska ni veta att min häst visar inga speciella problem eller symtom på att hon ens behöver massage, akupunktur eller att hon har en låsning. Utan jag tar ut ET och massör för att underhålla henne och hålla henne fri från spänningar och andra otrevligheter som försämrar hästens förmåga att utföra saker man ber om. Så sitter man där och blir arg på hästen för att den inte gör si eller så, fast den egentligen inte har möjligheten att utföra det.

Jag känner mig
så glad över att jag kan min häst utan och innan kroppsligt, jag har lärt mig otroligt mycket under dessa 2 år av ET och massör-besök. Helt otroligt egentligen. Jag kan ju göra i princip allt själv nu, som dessa personer gjort på B under 2 år. Förutom att låsa upp SI-leden och såna grejer.

Ni som aldrig har
tagit ut ET och massör, tänk vad mycket era hästar kan ha problem med som ni inte vet om, för som sagt det behöver inte visa sig över huvudtaget. Tänk vad mycket bättre vissa eventuella moment i ridning och hantering skulle gå om ni fick era hästar ordentligt genomkollade. Alla som jag rekomenderat och fått att ta ut ET har hittat en hel del på sina hästar, utan att de haft några symtom.


Kommentarer
Postat av: Anonym

till lina tog jag ut ir terapeut och hon hade ju reaktioner på rumpan,manken,bogen och ryggen när jag fick henne. men som tur fick hon bort alla reaktioner ! :)

2010-12-09 @ 20:50:47
Postat av: Ebba

måste kommentera här med eftersom du har så bra inlägg. allt stämmer så bra och önskar alla kunde ta ut massör och ET! trodde inte alls det var något fel på min pojk men ville kolla igenom honom av en ET. hon hittade lite småfel och mycket spänningar. Efter det har han blivit en helt annan häst, eller vi båda har blivit annorlunda och innan trodde jag allt var bra. men så fel jag hade! tack för en bra blogg, din blogg är den första jag läser av alla! keep up the good work :)

2010-12-09 @ 21:04:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0