Funderingar och spekulationer

Hittade en superbra sida om ledinflammationer. Är ju rätt bra påläst sen innan då jag haft en hel del problem med vissa hästar, så jag är rätt van. Men en sak jag inte visste var att en ledinflammation kan komma utav en stukning/vrickning. Och det känns som om det skulle kunna vara orsaken isånafall. Tabbe utav mig att rida så pass "hårt" efter en vrickning. Lätt att vara efterklok. Trodde att när en vrickning var bra så var den bra.

http://user.tninet.se/~xvj408j/ledproblem.htm#TILLBAKA


Tis-
levt rövare i hagen, slitit av en rel. nypåslagen sko
Ons- Reagerar när hovis ska slå på skon höger bak. Rycker till i hoven just i slagen.
Tors- Varm i benet
Fre- Fin i alla ben
Lör- Fin i alla ben
Sön- Fin i alla ben

Mån- Fin i alla ben + provade slå på hoven, inte en enda liten reaktion. Skritt
Tis- Skritt
Ons- Vila
Tors- Övergångar, superpigg häst
Fre- Övergångar, superpigg häst
Lör- Dressyr i snön 20min
Sön- Värme i bakbenet igen (förmodligen från dressyrpasset dagen innan)

Så... mina spekulationer är att hon då vrickat/stukat sig, blivit helt bra. Sen har jag ridit igång för hårt och så har hon fått en liten reaktion nu igen? I form utav värme + att hon gick lite kackigt när jag krävt mycket av höger bakben efter lite protester från henne.

Ni som hängt med här sen tisdag den 2 nov och har koll på storyn. Vad är era synpunkter på detta?

Kommentarer
Postat av: Q

Men vad tråkigt att värmen kom tillbaka.=(

Är det inte bara så att snön tog lite väl då?En typ av överträning i ett klenare bakben?Alternativt vänstergaloppen i kombination med snö.. Äh jag vet inte..spekulerar hej vilt =S

Hur som helst hoppas jag verkligen inte det är något allvarligt ..Vore så himla tråkigt nu när ni verkligen går framåt ,och hon är så himla fin över lag.

Cyberkram

mvh/Q

2010-11-14 @ 19:57:33
URL: http://qodrofenia.bloggagratis.se
Postat av: giovanna - från travare till ridhäst!

SV; Åh det låter ju bra :D ! Är priset inkl. frakt :) ?

2010-11-14 @ 20:09:18
URL: http://omskolad.blogg.se/
Postat av: Fanny

Du tror inte att det kan bero på att hon börjar fatta vänstergaloppen? Det kan ju lätt bli en överansträngning då eftersom att det är nya leder som belastas. Har tänkt på att hon korsgalopperar en del, fast i vänster då. Det kan ju betyda att hon vill avbelasta benet.. Hoppas det blir bra och att det inte kommer tillbaks nu bara! :) /

2010-11-14 @ 22:30:13
URL: http://tmntsk.bilddagboken.se
Postat av: Anonym

Kan det vara en inflamation? i kanske knäet? En ponny jag hade blev anstängd i bakknäna efter en vinter som berode på att jag ridit i djup snö.. bara en tanke.

2010-11-15 @ 09:33:04
URL: http://sofiaiaa.blogg.se/
Postat av: Lina Holmbom

Kan hon inte slagit på benet med skon då. låter konstigt om hon är varm en dag och kall i en vecka och sen varm igen.Låter inte som någon vrickning iallafall.Kanske en överansträningen, men då är hon väldigt klen måste jag säga.Äldre hästar kan vara varma till och från. ( blodcirkultionen förändras) Men bellie är väl inte så gammal.

2010-11-16 @ 07:54:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0