Magkänsla..?

Har nyss varit ute i stallet hos Bellie. Ryktade henne en stund och kände sedan igenom hennes muskler och masserade henne. Hon kändes väldigt fin i musklerna trots att jag inte masserat/känt igenom henne på nån vecka nu. Brukar försöka göra det varannan dag annars men det har inte blivit av.

Kände igenom benen
oxå, och det benet som hon reagerade på igår när hovis slog på skon, det benet är varmt. Inte mycket, men varmare än de andra benen som är kalla. Konstigt nog blev jag inte mer orolig, snarare lugnare. För det känns som ännu ett tecken på en vrickning/stukning, och inte en ledinflammation som jag är så orolig för annars.

Min magkänsla brukar
alltid ha rätt, men man ska aldrig säga alltid. Men hittils iallafall. Och vanligtvis kan jag säga att min magkänsla är INTE positiv för fem öre. Men nu känner jag mig rätt lugn. Det känns skönt!

Jag var ute och
promenerade henne 20 min oxå, travade en del oxå och hon markerar absolut ingenting alls.

Går ni efter magkänsla eller efter vad man "ska" göra i praktiken?


Det som får mig att tro att det bara är en vrickning elr stukning är att;

* För 2,5 veckor sedan skoddes hon - men hon visade absolut ingen reaktion då. Slutsats = Det har troligtvis hänt något inom dessa 2,5 veckor.

* Hon lyckades slita av sig skon på vänster bak, trots att den var relativt nyligen påslagen. Och då sitter dom hårt. Slutats = Hon har levt rövare i hagen.

* Det är sjukt lerigt och halt i hagen just nu. Det går inte att gå in dit utan att halka, så hon kan mycket väl ha dragit en slint eller två. Dessutom såg jag henne halvt gå omkull förra veckan.

* Hon är varm i det benet. Oftast vid en vrickning/stukning har dom väl ökad värme? Förra året då hon hade ledinflammation så hade hon varken värme eller svullnad. Slutsats = Det är troligen inte ledinflammation.

Såhär säger min magkänsla. Och som sagt, den brukar inte båda gott. Men denna gång gör den det.. Så det är bara att hålla tummarna för att den har rätt!

Kommentarer
Postat av: Ebba

Jag brukar ofta gå på magkänsla och dom aspekter du har att gå på känns som en vrickning/stukning. min häst blir ofta varm om han trampar av en sko. Han är väldigt ömfotad och leder ofta att han vrickar den lättare :)

2010-11-04 @ 21:48:25
Postat av: SOFIE

Jag skulle gissa på att det var som du säger sträckning/vrickning/stuckning :) Så länge hon inte är svullen så är det bara att avvakta, kanske spola benet med kallt vatten eller ta kylbalsam på, så hade jag gjort om det var min häst :)

2010-11-04 @ 23:41:27
URL: http://sofieslilla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0