Dagens fråga

Hur mycket sysslor gör ni där ni har er häst uppstallad?

Själv gör jag inte mycket nu
. Ingenting faktist. Åker dit och tar hand om själva hästen. Utfodringar, täcke på och av m.m ingår. Om jag sover där hjälper jag givetvis till, och annars om jag är där och har tid. Innan jag flyttade hit gjorde jag hur mycket som helst! Hade inte något emot det då, men det skulle jag ha nu. Hade in- och utsläpp en gång i veckan vardera. Och var sjätte helg. Sedan var vi tvugna att putta ut stora hösilagebalar in i hagarna, ta isär dom för att kunna ha höet inomhus, mocka i påsar och släpa upp på släp för att sedan köra iväg, öppna upp och tömma dom.

Ne, tacka vet jag service! ;)


Kommentarer
Postat av: Amanda

Varannan vecka släpper jag ut alla hästar utom 2st i stallet. Det blir totalt 6 hästar som jag släpper ut. Men då på helgerna tar ägarna till 2 av dom 6 hästarna ut dom själv. Så från måndag-fredag är det 6st och på helgerna är det 4st som jag släpper ut, varannan vecka.

Men mockar min hästs box gör jag själv. Alla sköter sin egen box. Och jag fodrar min häst själv varje kväll och när jag är klar i stallet. Men om jag nån gång behöver ha hjälp med fodringen, om jag inte är hemma, så gör jag bara iordning allt utanför boxen (hö & kraftfoder) så ger dom andra henne.

Känns skönt att sköta allt själv. Då vet jag att det blir gjort som jag vill ha det! :)

2011-04-03 @ 09:39:49
URL: http://passionpellini.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Vi har 2-3 halvdagar i veckan ibland mer.

Väljer man morgonen skall man kolla vatten, släcka lampan i lösdriften och fixta täckesbytning/eller ta av täcken.



Väljer man kvällen skall man: Ta in och fodra + täckesbytning på 6 hästar. Mocka boxar+ lösdrift, fylla på vatten, tända lampan i lösdriften, sopa, ev hjälpa till att fylla på ensilage os.v det är lite beroende på väder och om något speciellt händer i stallet. Så vi har det ganska slappt :)

2011-04-03 @ 09:55:57
URL: http://wherethesidewalkcracks.blogg.se/
Postat av: Mickaela Jansson

Har stall hemma på gården och tillsammans är vi 3 hästägare i stallet, vi har det så här att utsläpp/morgonfodringar fixar min pappa då han ändå går upp tidigt. Andra fodringar sköter jag mest då jag bor på gården. Vi gör hökassar för 16 dagar så man slipper bry sig om det. Sen har vi två dagar i veckan då man sköter stallet själv, mockar om det behövs, fyller vatten. Då kan dom andra bestämma om dom vill komma ut eller ej men dom behöver inte göra något i stallet.

2011-04-03 @ 10:00:20
URL: http://stallortagarden.blogspot.se
Postat av: Malin

SV:Aah smart tänkt där!:D



Hästarna står ju hemma hos oss,jag och syrran turas om att mocka till dom 9 (!) hästarna varannan dag/varannan dag foder. På veckorna släpper pappa ut dom men vi brukar ta in dom på kvällen & på helgerna tar jag och syrran in/ut dom och mockar osv.

2011-04-03 @ 10:16:38
URL: http://mullesdrommar.blogg.se/
Postat av: Yasmine

Jag har min ponny hemma så jag mockar hans box, lägger mat och hö till alla hästar i stallet (oftast), sopar stallgången ibland och hjälper till att ta in hästarna. :)



Ytterst sällan tar jag ut pollarna, men det händer ibland! Det är ju så mysigt :)

2011-04-03 @ 10:28:26
URL: http://yassei.blogg.se/
Postat av: Jenny Norrgård

själv har jag mina 3 hästar hemma! så jag gör allt själv, och det är vel mer än rätt om man endå skaffar sig häst/hästar? varför skaffa häst om alla andra ska göra allting och man typ bara åker dit och "pysslar" och rider hästen?! ser ingen nytta med det, lika bra att rida på en ridskola eller ha medryttar häst då!



Det måste ju ta länge innan ni lär känna era hästar årdentligt :D SJUKT!

2011-04-03 @ 10:54:28
URL: http://kallblodochvarmblod.bloggplatsen.se
Postat av: Lina

Jag har en kvällsfodring var femte vecka, och insläpp när jag kan. Helgjour en gång i månaden ungefär (då är det antingen morgonfodring + utsläpp eller insläpp + kvällsfodring). Byter täcke själv varje morgon och kväll, mockar varje dag och det allt det där. Och så har man städjour ibland, och då ska man sopa hela stallet, tömma skottkärran i ridhuset osv. Det står 18 hästar i stallet :>

2011-04-03 @ 12:37:25
URL: http://supertravarna.blogg.se/
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

Vi har ju eget stall så alla sysslor ligger på oss och jag trivs bra med det.Jag har förr stått på både helinakordering och där man går på rullande schema hästägarna i mellan.Jag gillar ändå bäst att ha hästarna hemma och sköta allt själv det ger en bättre kontakt med hästarna och en bättre översikt över skötseln av dem.

mvh/Q

2011-04-03 @ 12:49:02
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se
Postat av: Lina - Vinn ett Glen Gordon-pannband från Hippoteket!

allt, men har dem hemma också :P

2011-04-03 @ 13:30:32
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Sofie - Ejan

svar:

Jag tycker de är rätt stor skillnad på CR och lokal. Av egen erfarenhet har jag märkt att man nästan alltid blir mycket snällare bedömd på CR än på lokal då domaren brukar döma hårdare. På lokal tävlar man ju mot andra, på CR tävlar man ju bara mot sig själv. Sedan tycker jag oftast det är mycket mysigare stämning på CR tävlingarna än på lokala där de känns som många bara tävlar för att vinna och rider lättare klasser än de borde. Men de varierar ju från gång till gång och från olika klubbar...

2011-04-03 @ 15:05:08
URL: http://ejankolifejan.blogg.se/
Postat av: Carro

Hello!

Sitter och kollar runt på sadlar här, och funderade på en tekna hoppsadel, har du prövat den? Eller prövade du bara dressyren? Är det samma passform på dem?

Åkte du nånstans och provade sadeln innan du köpte, eller köpte du hem den på vinst och förlust?

Jag vet ingen som har en tekna förutom du, så tänkte höra om du skulle kunna tänka dig att komma hit och prova sadeln på Storen? Kan ju hämta dig såklart :)



Sen är jag lite i valet och kvalet, vill ju träna dressyr, så skulle väl behöva ha en dressyrsadel, men å andra sidan så rider jag mest ute och trivs bäst i en hoppsadel... Hoppningen har jag ju iofs lagt på hyllan helt, så jag kommer ju inte behöva en hoppsadel av den anledningen.

Har inte råd att köpa 2 sadlar, så jag måste välja en. Nu rider jag ju lika gärna dressyr i hoppsadel, då jag är van det, men å andra sidan blir det svårare att inverka rätt... å andra sidan igen så ska jag inte tävla heller, jag gillar ju bara att träna för vår egen skull, så jag klarar mig troligast bra med en hoppsadel.



Gud så svårt det är det här!

2011-04-03 @ 15:42:08
URL: http://sartorius.blogg.se/
Postat av: Malin

Jadu själv betalar jag inte ens för att ha min kille uppstallad. Mormor och morfar äger gården, så dom mockar, släpper in och ut, fixar hö, fodrar you name it! Det enda jag står för är skötseln, ridningen, hovslagningen och veterinärkostnader. Nästan pinsamt att erkänna hur bra jag och Prinsas har det...

2011-04-03 @ 16:12:04
URL: http://marineprinsen.devote.se
Postat av: Andrea

Har ett insläpp och ett utsläpp per vecka, vilket tar 15 minuter (har 5 min bilväg till stallet med) max, har stall och hage sammankopplade också så att säga. Sen hjälper jag till och fixar med staket, höbalsrullning, halmhämtning och lite annat pyssel för att jag tycker det är roligt, bra kompis med min stallägare med så :)

2011-04-03 @ 17:29:06
Postat av: Emelie

Jag gör i princip allt själv.



Utsläpp, täcke på, + morgonfodring av krafft & kvällsfodring med hö ingår.



Men jag har insläppet varje dag, byter täcke inför natten, mockar själv, lunch + frukosthö lägger jag ut i hagen efter insläppet. Jag gör iordning en säck med kvällshö och ställer utanför boxen som stallägaren sedan kastar in vid ca 20 tiden.



Jag ger även intagshö och deras middags krafft vid insläppet.

2011-04-03 @ 17:48:39
URL: http://semlur.blogg.se/
Postat av: Jennie

sv: Ja, han känns riktigt fin så länge han kliver på fram. Han hamnar gärna lite i sin egen takt och tappar framåttänket ibland ;) Men vi jobbar på och hoppas på det bästa! :)

2011-04-03 @ 17:51:31
URL: http://jeila.blogg.se/
Postat av: Felicia

Jag gör precis allt själv. Förutom varannat insläpp och varannat utsläpp.



Annars mockar jag och fixar mat varje dag, och annat som behöver fixas på dagarna.



Jag hämtar också hö/halm/strö/kraft själv och lastar i/ur transporten och stallet.



Sen fixar jag allt som behöver göras till stallet också, typ hagar, spika och dona m.m.m.m.



Just nu funkar de eftersom jag inte jobbar, men med jobb blir de svårare att hinna med...

2011-04-03 @ 19:34:06
URL: http://lifeofstardom.blogg.se/
Postat av: Matilda

Jag gör allt! Efter som jag ha reget stall så blir det ju att jag gör allt. Det är mina hästar och min familj har inget med dem att göra, mamma och pappa hjälper till så klart när jag behöver! Men annars så gör jag allt!

2011-04-03 @ 20:50:34
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: Elin stjernstedt

jag gör i princip allt, men då har jag ju också eget stall :) Men jag och hon som hyr in sina två hästar brukar ta varanan morgon. ( Hon bor super nära också ) så det är iaf jätte bra. Mockning osv sköter var och en. Brukar hjälpas åt med luncher o så eftersom att jag jobbar så olika tider :)

2011-04-03 @ 21:44:50
URL: http://shalomterms.blogg.se/
Postat av: Céline

Oj, nu ska vi se. Morgonfodring/täckesbyten/utsläpp ingår alla vardagar, så vi släpper ut var 6:e helgdag själva bara eftersom vi är 6 st.



Lunchfodringen delar vi på så det blir ungefär en dag i veckan, ibland tar man två.



Eftermiddagshö ger vi själva och intagen sköter vi också själva. De delar vi på två, jag samarbetar med Sofie eftersom våra hästar går tillsammans.



Sen kvällsfodrar de som har gården alla dagar.



Sen mockar alla och rider och tar hand om sina egna hästar förstås.



Det tycker jag är rena semestern om man jämför med vårat förra stall där vi gjorde precis allt själva och bara var 2 stycken :)

2011-04-03 @ 22:44:06
URL: http://celinsaan.blogg.se/
Postat av: Anonym

gör allting själv till mina två hästar, har dem hemma. vad är annars poängen med att ha häst? annars lär man ju aldrig känna sin häst om man inte är där utom en stund om dagen....

2011-04-03 @ 22:46:23
Postat av: Anonym

2011-04-04 @ 09:24:34
Postat av: Anonym

Hmm, det ända som vi behöver göra i stallet är typ att ha helgsjour (vi delar på hur många vi är i stallet) Sen får vi service hela veckan, men man får ta in sin häst själv på eftermiddagen (:

2011-04-04 @ 09:25:35
URL: http://beeatrice.blogg.se/
Postat av: Nelly

Jag har 4a hästar hemma som jag gör allt med själv, sen har jag en ponny utlånad till en verksamhet så henne bar kör jag ibland och grejar med. Den nya hästen komme jag inte ha hemma eftersom han är hingst och då kommer jag mocka och ta in honom själv varje dag och släppa ut på helgen.

2011-04-04 @ 14:06:15
URL: http://travtjejer.blogg.se/
Postat av: Sisterhood

Jag gör typ nada, har mian hästar i mitte gna stall/gård och mina styår på lösdrift, fri tillgång. Det sköter "bonden" med höet i hagen. Vatten fyller jag då, lösdriften gör också "bonden" rent.. Har otroligt lidnrigt! XD Kraftfoder brukar jag ju cokså ge fats bara en gång om dagen..

2011-04-05 @ 16:45:05
URL: http://www.siisterhood.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0