Dressyrpass

Ridit ett pass i paddan i det fantastiska vädret. Hade en fantastisk häst oxå! Hon var superfin. Jag började med lösgörande i skritt, för att känna av vilket humör hon var på. Hon var faktist riktigt samarbetsvillig. Sen kom Emma och Carro och fotade/filmade, och Emma gav lite tips och råd när de behövdes. B var skitfin i traven då jag red fram, hon kändes riktigt lösgjord och trevlig. Men så fort jag ökade lite och skulle göra lite tempoväxlingar så taggade hon till och trodde att det var galopp på G. Så det fick vi arbeta med en del idag, att hon skulle slappna av även när jag ökade tempot.

Sen till galoppen, den var oxå jättefin! Hon blev inte lika stressad som sist. Fick henne att tagga ner mkt fortare och så, och vi fick några riktigt fina fattningar i båda galopperna. Vänstern blir bara finare och finare, hon orkar mkt mer.

Idag jobbade jag själv mycket med min skänkel, och tänkte en del på händerna oxå. Att inte dra högern emot mig eller nagga för mkt. Och vet ni? FYFAN vad mycket lättare allt blev när jag la min skänkel där den skulle vara. Har nämligen aldrig tänkt på min skänkel förut. Jag satt som gjutet i galoppen!!! Brukar ha grymt svårt att sitta ner i den, och hamna på bakvalvet, men det är ju troligtvis för att jag drar bak min skänkel och då pressas jag bakåt oxå.

Så de kändes SJUKT bra! Är mycket nöjd över både mig själv och fina Bellabus. De kmr troligtvis film ikväll, och bilder givetvis.

Kommentarer
Postat av: fanny

Hej Josse!

Jag tycker det vore intressant att höra vad du tycker om det Carolin skrev här: http://internationalshowjumping.blogg.se/2011/april/svar-ang-bett.html#comment

Jag kan hålla med henne om att under kortare perioder behövs ett skarpare bett för att "nå fram" till hästen för att träna lydnad och att sedan betsla ner igen. Men jag vet ju att du tänker lite annorlunda. Så vad tycker du? :)

2011-04-22 @ 15:06:50
Postat av: fanny

de är otroligt skönt när man har en bra kännsla efter ridningen!

2011-04-22 @ 15:07:00
URL: http://fannyhellgren.devote.se
Postat av: Linda

Tack för det :) Med film alltså. Du måste ha riktigt bra vänner som filmar och fotar dig så ofta.



Nu har jag två kompisar som hyr in sina hästar hos mig så det blir lite mer fotning åt mig med :)

2011-04-22 @ 16:27:15
URL: http://elmo.cybersite.nu/
Postat av: Amanda

Det är så kul när det går bra! :) Nu vill vi se bilderna också :)

2011-04-22 @ 18:19:35
URL: http://iamequestrian.blogg.se/
Postat av: Ebba

har en liten fråga som du kanske har nån bra idé på. Min häst har noll framåtbjudning på volten. Rider jag ut är det full fart och han har massor framåtbjudning, men inte på volten. Han blir väldigt bakåttänkande och surar ihop stundtals. Kan tillägga att han är regelbundet kollade av ET, veterinärkollad och han har utprovad sadel. Så känns inte som att det är något kroppsligt utan att det sitter i hans huvud. Som sagt, har du något bra tips? :) Tacksam för svar!

2011-04-22 @ 22:47:08
URL: http://stalljalsta.bloggplatsen.se
Postat av: Li

Sv: Tack! Jag tror att hon är en renrasig connemara men vet inte då hon inte är min och jag precis har börjat rida henne :)

2011-04-23 @ 00:00:46
URL: http://linester.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0