Dressyr

Idag blev det dressyr i ridhuset för min och Bellas del. Vi jobbade vidare på övningarna som vi red för tränaren förra ggn. Det gick jättebra med dom och B kom igenom mkt fortare nu än sist, hon visste vad som förväntades av henne. Och jag tycker det är superkul att ha grejer att jobba med, så jag hade hela tiden tränarens ord i mitt huvud så jag kunde korrigera mig själv.

Sedan galoppjobbade vi en stund i båda varven. Och hon var väldigt ja.. vad ska man säga. Hon röck tyglarna ur händerna på mig och bröt gärna av till trav, hon tyckte det var superjobbigt med andra ord. Hon brukar inte göra så..hm. Hon fick en skrittpaus, och sedan återupptog vi galopparbetet igen. Då var hon finare än nånsin i både fattningar och de första sprången. En lång och låg form. Men sen tyckte hon det vart jobbigt direkt och då började hon springa som en dåre och det blir väldigt obalanserat. Står lite i lättsits när hon gör sådär för hon kommer lättare till ro då. Och så får det vara tills hon är stark nog i galoppen.

Travjobbade lång
och låg sedan innan vi skrittade av. :-)

Superfin tjej! Jag är mycket nöjd med passet överlag och jag tycker det är skitkul att jag hittat fler knappar i ridningen. Är fortfarande så otroligt glad att hon inte stressar under och efter galoppen mer, hon kan slappna av och komma till ro efteråt. Helt otroligt.

Det som går runt i mitt huvud just nu när jag rider är:
* Slappna av i handen
* Ge eftergift så ofta jag kan
* Låg hand (elr ja, normal)
* Trampa ner i inner stigbygel vid svängar och ställning


Detta funkar skitbra på B!
Så fort jag slappnar av i handen så kommer hon till jobb och slutar streta. Jag blir lätt dragandes och då drar hon tillbaka. Så ja, lektionen sist gav verkligen otroligt mycket!!

Det är ingen film eller bild från detta pass då jag red självständigt. Jag tycker det är jätteskönt att kunna fokusera på ridningen och hästen och rida på just det sätt som behövs, istället för att spänna mig och tänka på att det måste se bra ut för att jag blir filmad. Så så kommer det vara ett tag framöver! Men när jag rider lektion har jag inga problem med att bli filmad för då har jag så fullt upp.

Kommentarer
Postat av: Emeli

Åh, jag vill med kunna rida riktiga pass ):

2011-12-09 @ 00:45:16
URL: http://tillhast.wordpress.com
Postat av: Emma

Naaaw vist är hon! :D

2011-12-09 @ 09:00:17
URL: http://klemmas.blogg.se/
Postat av: Emma

Sv:

2011-12-09 @ 09:00:51
URL: http://klemmas.blogg.se/
Postat av: Emma

Sv.Aw, tackar! ;D

2011-12-09 @ 14:53:34
URL: http://sundsvallsryttarna.blogg.se/
Postat av: Linda

Kan du inte berätta lite mer om att trampa ner inner stigbygel, syftet o.s.v :)?



Sv: Hovslagare här omkring är ju rena pesten :( De flesta har gjort mig så besviken. Vad fan är det för fel på hantverkare??



2011-12-09 @ 15:40:31
URL: http://mittangsull.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0