Kliniken nästa?

Påväg till stallet så beslöt jag mig för att B fick vila idag iallafall. Jag frös, och jag fick reda på att ingen ström fanns i stallet än. Och jag orkar verkligen inte hålla på och fixa med allt i becksvart mörker.. Så gjorde bara de nödvändiga sakerna.

Sedan gick jag ut till B
i hagen med lite gotta och så myste vi lite. Visiterade henne såklart i vanlig ordning och känner att hon har exakt samma värmeskillnad i frambenen som i söndags... Dags att börja oroa sig? JA. Så jag får hålla koll på detta nu veckan ut så ev. blire att boka tid hos vet. beroende på hur det ter sig. Ska ringa och rådfråga imorgon.

Någon som vet vad det kan vara om värmen kommer och går sådär? Någon som varit med om det? Det som jag tror är lite utmärkande är att värmen går hela vägen ner till hoven. Det är alltså från senan och ner till hoven det är jämnvarmt. Och det är stor skillnad motför andra benet som är helt normalt, likaså även bakbenen. Mina tankar snurrar kring hovböld, då det kan visa sig via värme i ben och hov, men det som får mig att tvivla är att det försvann under 2 dgr? Och tankarna går även i ledinflammation, samt mildare senskada. Men frågan kvarstår, varför försvann det under 2 dgr då hon även reds utan att det blev nånting?

Det som är mer knepigt
(om hon nu ska ha ont) är ju att hon gått sjukt bra både måndags och tisdags. Bättre än någonsin.. Lugn, taktmässig och jobbat igenom kroppen på ett helt otroligt sätt i alla gångarter, vilket jag inte ofta får till.


Bellan hos veterinären den 6 dec förra året. Här åkte vi in för jag nojade över en dags värme i ena benet, efter 3 veckors vila for jag in för säkerhetsskull. Hon var hur fräsch som helst i alla 8 leder.

Kommentarer
Postat av: Camilla

Värmen kan komma och gå vid hovböld, min häst har det ganska ofta tyvärr. Men han brukar dock aldrig vara varm i benet. Men har dom en hovböld brukar det vara puls vid kotan på det benet.

2011-12-28 @ 18:51:49
URL: http://bbqridtravare.blogg.se/
Postat av: Ullis

Hej! Har läst di blogg ett tag och tycker den e väldigt trevlig å läsa:)Bellis är jätte fin och tycker du är väldigt duktig. Har även jag en förkärlek till travare:)

Angående värme skillnaden så hade min medis det i våras. Han var varm i hoven och en bit upp i benet. Vet trodde det var en stukning så han fick vila i 3 veckor och sedans sättas igång. Han blev helt återställd.

2011-12-28 @ 18:53:15
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

VF eller? Möjligen då två alternativ från mina sida

med tanke på skadan HB så brukar eventuell överansträngning sätta sig diagonalt fram.Något man kan ha i åtanke.Men som du beskriver det så låter det mer som eventuell begynnelse till hovböld värme kan komma och gå då.Har hon förstärkt puls också? Prova att gå igenom hoven med visitertång om du har tillgång till en sådan.För att eventuellt försöka hitta bölden.Sömstick kan också ge liknade symptom.

mvh/Q

2011-12-28 @ 19:01:28
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

Inte för att jag vill oroa dig men senskador kan ge väldigt diffusa symptom också.I bland syns det inte alls och det är därför många hästar går för länge med en eventuell skada utan att den upptäcks i tid.Bananformad spolformade gaffelband och böjsenor osv får man oftast bara vid rejäla blödningar osv.

mvh/Q

2011-12-28 @ 19:05:40
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/
Postat av: Anni Oveson

Usch vad tråkigt! :( Jag hade gjort precis som du, åkt och kollat upp det ordentligt på klinik om det inte ger med sig inom det snaraste. Hellre lägga lite pengar "i onödan" än att låta det gå för långt OM det finns en liten chans att det är något. Och jag håller verkligen tummarna för att det bara är du som är nojjig! :)

2011-12-28 @ 19:12:13
URL: http://teamoveson.blogg.se/
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

Tycker du ska boka tid för UL om du oroar dig.Det har jag gjort fler än en gång med knas kan jag säga.När knas skadade sig för något år sedan när han kastat sten på sig själv och skaffat sig en spricka i griffelbenet som trängt undan senor osv var han knappt en ½ grad halt efter böjprov =O Så just saker rörande senor osv är väldigt komplicerat och ser för ögat inte alltid ut som i böckerna utanpå.Enda sättet att fastställa senskada om den inte är uppenbar är ju UL vilket är väldigt enkelt att göra .Om man inte heter knas då som behöver plegg så han nästan ramlar omkull.UL är inte så dyrt heller kostar strax under 1000-lappen =)

mvh/Q

2011-12-28 @ 19:15:03
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/
Postat av: Anonym

Ajdå! Hoppas det inte är något allvarligt! :( så tråkigt med skadade hästar! :(



Sv: jag visste fkt inte att det var tillåtet med fler färger inom dressyren, så mitt fel kring det! Dock tycker jag att det är konstigt att folk blir så upphetsade, jag kanske inte förstår eftersom jag inte tävlar, men att tappa suget för tävling pga utrustning, ah jag skulle inte tappa suget, för mig handlar det om att ha roligt som ekipage! Och visa upp min häst! :s



Tror inte många ser detta igenom, och långsiktigt! :s

2011-12-28 @ 19:19:59
URL: http://beeatrice.blogg.se/
Postat av: lina holmbom

Hovböld kan du känna efter med visiterings tång eller liknande. Vi har en häst med utöjd böjsena i stallet och på henne märks det bara vissa steg i skritt, men inte trav och galopp. Vid böjprov både knä och kota samtidigt så syns det också. Men inte när man böjer var för sig.

2011-12-28 @ 19:21:57
URL: http://blog.skrotpilot.se
Postat av: Anonym

SV: må så vara fallet, men som sagt det blir ju förbjudet av en anledning tydligen, och man får hoppas att företagen som tillverkar dessa kvalité schabrak börjar tillverka schabra som blir tillåtet. Dem har ju skapat detta mode så varför inte skapa ett annat? (:

2011-12-28 @ 19:31:36
URL: http://beeatrice.blogg.se/
Postat av: Emelie

Såg att några redan skrivit det, men som sagt. Hovböldsvärme kan komma och gå om det nu är det.



Men hoppas det inte är något! Jag gillar att du är så otroligt mån om Bellie och ringer och rådfrågar vet direkt. Jag ringer/åker in också hellre en gång för mycket än en gång för lite..

2011-12-28 @ 19:33:14
URL: http://semlur.blogg.se/
Postat av: Anni Oveson

sv: Men eller hur! Jag fattar inte vad ridsportförbundet tänker med, blir så frustrerad! och det där med det nya licenssystemet är ju bara helt sjukt. Folk kommer ju inte ha råd att tävla, hur mycket de än vill!

2011-12-28 @ 19:47:59
URL: http://teamoveson.blogg.se/
Postat av: Camilla- Låt hundarna slippa stress, tramp och trängsel på mässorna, skriv under!

Jag tänkte direkt samma sak som Q ovan. Kanske överansträngning efter att kompenserat från skadan? Tipsar också om UL om du funderar över senskada elelr så.

Hoppas verkligen inte att det är något!

2011-12-28 @ 20:37:19
URL: http://camillahastskotare.blogg.se/
Postat av: JFdressage

Vilken super härlig blogg du har! <3

2011-12-28 @ 20:44:17
URL: http://jfdressage.blogg.se/
Postat av: Malin

Åh så tråkigt, hoppas verkligen inte det är något nu när ni kommit igång så bra. Jag tänkte också som två andra här kommenterat, överanstränging pga. skadan i bakbenet.

2011-12-28 @ 20:53:10
URL: http://kyro.blogg.se/
Postat av: Emelie

sv: Lite både och, min fjording jag hade blev helt plötsligt jätte halt. Han hade fått en hovböld, utan några som helst "förvarningar" innan, t ex värme, orent steg eller liknande.



Men en kompis jag stod i samma stall med, hennes häst hade värme i benet som kom och gick, det visade sig vara en liten hovböld. Då var den inte halt, men hältan kom sen efter någon dag om jag minns rätt.

2011-12-28 @ 20:56:13
URL: http://semlur.blogg.se/
Postat av: Josefin

Hovböld kan väl bete sig olika från dag till dag, bölden brukar väl "vandra" antingen uppåt eller nedåt genom hoven och tillslut leta sig ut. En del hästar märks i stort sett ingenting på medans en del blir varma och mkt halta. Har bölden letat sig neråt i hoven har jag för mig att det brukar synas i närheten av vita linjen, lamellranden eller bärranden. om den gått uppåt så brukar närmaste vägen ut vara i kanten vid ballarna eller mittstrålfåran.. Har hon inte skor på sig så tvätta rent hoven och ta en titt.. Skrev du inte något om hovröta förut? Det är väl stötte risk för hovbölder om hästen har haft lite hovröta av något slag..

2011-12-28 @ 21:19:57
URL: http://noriffraff.blogg.se/
Postat av: Fanny

Sv: Tack ! :) ja det var en himla härlig stämning och ljuset var fint!



Btw, riktigt roligt inlägg om alla de sadlar du provat :) intressant läsning!

2011-12-28 @ 21:48:28
URL: http://lindelou.blogg.se/
Postat av: Matilda

Krya på dig!

2011-12-29 @ 01:04:26
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: Sofia

Det låter lite som en hovböld där värmen kan " komma och gå" lite från dag till dag. Min hade liknande symptom i oktober efter att han fått en sårskada över kotan på högerbak.Var hos veterinär som tyckte jag nojjade mig över värmen och bad mig rida hästen istället. 5 veckor senare visar det sig att han har en spricka i djupa böjsenan... Blir alltid så nervös när jag läser om någon annans häst som känns varm i benet men det är nog inget att oroa sig för, håll bara koll så hon inte blir svullen vid senor eller kotsenskidan :)

2011-12-29 @ 12:45:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0