Respektlösa hovslagare?

Tycker man ofta hör om hovslagare som struntar i bokade tider för skoning, eller att dom blir flera timmar sena utan att ringa, eller ja, helt enkelt inte dyker upp utan att säga något. :O

Jag har aldrig varit med om det själv, jag tycker att vilken yrkesroll man än har så ska man ha respekt för sina kunder. Jag tycker det låter helt vansinne med hovslagare som gör sådär.. Jag skulle ALDRIG acceptera nå liknande, skulle byta hovis direkt. Man behandlar inte folk hur som helst. Hur står ni ut ni som har det så??

Kommentarer
Postat av: Anni Oveson

Hovslagare verkar vara ett helt eget släkte :/ iaf de vi har här nere. Man kan bli sinnessjuk för mindre, den ena är värre än den andra. De kommer inte när de ska, de pratar skit om sina kunder och om varandra, de gör fel på löpande band och de är bara allmänt blåsta. Som tur är så har vi ÄNTLIGEN hittat en som är både vettig och kunnig, men det har varit riktigt knepigt många gånger. Har bl a slutat med att vi fått åka till klinik med hästarna för att få till en helt vanligt skoning.. Nej, får man tag på en riktigt bra hovslagare så ska man hålla hårt i honom/henne! Jag anser att hovarna är bland det allra viktigaste, och sköter man inte det ordentligt så har man snart ingen häst..

2011-12-03 @ 23:58:56
URL: http://teamoveson.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag har haft en rad olika Hovisar under årens lopp som hästägare(36 år) med mina hästar och jag kan säga att jag har ALDRIG behövt vänta i flera timmar eller dagar på någon!!! Alla har varit väldigt bra och noga med att dyka upp i tid:D Även min nuvarande!!!



Mvh Anna & Tabasco:)

2011-12-04 @ 00:04:24
URL: http://anaby.bloggplatsen.se
Postat av: Anni Oveson

sv: haha, ni verkar ha det lite bättre ställt där du bor :P Här är det nästan omöjligt att ens få tag på en hovslagare. ALLA är fullbokade och jag vet många nyblivna hästägare som haft gigantiska problem med att få tag på någon.. Vi har haft samma hovslagare i 15 år, och det har varit SUPER. (även om hon varit lite si och så med tiderna) men så i somras vet jag inte vad som hände, helt plötsligt började hon slarva som bara den. Satta bakskor på framhovarna och det såg allmänt förjävligt ut. Vi bytte då direkt till en ganska nyfärdig hovslagare, men han är verkligen toppen. så sjukligt noggran och håller alltid tiderna till punkt och pricka :) Vet dock många som tar ut hovisar som varken är utbildade eller annat. helt galet..

2011-12-04 @ 00:08:11
URL: http://teamoveson.blogg.se/
Postat av: Malin

Vi Har helt enkelt inte använt den hovslagaren mer :) lovar att sköta mig när jag väl börjar sko ;)



Sv: nej de har du ju rätt i!de svåra är dock att vi måste köpa hö under vintern så vet inte hur de ska gå med analys då? :o kan ju inte direkt analysera för varje gång vi hämtar nytt :/

2011-12-04 @ 00:21:29
URL: http://mullesdrommar.blogg.se/
Postat av: Anni Oveson

SV: ooohja! Kunde inte hålla tyst. Fick dock ett snäsigt svar om att det inte är mitt problem, att det inte finns några regler emot att röka på utebanan, och sen försvann hon. dock har hon blvivit tillsagt MÅNGA gånger tidigare när hon rökt inne i ridhuset, men hon verkar inte ha tagit till sig av kritiken....

2011-12-04 @ 00:24:02
URL: http://teamoveson.blogg.se/
Postat av: Elin

så klart att inte ALLA har stött på något sånt pra, men sen vet man att det finns en HEL DEL fördomar mot travare och jag är inte en sån som känner att jag måste "beskydda" travaren utan jag blir så trött när folk tror jag skämtar när jag säger jag ska börja tävla dressyr på en travare och varför jag inte bara har henne som en skogsmullehäst och satsar på en "riktig" häst... -.-

Jag komemr inte ihåg alla blogagr o forumtrådar jag gick in på för det var mycket jag inte läser dagligen men en blogg jag kläser ofta tar ofta upp olika fördommar i ridsporten och sen kan man ju kolla på kommentarerna :P http://dressyrmupparna.se/ridsportens-fordomar-nummer-2/926#comments



och här är massa kommentarer om ett inlägg om just ridtravare, bara att läsa!:) sen komemr det upp massor av sånt när man googlar och i tidningar mm.

http://dressyrmupparna.se/eran-asikt/23#comments



sen stor det MASSOR i en ridtravar special-tidning om hur ridsporten såg på dem och massa fördomamr och bla bla ;D

2011-12-04 @ 00:24:58
URL: http://mirandaborn.blogg.se/
Postat av: Emelie

Jag skulle aldrig orka med en sån hovslagare, skulle heller ALDRIG använda mig av en sån hovslagare som har kort stubin och slår hästen med sina verktyg när hästen inte står still (har sett en sån hovslagare..)



Min hovslagare är bäst, jag har aldrig någon tappsko pga dålig skoning, Rune har fina fötter, hon är alltid i tid, inte ett dugg svår att få tag på och kommer ut otroligt snabbt om rune tappat en sko på grund av att den är för sliten eller något.

2011-12-04 @ 00:36:37
URL: http://semlur.blogg.se/
Postat av: Elin

ja precis, fördomar om ridtravare, hur folk som inte rider dem uppfattar dem :P Men alla som har egen travare eller rider en vet ju bättre :) Jag har varit med på många tävlingar där jag hört folk snacka "men oj titta en travare som ska tävla dressyr" lixåm man hör ju snacket som går på en tävlingsplats (speciellt dressyr) när en travare ska starta. Jag har själv fått både höra dittan o dattan om att jag rider travare, du har vell en himla tur som inte råkat ut för sånna spyiga kommentarer. Som sagt de "uttalanden" som jag la upp på bloggen är inte jag som hittat på utan det är vad jag "kopierat" av folk som sagt, tidningar, blogggr you name it :P

2011-12-04 @ 00:37:58
URL: http://mirandaborn.blogg.se/
Postat av: natalja och hillbilly :)

men gud .. hovslagare ska väl sköta sina jobb minst lika bra som alla andra :P



Har som tur är aldrig varit med om det du skrev,

har 2 olika jättebra hovslagare till hästarna. Dom håller tider, är nogranna och trevliga mot oss och hästarna. Vilket såklart är en självklarhet när jag väljer hovis! :D

2011-12-04 @ 01:19:39
URL: http://ltotheove.blogg.se/
Postat av: Matilda

Jag skulle aldrig så ut med det. Då skulle den hovslagaren få sko mina hästar mer..

2011-12-04 @ 02:07:51
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: Anna ericsson

Jag har verkligen en bra hovslagare. Kommer i tid, är snäll med hästarna, skor bra och allt man kan kräva av en hovis. Har hänt ibland att han måste åka på något akut innan och då ringer han alltid och säger till.

2011-12-04 @ 10:21:53
URL: http://cobol.blogg.se/
Postat av: Linda

Alltså jag har typ aldrig varit med om en hovslagare som kommer i tid- jo den jag har nu brukar faktiskt kunna göra det mene.. aah fan vad arg jag har varit många gånger, det kan ha tagit 1-2 timmar mer än vad vi bestämde eller som i somras när en lovade att komma men bytte dag efter dag efter dag tillslut kunde hovslagaren inte komma alls o då had jag planer med träning o någon lång utflykt med vännerna, men det gick inte pga den h'r ansvarslösa idioten. USCH.



Men det är ju inte lätt att byta heller om det är dåligt med utbud.

2011-12-04 @ 11:13:08
URL: http://mittangsull.blogg.se/
Postat av: Sandra Awsome olausson

Jag har nog aldrig råkat ut för det jag heller. Hovslagare som gör på det viset vill kanske inte ha några kunder...? ;)

Men jag vet att en dam i ett stall i närheten skulle beställa klippning åt sin ponny och det tog en vecka att fÅvtag på henne och hon dök aldrig upp utan det tog ytterligare två veckor innan hon kom. Hon klippte ganska dåligt dessutom. Det är så himla oproffisionelt så man tycker det är sjukt att de tar betalt ...

2011-12-04 @ 11:54:07
URL: http://sandraawsomeolausson.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag har också hört en hel massa skräckhistorier om hovslagare, och jag tycker att det är hemskt att några hovslagare ska ge hela yrkeskåren ett sånt dåligt rykte! :O Min hovslagare skulle aldrig drömma om att komma sent, och att dessutom bara inte dyka upp?!!



Under alla år jag hållit på med hästar har just min hovslagare endast kommit sent en gång (5 minuter) och då RINGDE han innan och sa att han tyvärr var sen och ursäktade sig så hemskt mycket. :D

2011-12-04 @ 12:04:20
URL: http://sundsvallsryttarna.blogg.se/
Postat av: sandra - ridtravaren Isola

Min förra hovslagare, kunde man få vänta flera timmar på. Först var det ett jäkla huff och få tag på idioten. Kunde ta 1-2 veckor att bara boka tid, sen när man väl gjorde det, kom han alltid flera timmar försent (dock har han blivit bättre har jag hört) , men droppen gick när Isola gått med tappsko i 1 månad och jag inte fick tag på han. Då sket jag i han och ringde den hovslagare jag har idag. Han kommer alltid i tid och blir han sen ringer han är säger det. Sen vet han hur mycket Isolas hovar växer så vi bokar alltid en tid efter varje skoning. Just för att man ska få sig sin tid och att han ej ska bli fullbokad. Får hon tapp sko kommer han alltid snabbt ut och slänger på den. Han ringer även alltid upp och man ringt och inte fått tag på han. :) så ska en hovslagare vara enligt mig!

2011-12-04 @ 13:13:58
URL: http://grande.blogg.se/
Postat av: Sofie Brorsson

Jag är så himla glad över min hovslagare! Ringer jag till honom får jag vänta absolut MAX 1 vecka på att få en skotid (som han dessutom alltid håller). Han är väldigt trevlig, bra med hästar och väldigt nogrann. Dessvärre har jag en häst med riktiga skithovar. Det finns absolut ingenting att spika i, så hon har fått tryck av sömmarna några gånger (och det beror på hennes svåra hovar, INTE på hovslagaren). Men när det händer så kommer han alltid samma dag och lägger om skon, han släpper allt han har för händerna och kommer direkt.

I vintras när hon av okänd anledning blev halt så följde han med oss 12 mil till ATGkliniken för att rådgöra med deras hovslagare om hur han på bästa sätt skulle sko min pärla, DET är en bra hovslagare! :)

2011-12-04 @ 17:00:13
URL: http://countmeamongyoursaints.blogg.se/
Postat av: Natalie

Min hovslagare är ALLTID tidig..

2011-12-04 @ 23:28:42
URL: http://hakkila.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Min hovslagare (min mamma) är ute varje dag, då min mamma verkar våra hästar (har barfotahästar) :-)

2011-12-05 @ 00:25:24
Postat av: Danielle

Min hovslagare är trevlig, duktig med hästar och riktigt lugn. Han tar på tappskor gratis och är inte alltför dyr. Men tyvärr så är han dålig med tider och svår att få tag på. I början var det inga problem, han kom kanske 30minuter sen ibland men såna tider räknar jag alltid med ifall att. Men nu när alla dessa tappskor försvårar allt så blir han svår att få tag på.. Jag blir så himla irriterad när han inte "dyker" upp men han är annars en riktigt bra hovslagare som har tagit hand om Coby's hovar i 3 år nu (alltså med förra ägaren också)

2011-12-05 @ 19:31:10
URL: http://frysmarkt.blogg.se/
Postat av: Jenny

Jag har heller aldrig varit med om en hovslagare som inte hållit tiden, men man hör ju ofta om folk som råkar ut för det. Då är jag tacksam över att ha en pålitlig och punktlig hovslagare!

2011-12-06 @ 21:10:45
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0