Positivt tänkande

Måste bara få dela med mig av denhär erfarenheten. Dom som känner mig vet att jag är (var) en ganska så negativ människa. Har lätt att ge upp, se ner på mig själv, tänka att jag inte klarar de eller de, tänka att det inte går. Att det är lika bra att skita i det. Fly från det jobbiga.

Så fort det blivit
jobbigt har jag flytt. För att ta hoppningen nu då, där jag verkligen märkt av skillnad. Jag har ju varit grymt hopprädd, som de flesta vet. Jag brukar hålla mig på en nivå av 50-70cm, där jag tycker att 70cm känns väldigt läskigt.

Nu i höstas så
debuterade jag 70cm bana på en träningstävling, och den höjden började kännas helt ok. Ingen rädsla. Men rädslan för annorlunda hinder fanns fortfarande kvar, t.ex titthinder, mattor osv.

Jag har alltid
tjuvhållit Bellan i hoppningen, inte riktigt låtit henne galoppera. Vela ha 100% kontroll, dvs samla henne in i det sista för att ha kontroll på allt, t.ex var hon ska hoppa av.

Sen jag började
träna för Marianne har utvecklingen gått otroligt snabbt framåt. Men rädslan över hoppningen har varit stor många lektioner även för Marianne. Jag minns en lektion för 4 veckor sedan, där jag verkligen var millimeternära på att börja grina utav alla känslor jag fick när Bellie stannade på en kryssoxer, som vi aldrig hoppat tidigare. Hindret låg på 60cm ungefär. Jag var så rädd, uppjagad, spänd och ja.. Jag höll på att bryta ihop.

När jag såg en
av våra hoppfilmer för 3 veckor sedan så slog det mig att shit vilket undertempo jag red i. Vi red galoppbommar och hästen nådde knappt fram, såg jag på filmen. Så jag blev ganska sur på mig själv då.. Och där kommer det positiva tänkandet in.

Till nästa hoppträning
då, dvs förra veckan, så förbjöd jag mig själv att tänka nånting negativt över huvudtaget. Och istället endast tänka framåt. Så jag satt hela dagen och intalade mig själv att jag skulle rida FRAM, och jag skulle ta Bellie över hindren. Jag skulle driva om det blev tveksam ridning, och jag skulle inte vara rädd. Hela dagen satt jag så.

Vad hände? Jo precis det jag hade tänkt. Jag vågade rida framåt, släppa handbromsen, parera henne när det blev osäkert och jag vågade HOPPA! Utan att känna någon större rädsla.

Den lektionen gav mig 10ggr bättre självförtroende än innan, och tills igår hade jag laddat upp ännu mer med positivt tänkande. Och vad hände? Jag hoppade en bana på 80cm. Jag kan knappt tro det själv? Jag vågade rida an ett titthinder, och trots att hästen gick åt sidan första ggn vågade jag rida an, parera och driva tills vi kom över - utan större rädsla. Kände mig faktist nästan inge rädd eller nervös alls för själva höjden.

Vet ni hur skönt
det känns att jag äntligen börjar komma över rädslan, och kunna ha kul istället för att börja grina av alla möjliga känslor som samlas i mig när jag blir rädd, spänd och nervös? Det är underbart!!

Och med detta
vill jag säga, har ni något problem, någon rädsla eller någonting ni tycker känns jobbigt. TÄNKT POSITIVT! För om jag, världens surkart som tänker (tänkte) negativt hela tiden så fort nånting kändes jobbigt eller läskigt, om jag kan tänka positivt och det faktist fungerar, då kan NI det!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Grymt inlägg! Vilken pepp! :D



Nackdelen med mig är dock att jag får alldeles för mycket självförtroende och när det väl skiter sig ordentligt så kommer det till botten igen :( Men aja tänk posetivt! :D

2011-02-16 @ 20:22:43
URL: http://beeatrice.blogg.se/
Postat av: Josefine L

Känner verkligen igen det där! Mina negativitet kommer i perioder, beroende på hur mitt psyke väljer att framträda eller stå tillbaka.



Just nu känner jag mig som negativa Sune! Vill inte, kan inte, orkar inte. BLÄ! Tycker förövrigt att du skriver en bra blogg, rolig att följa.

2011-02-16 @ 20:27:48
URL: http://strindlund.blogg.se/
Postat av: Camilla

Roligt att det positiva tänkandet ger resultat. :)



Jag är väldigt feg av mig, speciellt i ridningen, blir Dacke väldigt stirrig börjar jag nästan gråta för att jag blir så rädd.

Men nu har jag börjat tänka mer positivt, peppa mig själv att det inte är så läskigt att rida. Och det hjälper faktiskt, mycket modigare nu. :)



Fast ja.. Min spanska skolsadel har iofs hjälpt mig också, man sitter fast i den rätt bra hur mycket hästen än kastar sig. Designad för skolor ovan mark så.. ;)

2011-02-16 @ 21:39:08
URL: http://parellikusken.blogg.se/
Postat av: Vendela

gud vad jag känner igen mig i det här! numera är jag inte alls räd för hoppningen men har varit väldigt hopprädd men lallat runt på små 30/40 hinder bara för att visa att jag kan typ.



men ja... när det inte gått har det blivit mycket tårar och besvikelse.



superbra inlägg! :)

2011-02-16 @ 21:53:28
URL: http://meraridning.blogg.se/
Postat av: Felicia & ridtravaren Stardom

JAg har alltid vart negativ, tills jag tröttnade och provade va positiv i ridningen. De funka verkligen med en gång! ^^

2011-02-16 @ 22:06:55
URL: http://lifeofstardom.blogg.se/
Postat av: Camilla- Ridskola- Himmel eller Helvete?

Jobbar hela tiden med positivt tänkande i ridningen och det funkar bra vissa dagar men i hoppningen är det fortfarande "jag kommer krascha" tankar. Hoppas kunna träna bort det med min lilla fina Tosca som visat sig ha jättebra hopphuvud! :D

2011-02-16 @ 22:12:07
URL: http://camillahastskotare.blogg.se/
Postat av: Anonym

SV: aha, nu har jag i alla fall väntat i över en timme, men det har inte hänt ett smack -.-

Och detta är inte HD, bara ett vanligt klipp som är ihopklistrat med en låt i movie maker -.-

2011-02-16 @ 22:26:32
URL: http://beeatrice.blogg.se/
Postat av: LINA

mycket bra skrivet! :) jag är ofta inte rädd, är jag det säger ja (oftast) det och ber ngn ändra höjden (som ja är rädd för). men däremot så blir ja för insnöad på detaljer o vill ha allt perfekt. så jobbigt

2011-02-17 @ 12:07:09
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Hanna

Positivt tänkande och att kunna 'nollställa' sig om det gått mindre bra att rida en häst är det som gjort de möjligt för mig att ha tre, och rida alla tre dagligen. Tidigare hade jag lätt för att vara kvar i dåliga tankar om de hade gått dåligt med en häst.

2011-02-17 @ 14:07:29
URL: http://Hannaforsberg.blogspot.com
Postat av: candra

jag blir så himla peppad när jag läser din blogg. Jag älskar den. Verkligen superfin! Din häst är verkligen sjukt fin.!

2011-02-17 @ 18:38:31
URL: http://galopptimix.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0