Ändrat beteende hos häst

Blev inspirerad av Linneas rubrik om ändrat beteende hos häst (dock helt olika innehåll än vad jag tänkt skriva om).

Om en häst
plötsligt ändrar sig, och skapar ett beteende den inte har hållit på med förut, så är det oftast något som är fel. Hästen försöker tala om något på sitt sätt, eftersom den (tyvärr) inte kan prata. Många är för snabba med att säga "äh men han är bara tjurig", "han glädjebockar bara" för att ta några exempel. Sedan så får ju hästen tillsägelser och ibland bestraffningar pga detta, när den bara försöker tala om att något är fel. Själv tycker jag att det är otroligt viktigt att lyssna på sin häst, för den talar till dig, på sitt sätt.

Jag har många ggr gjort misstaget att tänka "äh men detdär är nog ingenting". Och sedan har det gått så långt att det visst visade sig att det var något ändå.. Och då står man där och ångrar sig och undrar varför man inte lyssnade på hästen när den så tydligt försökte berätta att något inte stämde.

De misstagen gör
jag aldrig igen. Säger B att något är galet, så är det oftast det oxå. Sen är hon en rödmärr ut i hovarna, men jag har lärt känna henne så pass väl att jag i princip alltid känner om det är hennes stofasoner eller om det är något som felar. Jag har som sagt tidigare även regelbundna koller hos vet, ET och massör. Samt har en del kunskap själv oxå som gör att jag kan ha extra koll på henne.

Som sist nu när
B reagerade en gång när hovis var här, hon reagerade med att dra tbx hoven hela tiden när han slog i skon. Efter det var hon varm, och någon dag efter protesterade hon mot skänkelvikningar i ena varvet = mer belastning höger bak. Hon fick vila 3v, och sen en koll på kliniken. Totalt fräsch och mer än bra i alla benen var resultatet. Men tänk om jag struntat i hennes signaler? Nu var det ju ingenting, men jag kände ju att hennes protester inte var hennes vanliga som hon kan ta till med.. Och jag vill verkligen inte stå där sedan och ångra mig och fråga mig själv varför jag inte lyssnade. För mig känns det iallafall bäst att utesluta smärta först. Better safe than sorry.

Det jag ville säga
var bara LYSSNA TILL ERA HÄSTAR, de talar faktist till er. Prata inte bort det, utan tänk till och uteslut eventuell smärta innan ni börjar 'bråka med dom'.

Kommentarer
Postat av: beatrice

Bra inlägg! har även jag gjort det misstaget att inte lyssna. "hästen testar ju en i början" drog man som förklaring. :/



SV: Ja, det är sant, men ibland kommer Linn med olika övningar som kan vara bra för unghästar, vad man ska tänka på osv (: självfallet vet jag att det beror ju på häst och ryttare! (:

2011-01-05 @ 00:44:00
URL: http://beeatrice.blogg.se/
Postat av: beatrice

Nu blir det många svar här haha. För man kan ju inte vara smart att kolla alla kommentarer först innan man svarar haha -.-



SV1: jasså, dom filmerna har jag inte sett men du kan väl lägga upp igen från hoppträningen (:

SV2: Den ser verkligen bekväm ut! Men men jag kan ha sätt fel, och kan ju säga jag har samma problem med att sitta, men ska börja en hårdträning utan stigbyglar haha ;)

SV3: Okej det är så det ligger till. Men läste ditt inlägg om det att det går bra när man longerar osv, då kan det inte vara att hon får för liten plats eftersom hon tar galoppen! (:

2011-01-05 @ 00:48:17
URL: http://beeatrice.blogg.se/
Postat av: Carro

Håller med till 100%!

2011-01-05 @ 06:01:47
URL: http://sartorius.zoomin.se
Postat av: linnea & boyzon

åh vad jag blir glad att du ´blev insperaad av mitt inlägg! :')



håller dig oxå , man ska lyssna på dom , inte jamsa bort allt dom säger!



puss på dg och bellie!! :)

2011-01-05 @ 11:17:42
URL: http://boyzonsign.bloggplatsen.se
Postat av: Lina - Vinn ett John Whitaker-schabrak!

Jag är snarare så att, shit något är annorlunda, vad är fel, vad är fel, vad är fel!??!?! :P

2011-01-05 @ 17:50:18
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Sandra

Håller med dig!

Det var bra skrivet!

Min häst Isola är alltid snabb med att säga till när något är fel. Om man tar ett ex som inte är så farligt; Oftast när jag kommer till stallet är hästarna inne (dvs om jag kommer vid efter 5), jag brukar alltid börja med att ge henne sitt eftermiddagsmat eftersom hon redan fått hö om hon är inne. Ger jag henne inte det, blir hon jätte sur och står och sparkar i boxen. Det får mig alltid att komma ihåg att jag måste ge henne maten. Det är inte något farlig grej, men på det sättet säger hon till mig att jag glömt att ge henne något :)

2011-01-05 @ 23:05:35
URL: http://sandriey.blogg.se/
Postat av: Sandra

Håller med dig!

Det var bra skrivet!

Min häst Isola är alltid snabb med att säga till när något är fel. Om man tar ett ex som inte är så farligt; Oftast när jag kommer till stallet är hästarna inne (dvs om jag kommer vid efter 5), jag brukar alltid börja med att ge henne sitt eftermiddagsmat eftersom hon redan fått hö om hon är inne. Ger jag henne inte det, blir hon jätte sur och står och sparkar i boxen. Det får mig alltid att komma ihåg att jag måste ge henne maten. Det är inte något farlig grej, men på det sättet säger hon till mig att jag glömt att ge henne något :)

2011-01-05 @ 23:06:03
URL: http://sandriey.blogg.se/
Postat av: Emma

Håller helt och hållet med, man ska faktiskt lyssna till sin häst och många tillbringar inte tillräckligt med tid till att göra just det.

2011-01-05 @ 23:32:12
URL: http://stallpaarni.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0