Sammanfattning 2010

I brist på annat så gör jag som alla andra och sammanfattar 2010. ;-)

JANUARI

De två första dagarna på året deltog jag och Bellan i en tvådagars hoppkurs, och jag kände att vi fick en bra puff framåt i hoppningen! :-)
Jag fick en stor dödslängtan och red ut i klänning utan strumpor/skor i -10, tappade känseln i fötterna och de blev blålila.


Bellan gick omkull i hagen och fick en hematom, en typ av blåmärke som sakta men säkert vandrar ur kroppen.
Jag köpte min underbara lilla systemis!!

FEBRUARI

Jag fick äntligen bukt på B's fasoner på gången, att hugga efter mig och bete sig allmänt dominerande.
Februari överlag var en månad där vi gick från klarhet till klarhet, hon blev finare och finare för varje ridpass! Nya knappar hittades på fröken. :-)

MARS

Bästa dagen, tiden på hela året. Jag flyttade ut Bellan till drömstallet, platsen i Harv. Hos underbara Emma!
Jag började få ta del av hennes underbart goa hästar, vi fotade massor och hade superkul.


Jag upptäckte att min lilla Bellabus hade en passion och talang för hoppning ändå! ;)
Jag började rida ute på Näsets ridcenter.

APRIL

Jag lyckades få in 3 vänsterfattningar utan bakåttänkande i början utav månaden. STORT framsteg!
Efter det så gick vi in en förjävlig svacka, så jag tog en paus från ridningen och tränade lite mer från backen för att få lusten och glädjen tillbaka.

MAJ

Satungen själv började sluta komma till mig i hagen, i brist på ledarskap från min sida.
Jag började hoppa och rida Emmas hästar, Carino, Donna och Shamell (Shamell var Barbros). Vilket gav massor!


Ridningen började släppa och gå bra igen, vi gjore bra framsteg med hjälp utav Emma.
Lina Holmbom kom och hoppade B åt mig, och efter den lektionen har B aldrig varit sig lik, på ett otroligt positivt sätt. Hon vart helt amazing i hoppningen! Efter den dagen var det B som hjälpte mig över hindren och hjälpte mig att hitta självkänsla och självförtroende.

JUNI

Jag fick totalt nog av problemen med vänstergaloppen och bestämde mig för att prova allt som stod i min väg. Här med gramanen till hjälp utav inramning. Funkade första ridpasset efter mycket om och men, men sedan hade B överlistat oss.
Bellan gjorde mig till världens lyckligaste genom att låta mig komma och goa med henne i hagen, lääänge. Bästa jag varit med om med henne!


Jag fick nys om den omtalade Tekna-sadeln, åkte och provade en och fattade verkligen vad folk pratade om. Här snackar vi dressyr!
Jag klev över många personliga spärrar, hoppade 75cm utan större rädsla. B hjälpte mig över alla hinder!

JULI

Jag och Bellan deltog i vår första clerround för året. Hon skötte sig suveränt!!
Jag köpte äntligen min drömsadel, Tekna, och kunde börja rida dressyr FOR REAL.


Bells började tappa hull och muskler, jag blev hemmablind men upptäckte det ändå i tid. Proppade upp henne med protein igen och vips var musklerna tbx! ;)
Klev över en stor personlig spärr igen, och hoppade hela 95cm. Stort framsteg!

AUGUSTI

Vi tog vårt första dopp för 2010! ;-) Mysigt.
Vi kom ännu ett steg mot vänsterfattningarna, denna gång började hon ta dem vid hoppning. Ju mer vi hoppar, ju bättre går det. Hon hinner inte tänka bakåt, eller tänka på vad hon gör, så hon 'bara gör' när hon tar dem.
Vi fick lite bakslag denna månad pga mitt humör, gav upp lite lätt, men vi kom igen. (Jag började blogga denna månad btw)

SEPTEMBER

Debuterade 70cm på clerround. B skötte sig som vanligt suveränt! Hon var enormt samarbetsvillig och trevlig överlag, veckorna innan oxå.
Debuterade våran första dressyr, LC:1. Blev dock uteslutna då min underbara sötnos hoppade ur från banan, puss på henne.

OKTOBER


Jag och bästa Sandra tog upp kontakten igen. Mycket glad för det!
Jag och Emma fann äntligen en metod som fungerade för vänsterfattningarna, nämligen longering under ridning. Det är det enda som fungerar och det enda sättet vi kan traggla med utan att behöva avsluta pga bakåttänkande.


Jag började hoppträna för Marianne Bäckström, kanske det bästa valet jag gjorde 2010! (Förutom flytten)
Jag och B fick en hel del bakslag denna månad, pga mig. Jag hade en mycket jobbig period här vilket gick ut över ridningen, vilket gjorde att Emma tog henne lite mer än vanligt, och jag fokuserade lite mer på hoppningen som gick bra.

NOVEMBER

Bellan klipptes av mig, första ggn jag klipper häst och första ggn hon blir klippt. Rakade även av manen ett par veckor senare så hon fick stubb! :-)


Vi misstänkte att B hade en skada, hon fick stå 3 veckor från ridning, samt gå med BoT.
Jag började få hjälpa Emma lite med unghästen Lordi som är under inridning.

DECEMBER

Åkte in till kliniken och Bellie vart mer än friskförklarad. Inga fel alls, snarare MER än bra var hon i sina ben.
Bells är riktigt förjävlig nu vid lastning rent ut sagt, pga brist i ledarskapet. Ska verkligen ta tag i den biten nu!


Jag satte igång en livs levande tickande bomb. Hon var spänd som attan, hade massvis av hyss för sig, som stegringar, backa ner i diken, hoppa, skutta, pipa, ligga på som ett ånglok, lägga all vikt i min hand m.m. Äntligen har hon börjat bli normal igen. ;)

Ja det var väl min sammanfattning hästmässigt år 2010! Är väldigt nöjd.. Jag tar dagen som den kommer och inte år efter år.

Det jag ska klara detta år är att bli bättre att kontrollera mitt humör, ännu bättre alltså, tävla lokalt i både hoppning och dressyr (bara vi sätter vänsterfattningarna snart så). Och få en bättre relation med henne, det får vara nog med fasoner nu, att hon lastas och kommer i hagen på sina villkor etc.


Kommentarer
Postat av: Caroline - Tävla om årets bästa vinterbild 2010

Lycka till framöver nu! :D

2011-01-02 @ 01:36:23
URL: http://ridinghorse.blogg.se/
Postat av: Lina - Vinn ett John Whitaker-schabrak!

hur fick du ordning på henne på gången?

2011-01-02 @ 14:50:25
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0