Svar till frågestunden

Wow ni gav verkligen järnet denna gång! ;) Massa roliga frågor att besvara. *Gilla* :D

Felicia: Har också en travare som jag håller på att utbilda, skulle behöva lit tips när det gäller bett och galopp. Han är rätt känslig i munnen, men lyssnar inte om bettet är för snällt.. Tips?

Lite bra galoppövningar vore bra också, har inte kommit igång med galoppen på honom alls än! Har börjat i skritt och trav, men snart är det dags för steg 3!

Gör du din bloggdesign/header själv? =)

MVH Felicia och Stardom!


Svar: Lyssnar inte hästen så behöver den mer träning helt enkelt. Dressyr, dressyr och åter dressyr. När hästen inte lyssnar är det brist på kommunikationen, och då är det även den som ska tränas upp.

Galoppövningar.. Menar du övningar för att stärka galoppen då eller menar du att du undrar hur man kan lära in galoppskänkeln? (Tänkte eftersom ni inte kommit igång alls som du skriver)

För att stärka galoppen så är det som med allt annat bakdelen man vill stärka. Klättring, mycket skritt, mycket ridning offroad (rakt ut i skogen bland stockar och sten), galoppfattningar, övergångar. Ja det finns väldigt mycket!

För att lära in galoppskänkel finns tusen olika vis, och olika metoder fungerar på olika hästar. För vissa fungerar det att lära in över/innan små hinder, bommar, för vissa att ge en tydlig skänkel för galopp och ställa hästen lite åt motsatt håll etc.

Det är en kompis som gör min header. :-)

Jessica: Ska du någon gång ta föl på B?

Svar:
Det är inget jag har planer på, men nog har tanken slagit mig. Det är nog möjligt någon gång i framtiden! :-)

Ida: Är B din första häst eller fanns det någon annan innan henne? :)

Svar: Hon är min första egna häst. Innan henne hade jag tre olika foderhästar. Ett russ och två vbltravare.

Matilda: Hade du svårt att lära din häst gå på tygel??
Hur länge har du ridit?
Kommer du jobba med hästar när du blir stor??

Svar:
Jag har lite svårt för det uttrycket, men jag antar att du menar om jag hade svårt att rida henne i en för henne korrekt ändamålsenlig form? Eftersom jag inte kunde rida hästar korrekt när jag köpte B så tog det ett tag innan poletten trillade ner och jag förstod hur det skulle kännas när det var rätt. Att rida en häst i form är något som krävs utav ryttaren, inget som hästen ska lära sig. Allt beror på hur man rider. En bra tränare som man själv och hästen trivs med är A och O.

Jag har ridit i 4 år.

Nej, jag kommer inte jobba med hästar i framtiden. Jag kommer jobba som undersköterska. :-)

Rebecca: Vad är det som gör Teknasadeln så speciell och var är egentligen skillnaden från andra sadlar? Varför tycker du så mycket om den?? :)

Svar:
Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka frågan, men jag antar att du syftar på att jag skrivit att den passar så många och de hästarna den legat på går 100ggr bättre i den, än utan sadel och än med någon annan sadel (som passar)? Jag vet faktist inte vad exakt som gör att den ligger så bra på många hästar, men jag skulle kunna tro att det kan ha lite att göra med att det är rundbossor på den, och inte kilbossor. Har du kilbossor är det nog ganska begränsat på vilken hästrygg sadeln kan ligga bra på då de trycks in om den råkar vara något för rak. Men detta är bara en liten teori jag har. Har inte funderat något på det alls, är bara nöjd med läget. Haha. ;)

Varför jag tycker om den är för att den har allt en dressyrsadel ska ha för min kropp, djup sits, lagom mjuk, sittpunkten långt fram och stora knästöd. Min häst går superbra i denna och känner minsta lilla hjälp jag ger vilket gör att det går bättre att kommunicera än i en annan sadel. Jag skulle tro att delvis gillar hon denna sadel pga den lämnar bakre delen av ryggen fri tack vare rundbossorna.

Beatrice: Vad är det bäst du köpt till Bellie?

Vad jag fattade som har du kille, vad säger han om att du är i stallet och så? (: (har en kille som inte är så förtjust i hästar, och där med tycker han att jag kan vara för mycket i stallet -.-)

Svar:
Tekna-sadeln! Haha oväntat va? (A) Känner mig något tjatig ang. den.

Jajjemen det stämmer. Han tycker det är jättekul att jag har en hobby. Han säger att så länge det inte blir ett problem så gör det inte han något alls. (Och med ett problem tänker han på att jag skulle skita i hemmets sysslor, att bara han fick göra allt sånt själv.) Han själv tycker inte alls om att vara i stallet. :-)

Julia: Hade Bellie gått på travet innan du köpte henne?

Hur mycket kunde hon då/ hur mycket har du behövt lära henne?

Hur länge har du haft Bellie?

Svar:
Hon blev trav- och montétränad från 2 års ålder till 8 års ålder då jag köpte henne. Hon kunde ingenting, inte galoppskänkel, ingenting ridmässigt alls. Så det blev att lära om, lära rätt, helt från början.

Jag har haft henne sedan augusti 08, alltså 2,5 år nu.

Alexandra: Jag har några frågor om din hästhistoria.
Vad har du ridit för hästar? har du provat på islandshästar och vad tyckte du om dem i så fall? :)

Vad är det du pluggar till? :)


Svar:
Jadu, spännande fråga ändå! Jag började min ridning på basjkirhästar, sedan har jag varit medryttare på olika travare, en shirehäst, hm.. sedan har jag ridit många ridskoleponnys av olika slag, även storhästar där. Vänners travare och ponnysar. Lite av varje!

Har även ridit islandshästar ja, en gång på turridning och en gång följde jag med en kompis och red en islänning. Vad jag tycker om dom? Jadu dom är nog som vilken annan häst som helst i mitt tycke, allt är individuellt. Förutom att de har 1-2 extra gångarter. Men dom är goa och mysiga som de flesta ponnysar tycker jag! :)

Jag pluggar till undersköterska.

Emelie: Vad är ditt mål med Bellie i framtiden? =)
Satsar ni på något speciellt, t ex hopp eller dressyr?
Vill/ska du tävla med henne i någon gren?

Vad vill du jobba med när du blir stor?

Svar:
Jag har mest enkla, kortsiktiga mål. Mitt mål nu är att få vänsterfattningarna att sitta, och stärka vänstergaloppen mer. Jag vill ut på en LD hopp och en LC dressyr oxå, så småningom.

Vi satsar på både hoppning och dressyr. Jag älskar båda grenarna! Båda har sin tjusning.  Det är tänkt att vi ska tävla i båda två när den tiden är inne.

Jag vet inte ännu, trivs jättebra på mitt jobb inom hemtjänsten. Men det finns massor av jobb som undersköterska, så vi får se var jag hamnar! :-) Har inga speciella drömmar om det faktist.

Jenny: Jag skulle vilja veta varför du fastnade för just Bellie? Provred du många hästar innan du hittade henne? Vad är era kortsiktiga planer och vad är era långsiktiga planer och mål?

Svar:
Det var inget speciellt. Jag var ung och dum, haha. Impulsiv. Och eftersom det endast var på foder jag skulle ha henne så sa jag att jag tog henne direkt. Jag tog vad som helst då, jag var så exhalterad och förväntansfull så jag tog alltid första bästa häst- som tyvärr fick åka tillbaka efter några månader. Men B var för senare köp, och efter 2 mån var hon min.

Jag provred faktist en travare för köp innan Bellie, men vi klickade inte alls. Så där är jag glad att jag kunde tagga ner lite, och inte bara tog honom! De kändes betydligt allvarligare att köpa.

Våra kortsiktiga planer är att vänsterfattningarna ska sitta, samt att komma ut på lokala tävlingar i hopp- och dressyr. Lägre klasser, LD och LC. De är de planer jag har. Har alltid sagt att "vi kommer dit vi kommer" helt enkelt! :-)

Mikaela: Har du några förslag på övningar som stärker galoppen? Hur har du lärt dig massera, självlärd eller gått någon kurs? :)
tror även många vill höra lite om tekna sadeln, jag förstår inte det här med utbytbara koppjärn, hur fungerar det? kan man göra det själv och är det så på Teknan? :D

Svar:
Det som stärker bakdelen överlag. Klättring, mycket skritt offroad (i skog och mark), galoppfattningar, övergångar. Ja allt som stärker bakdelen! :-) Det är galoppfattningen som avgör kvalitén i galoppen.

I 2,5 års tid nu har jag haft ute equiterapeut och massör åt Bellie, vilket gjort att jag lärt mig en hel del under mina hemläxor jag fått för att få bort spänningar och andra små tips och trix. Man lär sig en hel del och det är superkul!

Tekna har inte utbytbara koppjärn, det är omvärmningsbar bom på den. Det innebär att någon (ofta en sadelförsäljare) sätter in sadeln i en maskin och låter den vara där i 24 tim, på så sätt värmer den om bommen antingen bredare eller smalare.

En sadel med utbytbara koppjärn byter man enkelt bomvidden på själv. Finns skruvar under sadeln vid framvalvet, man skruvar lös dem och sedan kommer ett par skruvar till som sitter i själva koppjärnet. Man tar lös dom oxå och sedan slänger man bara in ett nytt koppjärn, skruvar tillbaka skruvarna och voila! Du har en ny bomvidd på sadeln.

Ella: vad kostade din häst? hur lärde du henne att galoppera och hoppa? kram

Svar:
Hon kostade 7000:- (nerprutad från 15000:-). Jag ställde henne extra utåt, la en kraftig galoppskänkel och smackade en gång. Hoppa gör hon bara man styr på ett hinder. :-)

Elin: Hej! :) Jag har också en travare, så jag har en del frågor..

- Har du/haft problem med att hon lägger tungan över bettet vid ridning? Travare är ju experter på det.


- Har du några tips på övningar för att stärka galoppen/bygga muskler i rygg och bakdel?.


- Hur är B i galoppen? Samlad och kontrollerad eller är hon en racer? :)


Svar:
Nej det har jag aldrig haft problem med. Det hela handlar om att hästen ska acceptera hand och bett, och när man skolar om en travare så är det bland de första de måste lära sig, att acceptera handen och bettet. Har faktist aldrig stött på en travare som lagt tungan över bettet. Tror inte det har något med rasen att göra egentligen. :-)

Se mina svar ang. detta lite längre upp. :-)

Eftersom vi direkt la krut på dressyren när jag köpte henne så är hon nu en välriden, lyhörd häst som lyssnar på sin ryttare och de hjälper jag ger. Så vill jag att hon ska raca så gör hon det, och vill jag att hon ska arbeta samlat så gör hon det. Det har med styrka och kommunikation att göra.

L: Såg eran senaste film där det var mycket galopp! Bellan har verkligen en fin galopp! Nästan ingen "travar-galopp" alls. VÄldigt sällan man ser det tycker jag :) GOOD JOB! Hade hon "travar-galopp" förut? och hur har du isåfall gjort för att träna bort den? (Med travar-galopp menar jag när de galopperar med frambenen och travar med bakbenen, tror du vet vad jag menar)Antar att det är långsiktig och stärkande arbete som gäller? Några bra tips? Kram

Svar: Bellan har alltid haft en ren galopp, hon har aldrig haft tendenser att trava bak och galoppera fram t.ex. Hon har haft en fin grundgalopp att jobba med.

För att stärka galoppen så vill man åt bakdelen, så träna träna träna! :-) Har skrivit massa tips om stärkande övningar i några svar ovan här.

Victoria: har du några bra hoppövningar och galoppövningar ? :)

Hade bellie en travgalopp förut? om hon hade det hur tränade du bort det ?

Svar: Hoppövningar finns det massvis utav, jag vet en hel del. Men det beror liksom på vad man vill uppnå, så fråga gärna om du har en specifik fundering ang. någon hoppövning. :-) Galoppövning, det är samma där. Beror helt på vad du vill uppnå, finns en uppsjö av övningar. Men som sagt, kom gärna med en mer specifik fundering så ska jag se om jag kan hjälpa till. Alla övergångar är bra, galopp/trav/galopp/trav etc, och även galoppintervaller, galoppbommar. Ja allt, som sagt det beror på syftet och vad man vill uppnå. :-)

Nej det hade hon inte. :-) 

Maja: Är det bara jag som fått för mig det eller är det inte så vanligt att ett varmblod är fux?
Hon är jättefin och ser verkligen väldigt trevlig ut.

Har ni varit med på någon tävling/clear round?

Tog det lång tid innan det började hända något med henne, tänkter på muskler och utbildning?
Har hon fattat snabbt eller tar det sin lilla tid?

Jag har haft ett varmblod och han fick snabbt muskler och blev biffig men han kunde lika snabbt tappa dem om man inte höll honom i trim, tänkte om det var samma för Bella. Han var väldigt lättlärd även om han hade vissa svårigheter och det tog ett tag innan han kunde det bra. Som tex med galoppen, han förstod snabbt vad det var jag ville, men tog tid innan vi var där att han fattade den när jag gav fattning till det, har det varit samma för er?

Svar: Nu tog jag mig friheten att dela upp dina frågor i stycken. Hoppas det var OK.

Det är nog bara du, det är ganska vanligt att travare är fux. Kikar man runt på hästnet dyker det upp flera st, och jag stöter på travarfuxar både här och där när jag surfar runt. Tack så mycket för komplimangen!

Ja vi har varit med på en hel del små CR-tävlingar i hoppning, och en i dressyr.

Hm.. ja, det tog nog bra med tid, men det berodde nog på att jag inte var så haj på ridning själv då. Utan det tog ett tag innan poletten trillade ner för mig. Men nog hände det en hel del med hennes muskler även i början, jag klättrade väldigt mycket, skrittade mycket och gjorde allmänt stärkande övningar för att hon skulle bygga om och bygga rätt muskler för ridning. Utbildningen var det ungefär likadant, vi var lika gröna både B och jag. Vi lär oss tillsammans, hela tiden. Vilket gör att saker och ting tar lite extra tid. Vilket iofs kan vara bra.

Nej galoppfattningarna har hon fattat från första början. Skulle tro att det mest beror på att jag aldrig lät henne springa in i galoppen, utan lärde henne just fattningar redan från början. Efter första ggn förstod hon vad jag ville, men jag fick använda lite grövre hjälper.

Emelie
: Finns det några nackdelar med ett rakt tränsbett?
Blir det någon direkt skillnad mellan fasta och lösa bettringar på ett rakt bett?

Svar:
Jag brukar säga att det är hästen som får välja vilken mundel den vill ha. Det finns nackdelar med alla bett, allt beror på vad man är ute efter. Tryck på tungan, tryck på lanerna, tungfrihet, osv. Det ena drabbar det andra tycker jag. Så allt är upp till hästen! :-)

Ett bett med fasta ringar ligger stabilare i munnen på hästen, vilket många gillar.

 

 


Kommentarer
Postat av: Lisa

Jag måste få ställa en underfråga till frågan om du ska ta föl på Bellie. Har du då tänkt en varmblodshingst eller någon annan ras? :) Skulle vara roligt att veta!

2011-01-12 @ 20:08:05
Postat av: josefine

Då får du faktist skriva hotmail eller blogg och inte vara anonym... Enda ggn jag svarar på anonyma människor är på frågestunden..

2011-01-12 @ 20:10:00
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Sandra

Sv: Okejs :) hästar kanske tycker det är härligt när det snöar? :D

2011-01-12 @ 20:38:13
URL: http://sandriey.blogg.se/
Postat av: fj

Det är brist på kommunikationen eftersom han inte accepterar bettet =) Ska prova några som jag precis skrev om på min bloogg!



De va inget speciellt jag undra när de gällde galoppen, ville bara ha lite tips, vilket jag fick! Tack :P



Sen måste jag säga BRA JOBBAT! Din tjej ser superfin ut =) Och du har ridit 4 år? Galet! :P :)

2011-01-13 @ 14:32:09
URL: http://lifeofstardom.blogg.se/
Postat av: victoria

ang hoppövning: Någon enkel inte allt för svårt i början? :)

2011-01-13 @ 18:48:43
URL: http://iwillalwaysloveyou.bloggplatsen.se
Postat av: angelica klockar

måste först säga att din blogg är riktig intressant att läsa!

och att du verkligen bevisat för många att travhästar även kan bli bra ridhästar, många har väldigt mycket fördommar om travaren! vet själv hur det är, då jag bara har travare! (frysmärkt likamed utmärkt) var riktigt bra skrivet!

måste säga att din häst ser verkligen välriden ut, skulle man inte se frysmärkningen, så skulle man nästan kunna tro att det är en "ridhäst" läste även att din häst en gång varit i montéträning, ganska roligt! tävlar själv monté!



riktigt bra blogg!:)

2011-01-14 @ 00:20:04
URL: http://angelicaklockar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0