Sjukt imponerad

Är så grymt imponerad av min pojkvän! Har suttit och berättat om mina frustrationer nu, haha. Om snodd och skarpa bett... Och vet ni? Det är nästan så att HAN berättar för mig vad som sker, innan jag ens sagt det. Han fattar ALLT jag snackar om. Påbörjar jag en mening så slutför han den, klanderfritt. Han ser verkligen LOGIKEN i allt.

Fattar inte hur en människa
som egentligen inte kan något om hästar och i princip aldrig ridit, förstår mer om hästar än tjejer som ridit hela livet. I teorin alltså. Även om jag slår vad om att han skulle bli grymt mkt duktigare än mig på bara några ggr om han började rida.

Efter typ en timme
visar jag honom en film på en tjej som rider med snodd, snodden syns knappt så han visste inte att den satt där. Men ändå, jag frågar vad han ser. Jag blir helt lyrisk när han sätter varenda en av mina tankar av den filmen klockrent. Inte en enda miss, och han kan egentligen ingenting om ridning. Det första han säger är att hästen inte har någon takt alls (med lite andra ord), att benen är ett virrvarr ungefär. Att hästen ser ut att vara i två delar, och lägger all vikt på framdelen. Sedan säger han att det första han hade gjort med den hästen är att kolla om den hade ont. Troligen för det enorma taktfelet i bakbenen som gör att det ser helt fel ut bara.

Men att han kan se att
en häst är på framdelen och säger att hästen ser ut att vara i två delar, utan att knappt åskådat någon ridning i hela sitt liv, är helt amazing enligt mig. Är helt imponerad över att han sa att hästen såg ut att vara i två delar, har aldrig använt den meningen i hans närvaro. Ändå ser han det så klockrent!

Det säger ju egentligen
hur otroligt jävla korkade vissa människor är, som inte fattar. Om till och med min pojkvän som inte kan nånting, utan bara ser till logik och säger vad han ser, om till och med han fattar, då borde ni tjejer som ridit hela erat liv kunna klura ut hur en häst ska ridas. Och det är inge fel att inte kunna, men TA HJÄLP. Men vissa vill helt enkelt inte förstå att de behöver hjälp, om man till och med misstror att tränare skulle kunna hjälpa en framåt, ja.. då är man inte villig att lära. Då kan man redan allt.

Kommentarer
Postat av: Linda

Jasså du har också en sån pojkvän :D! Haha Martin är likadan, helt otroligt.. han har såna lösningar och förklaringar nu på mitt sadelelände, förklarar varför det är si och så och att det kan bli så istället med det och det..



I grund och botten är han ju grymt smart i det mesta men det är ganska roligt när det kommer till hästar som han egentligen inte kan ett skvatt om.



Ja tror att i det mesta är det ju ganska logiska saker det handlar om, det logiska som de oerfarna blundar för.



O jag säger som dig, skulle Martin börja med hästar skulle han vara 10 gånger bättre än mig och det har jag sagt så många gånger.



Min fina prins :)

2011-03-20 @ 20:12:21
URL: http://elmo.cybersite.nu/
Postat av: Linda

Jasså du har också en sån pojkvän :D! Haha Martin är likadan, helt otroligt.. han har såna lösningar och förklaringar nu på mitt sadelelände, förklarar varför det är si och så och att det kan bli så istället med det och det..



I grund och botten är han ju grymt smart i det mesta men det är ganska roligt när det kommer till hästar som han egentligen inte kan ett skvatt om.



Ja tror att i det mesta är det ju ganska logiska saker det handlar om, det logiska som de oerfarna blundar för.



O jag säger som dig, skulle Martin börja med hästar skulle han vara 10 gånger bättre än mig och det har jag sagt så många gånger.



Min fina prins :)

2011-03-20 @ 20:13:10
URL: http://elmo.cybersite.nu/
Postat av: Linda

Testar skriva igen..test test

2011-03-20 @ 20:15:48
Postat av: Anonym

Brukar han hänga med till stallet och på träningar eller? ;)



Alltså jag tror i grund och botten att de flästa killar är impade på tjejer som rider fast dem inte vill inse haha ;)

2011-03-20 @ 20:47:24
URL: http://beeatrice.blogg.se/
Postat av: Camilla

Tror det handlar om att man behöver se saker ur ett annat perspektiv, vilken din pojkvän gör. Han kan se det utifrån, objektivt utan att ha tidigare kunskaper som han behöver ifrågasätta.

Folk är så insyltade i ett sätt att tänka på och se saker på, de blir matade varje dag med just det sättet att tänka på, och då är det inte så lätt att kunna se saker ur andra perspektiv.



Du lärde dig rida när du var äldre, du har inte ridit så jättelänge. Det tror jag gör att du kan se saker ur andra perspektiv eftersom du inte har matats med ett synsätt i hela ditt liv. Det är lättare då. Så jag tror det är positivt för dig att du började med hästar som äldre.



Folk tycker att deras ridsätt och hästfilosofi fungerar, de ser inte varför de ska ändra på ett fungerande koncept. De förstår inte att om de börjar tänka och ifrågasätta skulle hela deras ridning bli bättre.



Jag blir som dig frustrerad och idiotförklarar gärna folk för att de inte kan tänka och ifrågasätta den kunskapen de redan har. Att de inte tar till sig andra människors tankar, de är för inskränkta.

Jag försöker varje dag få folk att ifrågasätta varför de gör som de gör, inte bara göra saker utan använda hjärnan och försöka hitta bättre sätt att göra saker på. Men det är inte lätt, folk tror alltid att de vet bäst och redan kan allt, vilket för mig bara tyder på att de faktiskt inte är så intelligenta. Öppet sinne är inte riktigt en så vanlig sak att ha.

2011-03-20 @ 20:50:38
URL: http://parellikusken.blogg.se/
Postat av: Jennie

sv: Tack så mycket! Jättekul att du tycker så :) Då fortsätter jag att köra på ett tag till och ser vad som händer :)

2011-03-20 @ 20:52:48
URL: http://jeila.blogg.se/
Postat av: Lina - Vinn ett flätat pannband från Hannas Häst & Foto!

Häftigt! Hur gjorde du? ;)

2011-03-20 @ 21:19:17
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

Tänk att det där känner jag igen..Min stackars make som hängt med mig i 13 år .Har inte haft något val än att snappa upp ett och annat genom åren eftersom jag jobbat med hästa större delen av tiden.

Han precis som din pojkvänn verkar kunna göra kan se saker bara så där.Kul att ha någon att bolla sina idér mm med hemma nära till hands. ;-)

Du ska inte försöka lura upp killen i sadeln ändå?? =D

mvh/Q

2011-03-20 @ 21:33:36
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se
Postat av: Lina - Vinn ett flätat pannband från Hannas Häst & Foto!

SV: Okej, låter bra. :) Eller så är du bara väldigt bra på att förklara

2011-03-20 @ 21:46:43
URL: http://sallberglina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0