Skriver av mig

Jag är så glad att jag började hoppa för tränare. Jag vet inte vrf jag inte gjort det förr? Kanske för att jag bara fått dåligt intryck av de jag vet om/provat för tidigare. Och jag ville ju fokusera på dressyren främst. Så hoppningen tog jag tag i själv, dock var ju både jag och häst livrädd. Haha.

Marianne.B som jag rider
för är en riktigt bra tränare, hon har fått oss att utvecklas bra mycket på bara några månader. Hon och Emma är mina absoluta favoriter! Fast i olika grenar. Marianne ser verkligen vad vi klarar av och inte, vad vi är redo för helt enkelt. Ingen stress, ingen press. Inga hårda tag. Bara konsekvent och pedagogiskt. Det är så roligt att hoppningen är rolig istället för skrämmande nu.

Igår så förklarade
hon att det är inte höjderna som är Bellas problem, det är inte därför hon stannar. Det är för att jag rider helt annorlunda till ett 90 hinder än ett 70 hinder. Det säger många, och det har jag vetat. Men det blev ändå ett uppvaknande för mig. Igår när vi skulle rulla på 3 galoppsprång så gjorde jag det, tills hindret blev 90 cm högt. Vad gör jag? Jag blir ett kontrollfreak igen och vågar inte släppa på kontrollen. Så jag lägger henne på 4 språng istället. Då fick hon kämpigt och mer upp och ner hopp än framåthopp, och gången efter så visste B varken ut elr in. Om hon skulle gå på 3 eller 4. Så det blev 2 stopp.

Senare på en annan
övning så gick det super, de rullade på och började bli rytmiskt. När högsta hindret var 80cm gick det fortf bra. När det skulle höjas ytterligare tyckte M jag skulle ge mig, och förklarade att när jag och B började i gruppen var vi på en väldigt låg nivå självförtroendemässigt, och att hon absolut inte vill stressa och gå framåt för fort. DET gav mig väldigt mycket trygghet och ännu mer förtroende för henne. Även om jag haft väldigt mycket trygghet och förtroende för henne innan.

Jag känner mig även
ganska så pressad nu inför lokala tävlingar. Det blir nästan så att jag gör tvärtemot och lägger av istället, stryker tankarna om lokalt just nu. För jag vill inte känna mig pressad. Folk peppar mig och jag känner mig stressad då, och får press på mig. Då blir det inte kul, och jag kan inte rida normalt för att jag har en klump av press i mig. Så jag tänker släppa allt vad tävling heter och bara rikta in mig på träningstävlingar tills JAG och hästen är redo, tills vi nått dom mål jag vill nå innan det är dags för tävling. Finns ingen anledning att stressa till dessa första vårtävlingar bara för att vi debuterade 80 cm på CR. Jag har lite mer krav än så för att känna mig redo för lokalt.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Bra inlägg! (:

2011-03-16 @ 18:10:06
URL: http://beeatrice.blogg.se/
Postat av: Vendela

bra skrivet! :) Har själv samma fråga nu. känns inge bra på hoppträningarna, eller inte tillräkligt för att tävla lokalt om 2 månader som planerat. Och då är det endå 2 hela månader! men vill som du, hellre hålla mig till träningstävlingar, P&J, än bara köra på och tävla lokalt och riskera att göra bort mig och kanske till och med bryta ner relationen med hästen, bara för att man vill gå fort framåt... oj nu blev det långt här, men känner igen mig så babblade på lite iaf x)

2011-03-16 @ 20:25:52
URL: http://meraridning.blogg.se/
Postat av: Sisterhood

Hej Jossan!

Min ridtravare ahn har haft en svacka nu som "hopphäst", han är en för sjukt fin ridtravare inom dressyr och hoppning,men han är extremt tittig och fjantig sedan är han en riktig tjurskalle när han lägger den sidan till.. Vill jätte gärna tävla i sommar 90cm, har hoppat 90-1m bana med honom utan problem! Sedan anmälde jag mig till blåbärshoppning och var felfri, men någonstans känner jag med dig att jag blir stressad av tanken att tävla lokalt i sommar. För i början gick det extremt for fram med min Speedy/travaren). Tänkte WOW, vilken häst!



Men där någonstans kanske man ska backa lite.. för du sa ju till mig att din Bella var född 200 och har gått som travhäst från 2-8års ålder. Med tanke på det har ju din travare gjort enorma framsteg. men ibland måste man backa lite mot ens vilja..



Man kanske inte alltid ska "pressa"(om du förstår hur jag menar) sina hästar framåt jämt. Tror inte du presssar pressar, absolute inte. Men man kanske skall lägag ner nivån även fats det går bra så hästen hinner smälta allt. För dte är mycket att ta in för en fd. travare som vart travvhäst i 6år, precis som min häst!



Så jag tänker nog kanske inte starta lokalt i år, funderar på att tas det lilla lugna inte stressa fram. För man skall absolute inte känna sig STRESSAD av att tävla små lokala.. Det skall kännas kul/avslappnande och coolt liksom. Hoppas du förstår hur jag menar! ;)



men klart det blir svårare för en häst att hoppa 90 och 60cm, för hästen måste ha mer koncentration desto högre höjden blir, ochdet tar ju mer på hästen både psykist och fysiskt. Sedan är det ju som du själv skriver det tar även mer att hoppa 30cm högre för oss ryttare också på ryggen. Att man inte riktigt vågar släppa kontrollen är ju ett tecken på att man känner sig lite osäker än, jag är likadan! därför väljer ajg med att vänta. För både min häst och mitt eget bästa.



När folk peppar än, så ska jag själv bli taggad och ännu mera motoverad inte lägga av och känna press och stress. Då kanske man ska ta dessa signaler som att backa ett steg, inte ha för bråttom.



Så jag tycker du gör RÄTT som släpper den dära pressen för blir även mycket roligare då ;)

2011-03-16 @ 22:18:16
URL: http://www.siisterhood.blogspot.com
Postat av: Anonym

Underbar tränare du har ! Åker hon och tränar i Norrköping ? ;) jag ska köra min första hopp träning om två veckor är as taggad !

Och du gör rätt i ditt tänk u go Girl !

2011-03-16 @ 23:20:37
Postat av: Fea

Haha jag som skrev inlägget ovan glömde skriva namn bara

2011-03-16 @ 23:21:37
URL: http://feaftw.blogg.se/
Postat av: Malin

Jag har typ samma problem, så fort det blir lite högre blir jag nervös och rider dåligt så hon stannar. Önskar man hade en häst som litade mer på sig själv i dessa lägen. Bara att träna på :)

2011-03-17 @ 10:25:08
URL: http://kyro.blogg.se/
Postat av: Lina - Vinn ett flätat pannband från Hannas Häst & Foto!

Skynda långsamt :) Jag låser mig också mentalt och det blir inte bra

2011-03-19 @ 08:39:45
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: sarah

fin header:)

2011-03-19 @ 09:37:57
URL: http://sarahrnic.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0