Utan hovar ingen häst

Ja, som rubriken lyder. Jag tycker valet av hovslagare e väldigt viktigt, och för min del så måste hovslagaren vara registrerad i Svenska hovslagarföreningen, annars vägrar jag. Hovarna är i princip det viktigaste att vårda på sin häst, så därför tycker jag att man ska lägga ner pengar på en bra hovslagare. Inte ta någon bara för att den är billigast.

En sak jag inte visste var att om hovslagaren inte är medlem i hovslagarföreningen så skor man sin häst på eget ansvar, dvs ingen försäkring går in och täcker. Men är hovslagaren medlem i föreningen så är denne ansvarsförsäkrad.

"Svenska Hovslagareföreningen försöker även öka kunskapsnivån hos hästägare
vad gäller en bra utförd skoning och vikten av att anlita en hovslagare som är
utbildad och medlem i Svenska Hovslagareföreningen, då hovslagaren bland
annat är ansvarsförsäkrad genom föreningen. Vissa hästägare är inte medvetna
om att hästen i annat fall skos på deras eget ansvar
."


Kommentarer
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

Mycket bra inlägg.Det är få som ens vet om det här. Reglerna blev också hårdare 2009/2010 och hovslagarna som är verksamma måste godkännas av jordbruksverket.Är hovslagaren man har inte det är man KÖRD om det händer något.

mvh/Q

2011-11-27 @ 19:53:47
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/
Postat av: Anonym

Registrerad eller inte spelar inte alls någon roll. Ni som skor eran häst med 'grannen' som har mångårig erfarenhet kan lungt fortsätta tycker jag! Försäkring har ni förhoppningsvis på hästen endå och den täcker så länge som den är bra. Viktigare att poängtera är att sko hästen är viktigt i dem flesta fall har hört allt för många som struntar i att sko hästen för att det blir billigare och ''min kan ju gå barfota''

2011-11-28 @ 08:42:50
Postat av: Annelie

Super gillar det inlägget! Kunde inte sagt det bättre själv! :D

2011-11-28 @ 19:35:29
URL: http://riderdressyr.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0