Jag blir tokig

Jag blir verkligen helt galen av att gång på gång läsa i olika bloggar, gästböcker och allt vad det kan tänkas vara att "TRAVARE oxå kan". Snälla? Alla hästar kan, med rätt förutsättningar. MEN, alla kan inte gå till höga klasser, däribland MÅNGA travare. Vet ni varför? För de har inte RÄTT förutsättningar.

Det spelar ingen roll hur många ggr ni drar upp dessa 2-3 travare som faktist kommit LÅNGT och tävlat på HÖG nivå, för det är alltså TRE STYCKEN (!!!!) vi pratar om här. Vet ni hur många travare som används inom ridning? Det är en hel del. Att skriva att travare minsann kan gå långt, och hänvisa till TRE ekipage funkar inte riktigt.. Förstår ni inte det själva? Alla hästar kan med rätt förutsättningar, och JUST DESSA TRE hade/har rätt förutsättningar. Och det har INGENTING med rasen att göra. Och det säger INGENTING om hur övriga individer av samma ras skulle klara sig.

Hittils har jag bara sett FÅTALET travare som faktist har en bra exteriör, som har en bra trav och en 3taktig galopp samt rätt vinklar till att klara av svårare rörelser och samlingar på rätt sätt. Dessa kan jag räkna på EN hand. Och då har jag stött på MASSVIS av travare, verkligen massvis. Ridit 20-30st, läser dagligen bloggar om ridtravare, ett stort antal. EN enda av dessa har de förutsättningar som krävs, till tävling på HÖG nivå.

Sluta upp med detta stora
behov av att hävda er och eran häst, att er häst minsann kan fast det är en travare och bla bla bla. Det är NI som skapar fördomarna!! Inte "halvblodsfolket". Utan ridtravarägarna själva, och ENDAST dom! Vadan detta behov av bekräftelse? Är ni missnöjda med erat val av häst?? Varför köpte ni en travare då? Om ni gång på gång måste hävda er och säga att travare oxå kan? Det är väl en självklarhet att en häst som har förutsättningar kan.. Eller?

Varje gång jag läser
"travare kan minsann oxå", "travare kan oxå gå i form", "travare kan oxå hoppa", så undrar jag.. VEM HAR SAGT ATT DOM INTE KAN??? En älg kan hoppa. Alla hästar kan gå i en form. Alla hästar kan bli trevliga individer på hobbynivå. MEN ALLA HÄSTAR KAN INTE KOMMA LÅNGT! Och en stor del som INTE kan det är TRAVARE. Det kallas att vara realistisk, inte fördomsfull. Kom ner på jorden.

Förstår att det kanske bli svårt att läsa denna text, haha. Den är skriven PRECIS som jag pratar just nu, är så hemskt irriterad.

Kommentarer
Postat av: malin

SV: ja de har du nog rätt i! livet känns aningen rörigt nu bara.. :/

2011-09-21 @ 19:48:17
URL: http://mullesdrommar.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Du har alldeles rätt! Många bygger på sig själva "agg" mot "halvblodsfolket" och skapar egna fördomar om vad andra tycker! Sen kan inte travare som du säger komma långt isåfall är det vissa som du skriver som råkar ha de egenskaperna! Många måste nog skaffa sig en verklighetsuppfattning om att travare faktiskt är avlade till trav och inte ridning en gång i tiden...

2011-09-21 @ 19:48:41
URL: http://www.zkold.devote.se
Postat av: Anonym

Håller med!

Har ju blivit en hel del kring travare och att dem kan, men ingen tar upp alla dessa halvblod som inte heller kommer långt och högt upp i höga klasser osv. Beror helt på vilken förutsättning som du skriver. Många travare är ju knappt skapta till att ha en ryttare på ryggen, eftersom dem är avlade till att springa fort i trav!



Har dock varit i det där träsket att behöva hävda sig bland alla andra. Men nu på senare tid har jag lärt mig att vara stolt över MIN häst. Istället för att försöka pressa henne till något hon egentligen inte är! Tror många gör det felet också, att ha så höga förväntningar och pressar hästen till något den inte är redo för, bara för att bevisa att dem kan!

2011-09-21 @ 20:03:52
URL: http://beeatrice.blogg.se/
Postat av: Helena

mkt klokt inlägg håller med dig i varje stavelse. Framför allt att det är ridtravarfolket själva som skapar fördomarna. Själv rider jag dressyr på fullblod och skulle aldrig komma på tanken eller känna ngt behov ö.h.t att börja härja om att det minsann finns ett fåtal fullblod som gått svår dressyr. En mkt trevlig lättklass dressyr häst, inga problem. Men utöver det räcker de inte till i jmf med halvbloden, och precis som du säger handlar det om vad de är avlade till och hur de är byggda. Varför försöka bygga om ngt som inte finns? endera är man väl nöjd med sin häst och det val man gjort när man skaffat den, eller så gör man sig av med den och köper ngt som lämpar sig till det man vill?

2011-09-21 @ 20:07:52
Postat av: Matilda

SV: Okej, men är det bara jag eller ser den inte stor ut vid, vet inte vad det heter, men bomvidden, jag tyckte den såg för smal ut vid maken, men alldeles för stor ute längre ner. Hoppas du fattar vad jag menar har svårt att förklara :P

2011-09-21 @ 20:38:55
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: Anni Oveson

Lätt bästa inlägget du någonsin skrivit! Håller med om vartenda ord, kunde inte uttryckt det bättre själv.

2011-09-21 @ 20:44:01
URL: http://teamoveson.blogg.se/
Postat av: Jennie

Mycket bra! (Y)

2011-09-21 @ 20:47:44
URL: http://nobleride.blogg.se/
Postat av: Alice

Speciellt den här jävla meningen man alltid hittar i varje vbl's annons;

''men han ser ut och rör sig som ett halvblod''.



Irre!

2011-09-21 @ 20:53:03
Postat av: natalja och hillbilly ;)

Superbra inlägg! :)



sv; Ja, det kanske kan vara så! Han har ju blivit mer riden i den högre formen nu, eftersom att han orkar mer. Men samtidgt så rider jag ju alltid honom i låg form i början och slutet av varje ridpass. Bara att jag känt det senaste att han inte är riktigt så ärlig som tidigare.



Tack så mkt för tipsen! (: Ska fokusera lite extra på den låga formen ett tag framöver och lite mera böjt spår och ledande(har för det mesta ridit låg form på rakt spår och någon volt). kanske jag gått lite fort fram med den högre, att han egentligen inte orkar lixom. Både huvud och kropp ska ju hänga med i utvecklingen ;)

2011-09-21 @ 21:01:59
URL: http://nataljas.blogg.se/
Postat av: Camilla

Vad tycker du om din egen travare egentligen? Anser du att hon har rätt exteriör för att kunna gå bra som ridhäst? Har hon kapacitet till att tvävla på högre nivåt?



Vore kul om du skrev ett inlägg utifrån din häst om hur du anser att en ridtravare ska se ut och vara för att fungera bra som ridhäst. Skriv också gärna om hur man kan känna att en häst har kapacitet på högre nivå, vad det är man ska känna efter för att kunna veta det.



Hade varit intressant att läsa. :)

2011-09-21 @ 21:04:28
URL: http://parellikusken.blogg.se/
Postat av: Camilla

Kan du länka till några bloggar med fina varmblod? Särskilt till den som hade kapacitet för högre klasser ;)



I övrigt håller jag med dig till 100%! okej om man inser sina och hästens begränsningar och köper det men inte när man ska hitta på ursäkter bara på grund av hästens ras!

2011-09-21 @ 21:15:29
URL: http://unafraid.blogg.se/
Postat av: Camilla Persson

Väldigt bra inlägg. Som "halvblodsmänniska" kan det ibland bli väldigt känsligt att ta upp detta ämnet då vi tydligen "hatar" travare och bara köper hästar som är lättridna osv osv. Travare är oftast väldigt trevliga, väluppfostrade och sociala hästar men alla har inte de rätta förutsättningarna. Inte på grund av att de inte vill, utan helt enkelt för att deras kroppar inte är byggda för att bära ryttare, det är bortavlat.

Oftast är det de "sämre" travarna som fungerar bäst som ridhäst pga att de är mer åt halvblods hållet i exteriören och inte den perfekta travar exteriören.

Likadant som det finns halvblod och andra raser som inte har kroppsliga förutsättningar att ta sig hela vägen till toppen.

2011-09-21 @ 21:23:56
URL: http://camillahastskotare.blogg.se/
Postat av: Camilla Persson

Hade varit roligt att veta vilka "bloggtravare" du gillar bäst som några över skriver, även varit skoj att höra vilka "andra blogghästar" som är på din topplista :D

2011-09-21 @ 21:27:52
URL: http://camillahastskotare.blogg.se/
Postat av: Anna m. Ridtravaren Emmet

SV; Förlåt men nu får du ge dej. Nu har jag tröttnat på dina tråkiga kommentarer. Bara för du inte har några förhoppningar eller drömmar och mål för din häst så behöver du inte trycka ner oss som har.



OCh bra för dej om du inte stött på nån som klankat ner för du har travare. Men tex som jag som har det, så är det inte kul. skit bra att du sluppit det men alla har inte haft den turen.



Jag tror min travare har förutsättningarna till att komma långt. Och att jag skulle vara osäker på mig och min häst? nae aldrig. varför skulle jag vara dä för att jag sätter upp mål osv? Det låter mera som att DU är osäker för dej och din häst. Framför allt när du vet att din häst inte har just den kapaciteten som tex hästen på filmen och många andra.



Jag har tröttnt på att du leker så duktig förlåt men så är det. väldigt mycket du säger och gör är bra så det är inte så. men lägg ner snobb atttyden, det kommer du inte komma långt med.



Nu har jag sagt det jag vill säga. tack!

2011-09-21 @ 21:32:07
URL: http://supertravarna.blogg.se/
Postat av: Matilda

SV: Haha jag är inte förvånad över att du inte fattar, jag är dålig på att förklara. Men jag håller med dig, den är smal. Så jag kommer varma om den så den blir breare. Tack för hjälpen, du har varit till mycket hjälp med mina sadel problem :P

2011-09-21 @ 21:33:43
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: Matilda

SV: Haha jag är inte förvånad över att du inte fattar, jag är dålig på att förklara. Men jag håller med dig, den är smal. Så jag kommer varma om den så den blir breare. Tack för hjälpen, du har varit till mycket hjälp med mina sadel problem :P

2011-09-21 @ 21:34:41
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: Matilda

SV: Haha jag är inte förvånad över att du inte fattar, jag är dålig på att förklara. Men jag håller med dig, den är smal. Så jag kommer varma om den så den blir breare. Tack för hjälpen, du har varit till mycket hjälp med mina sadel problem :P

2011-09-21 @ 21:34:42
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: Camilla Persson

Sv: Tränset är mer åt det rödbruna hållet än mörkbrunt. :)

2011-09-21 @ 21:37:03
URL: http://camillahastskotare.blogg.se/
Postat av: Ellinor

Du har sannerligen en poäng, men något ännu mer irriterande är hur "ni" ska alliera er. Det är bara gå in på en blogg kring en ridtravare, där finns i princip bara länkar till andra bloggar med ridtravare, ni "hissar" enbart varandra osv i all oändlighet. Det har lite att göra med det du skriver, det känns som att man ska hålla sig till de som "förstår en". Kan man inte bara vara människor med samma intresse, måste man ha samma ras? Upplever inte alls samma murbyggande i halvblodsvärlden

2011-09-21 @ 21:37:32
URL: http://felfri.net
Postat av: Lina

Förstår inte hur du orkar bry dig så mycket om vad andra tycker och tänker. Jag menar, något bättre måste du ha för dig än att sitta och skriva hat-inlägg till folk som har stora tankar om sina travare? Fast är det så du vill spendera dina kvällar så visst, är bara lite trött på din "jag-kan-allt-och-är-bäst"-attityd.

2011-09-21 @ 21:37:34
URL: http://supertravarna.blogg.se/
Postat av: Lotta

Bra inlägg =)

2011-09-21 @ 21:39:09
URL: http://sportryttarn.blogg.se/
Postat av: Erika

SV:

Ja de är ju perfekt. :)

Slå två flugor i en smäll.

2011-09-21 @ 21:43:12
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/
Postat av: Ellinor

Föresten.. http://www.forsagard.cybersite.se/hastar.html?iav=15 Jösses!

2011-09-21 @ 21:45:52
URL: http://felfri.net
Postat av: Ellinor

Men dumma länk. Scrolla ner så hittar du ett föl som minst sagt ser ut som din häst

2011-09-21 @ 21:51:03
URL: http://felfri.net
Postat av: Emelie

Helt rätt, tycker alla dessa fördomar mot travare finns i "ridtravarägarnas" huvud (inte alla då). För jag har då aldrig stött på speciellt mycket negativt om Rune eller ridtravare överlag. Har inte hört något ont ord om dem.



Visst att de inte har förutsättningar och inte går långt (förutom de 3 du pratade om ;)) men de anser inte jag vara något negativt. Det är ju så det är?



Jag skäms inte ett dugg över att Rune är en travare, han passar mig som handen i handsken och jag trivs med honom. Det är huvudsaken, sen som vi stannar på en viss nivå spelar ingen större roll när det gäller honom. För det är ändå Rune jag vill dela min vardag med.



Fick mååånga frågor av de som var och provred Chanel, varför sålde jag just halvblodet med fin stam och inte den gamla travaren?

Nä :-) jag vill inte, för mig är Rune bäst.

2011-09-21 @ 21:52:45
URL: http://semlur.blogg.se/
Postat av: Jossan

Amen to that!! :bow:



:D

2011-09-21 @ 21:56:30
URL: http://www.dressyrnissen.se
Postat av: Carro

så ball du är :D ! önskar jag kunde höra din diskusition in-real-life!:D

2011-09-21 @ 23:39:56
URL: http://silverbern.bloggagratis.se
Postat av: Hanna

Det är så härligt att du kan prata helt ärligt om vad du tycker om travare både positivt och negativt! Andra travhästägare känns som om dom alltid måste försvara sin ras på något sätt. :)

2011-09-21 @ 23:52:16
URL: http://hannnss.blogg.se/
Postat av: Julia

Word!

2011-09-22 @ 01:45:10
URL: http://ohjuliet.blogg.se/
Postat av: Jenny

Jag kan inte annat än hålla med. Jag tror många av fördomarna skapas av ägarna själva...

2011-09-22 @ 09:32:21
URL: http://lilatiger.blogg.se/
Postat av: sara

Håller med dig och travare är avlade för en sak! Trav alla travare kan hoppa och gå i form självklart men som ridhästar i högre nivå? nää dom är trots allt avlade för trav och travare kan bli sååå trevliga ridhästar men om man ska ha en häst som ska gå högre nivå så ska man inte ha en travare!

2011-09-22 @ 12:13:48
URL: http://busblomma.blogspot.com
Postat av: Maria

Ang. rasism, jag har ridit en hel del olika udda raser för större tränare och kan konstatera att många tränare skiter i travhästen, den är inget värd. Så jo, rasism inom hästraser finns, kom inte att snacka om nåt annat. Sedan ställer jag mig kluven, är det verkligen bara tre hästar som kommit högre upp? Jag kan nog räkna upp 15-20 hästar som gått hoppning på svår nivå, 10-15 hästar som går dressyr på högre nivå, några som tävlar i körning på SM-nivå, en hel del som går 12-16 mil distans (däribland världettan just nu) och ett flertal som tävlas i western på högre nivå än de lätta klasserna, så nog sjutton handlar det om mer än tre hästar som rids på högre nivå än lätt klass? Sedan kan jag kanske hålla med dig om att vill man satsa så blir det lite enklare att använda sig en häst som är avlad för det man ska satsa på, MEN, de som kommer långt med en häst som inte är avlad för någon gren oavsett vad det handlar om för gren, gör enligt mig en större prestation som ryttare och utbildare. Att kommentera att andra är stolta och tror på sina hästar är bara tragiskt,...

2011-09-22 @ 12:51:45
Postat av: Anna

Jag valde min "ridtravare" enbart pga att jag fastnade för hästen inte rasen!! Det kunde ha blivit vilken ras som helst för mig den här gången när jag köpte häst:)



Är gammal hopptävlingsryttare som tävlat på 4 olika halvblod tidigare. När jag nu på "gamla dar" har dykt upp med min "ridtravare" på hoppträningar har jag bara fått positiv feedback av både min tränare och andra ryttare:D



I ärlighetens namn ska man också säga precis som flera andra redan har nämnt... att det faktiskt finns en uppsjö av halvblod som INTE heller kommer att gå högre klasser. En häst som tävlar i lätt klass (LC-LA) är i mina ögon väldigt normal för det krävs en hel del att komma upp i både msv och sedan svår klass!! Och många har helt enkelt inte den kapaciteten...varken ryttare eller häst.



Jag är jättenöjd med min häst oavsett hans ras!! Tänker mindre och mindre på att han är en "ridtravare". Han är min häst helt enkelt:D



Mvh Anna & Tabasco:)



2011-09-22 @ 12:54:08
URL: http://anaby.bloggplatsen.se
Postat av: victoria

Sv; Jag tycker så men jag kan ändå inte säga det...

Jag ha inget bra självförtroende!

2011-09-22 @ 16:59:54
URL: http://nightcity.blogg.se/
Postat av: Annelie

Det du skriver är bra. Håller med i det mesta... men att det skulle vara så att vi själva enbart skapar oss fördomarna är INTE helt sant. Under de åren jag har haft Caesar har jag stött på en hel del fördomar när jag sagt att jag har en travare. Man hinner knaoot säga att man rider travare förens folk rybkar på näsan... Däremot har han exteriören med sig och ingen som ser honom tror att det är ett varmblod om de inte först ser frysmärkningen. (han är ganska grov). Men jag håller med... svårklass häst nej... :) Men som ni säger det finns jättemånga halvblod som inte heller har förutsättningarna. Vad jag gillar är att fler vågar sig ut på lokaltävlingar med varmblod för det tror jag är bra. Då tror jag att de kommer bli mer accepterade som ridhästar. Först när jag och Caesar började tävla fick jag jättemycket beröm och credit för mitt jobb med honom, och folk tycker han är fin! :) Det är kul att höra! Jag tror vi har hjälpt till att ta död på nåra fördomar i mina hemtrakter iallafall. ;) Man måste ha kul med sin häst det är ju det viktigaste, det spelar ju ingen roll oavsett ras. :)

2011-09-24 @ 10:01:18
URL: http://riderdressyr.blogg.se/
Postat av: Julia

Ett bra inlägg då det är olika från individ till individ hur man kan lyckas som du säger, men att det bara skulle vara ridtravar-folket som skapat dessa fördomar kan jag av egen efarenhet säga inte är sant. Har flertalet gånger varit med om när folk medvetet pratat väldigt nervärderade meningar om ridtravare (varmblod) när dom vet att jag stått i närheten. Inte speciellt roligt kan jag påstå, och även fått rasen att låta mindre värd framför ögonen på mig. Och därför är det inte så konstigt om andra som varit med om något liknande som mig faktiskt vill hävda sig och visa att travare visst kan om dom är stolt över vad dom och deras travare åstakommit trots alla nedlåtande värderingar runt om dom :) Så om du aldrig stött på nedlåtande åsikter om travare har du nog haft en väldig tur skulle jag vilja säga :)

2011-09-24 @ 21:53:15
URL: http://broddnyckel.blogg.se/
Postat av: Annelie

Ja jag vet, jag håller med dig i det du skrev som svar till mig. Jag tror att människor som köper travare som lättklass/hobbyridningshäst i dag har lite mer ambitioner om att kanske komma ut bland folk på mindre tävlingar och därför kanske det läggs ner mer tid på träning idag än för 10 år sedan, just på form å sånt. Det är ju sånna som du & jag tex. (finns ju såklart många, många fler) som peppar andra att "lyckats" komma ut och visa upp sig, och inte skämmas över sin häst. Det gillar jag :) Antar att du gör det med. Annars hade du nog inte tränat Bella busen, och haft en så poppis blogg? :) eller hur? :) Kram

2011-09-27 @ 12:30:44
URL: http://riderdressyr.blogg.se/
Postat av: Håller verkligen med

Håller verkligen med, jag anser det nästan taskigt av de människor som köper sig en travhäst utan minsta erfarenhet om exteriör och dess förutsättningar och sedan tränar och nöter för att kunna tävla höga klasser. Har sett så många som verkligen pressat dem och tagit ut frustration på dem - då hästen helt enkelt inte klarar av det! Jag säger inte att de ej förekommer bland andra hästraser, men nu inriktar jag mig på varmblodtravare.



Jag själv skulle inte vilja ha en ridtravare, dels för att det är svårt att hitta en som håller måttet för de klasser jag vill tävla och för att de oftast är lite för små för min smak (vill gärna ha hästar som är grövre i typen och över 170. Men det gör inte att jag ogillar rasen. Jag tycker att det är jättefina hästar och har själv kört trav vilket jag tycker var jättekul! Spänn för ett halvblod och kör ut på travbanan, inte kommer det vara samma känsla?



Om man tar exempel något annat intresse som musik, så är det helt okej att säga att man är en musikälskare om man är frälst i metal men ogillar rap. I många sammanhang har jag känt tvärtom då det gäller hästar, du är en snobb och en tävlingsmänniska som söker genvägar om du föredrar att köpa ett halvblod före en travhäst (iaf i sammanhang då jag talat med vissa personer som har ridtravare). Det är sjukt, man behöver inte gilla allt och bara för att man inte väljer det så behöver man inte hata det.



Gillar din sunda syn på detta, är första gången jag hört detta från en hästmänniska som har ridtravare! Annars så försöker de bara hävda sig gentemot "halvblodssnobbar".

2011-09-30 @ 23:53:22
Postat av: Anna

Håller med. Jag tycker att man läser år ut och år in om travare som är lika bra som halvblod etc. Men varför startade ridtravarföreningen speciella förenklade program då, om ändå travare har samma förutsättningar? Är inte det extremt motsägelsefullt? En välriden ridtravare ska väl ändå kunna gå ett VANLIGT LC/LB program OM de nu har samma förutsättningar som alla andra alltså? Går ju inte ihop...extremt motsägelsefullt. Antingen kan travare hävda sig mot ridhästar eller inte liksom. Är övertygad om att många travare går till LA dressyr, men har endast hört om EN st (varmblodig travare) som kvalat till MVS C i dressyr (super suprise). Jag tycker det säger lite om förutsättningarna. Borde finnas flera 100 som kvalade till MSV C, B och A i dressyr annars. Vet att flera gärna hänvisar till Olle, men har är ju kallblod och Balagur är ju orlovtravare med annan avel som gynnar ridbarheten så tycker inte man kan ta med dessa.

Svar: Ja det är ju så enkelt att dom flesta travare kommer inte högre upp i klasserna. Och att köpa en travare för att satsa, då är man fel ute tycker jag. Visst finns guldkorn, men då köper man hellre en häst med förutsättningarna med sig från början.
Jag vet dock flera som tävlar MSV C och kvalar till MSV B med sina travare. Bl.a min kompis Sandra på hennes Redhot Spee.

Sen är det ju så oxå att de allra flesta som köper travare har inte såna ambitioner, så det bidrar ju även till att man sällan ser travare så högt upp i klasserna.
Josefine Fred

2015-04-27 @ 16:33:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0