Micklem Competition

Detta är vad jag letat efter så febrilt. Ett Micklem-Competition träns. :-D Och äntligen är det mitt! Egentligen hade jag köpt svart, men då fick jag ju först vänta 3 veckor och sen få veta att de inte kommer i lager förrän 20 sept hos huvudtillverkaren (HW). Så då beställde jag ett från England, då de hade två kvar. Men när de ska till att skicka så  inser de att det är fel på tränset och jag får en återbetalning.
 
Tillslut mailade en tjej mig om att hon hade ett brunt som hon inte använde, så jag köpte det istället. Hade tänkt köpa brunt efter de svarta, men nu blir det tvärtom istället. Får beställa ett svart så fort det kommer in i lager. 

Jag har hört en hel del positivt om detta träns. Hästar som blivit förändrade och trivs med detta, men även läst om hästar som inte visar någon som helst skillnad. Dock tror jag det är bättre än andra träns alla ggr! Har även hört om att de flesta slutar klia sig på benet efter att de ridits oxå.. Upp till bevis att se vad Bells tycker :-)
 
 
Iallafall så tror jag på hela konceptet med Micklem-tränsen. Tänk, ett träns utformat helt efter hästens huvud, som tar hänsyn till allt på hästens huvud.
 
"Designed by William Micklem to fit the shape of the horses's skull. The most comfortable, flexible and effective bridle ever evented!"
 
Tränsets inverkan på hästen:
http://www.youtube.com/watch?v=MZ7aJkVWRMo
 
Hur tränset ska sitta:
http://www.youtube.com/watch?v=LxO5PaHmdXo
 


* Relieves pressure on top of the head and behind the ears.
* No inward pressure on the sensitive cheek tissue or wide molar teeth.
* No excess pressure on the tongue with the tongue protection system.
* No pain, numbness, or damage to motory and sensory nerves or veins and muscles that can be caused by drop, flash or crank nosebands.
 
* Huvudstycket är alltså utformat efter hur hästen ser ut uppe vid öronen, så att den slipper tryck av nackstycket.
* Hästen slipper tryck och obehag på vävnaden och på molartänderna (kindtänderna) av acheennosgrimma.
* Ingen smärta, obehag eller skada på de motoriska och sensoriska nerverna, samt musklerna som det kan bli utav andra nosgrimmor.
* Sen står det något om att hästen slipper övertryck på tungan, men det vet jag inte hur dom får av vanliga träns? I vilket fall äre nog bra, eftersom de tydligen har ett system för att skydda tungan från detta på Micklem-tränset.

Jag köper rubbet rakt av :-) Jag tror på nytänkande inom ridsporten, och inte leva kvar i de gamla hela tiden.

Kommentarer
Postat av: Erika

Har oxå funderat på ett sånt.
Berätta gärna hur du upplever att de är o så efter du använt de hur Bellie fungerar på de o så. :)

Svar: Ja jag har funderat väldigt länge, eller funderat och funderat. Har velat ha det väldigt länge :-) Tog tillfället i akt och köpte ett nu när jag sålt en massa hästprylar.
Ska absolut göra nån form av utvärdering :)
Josefine Fred

2012-08-27 @ 17:21:04
URL: http://eriikapettersson.blogg.se
Postat av: Emma

Åh ett sånt där har ju jag! Mirre verkar trivas med det, har väl inte märkt någon banbrytande skillnad, men tycker han är lite bättre på det! Hoppas du och Bellie blir nöjd med det! :)

Svar: Har du :D Ne precis, vissa visar kanske inte nån större skillnad sådär.. Men hur som helst tror jag de är väldigt skonsamt för hästen i och med uppbyggnaden av tränset :-)
Hihi ja de hoppas jag å!
Josefine Fred

2012-08-27 @ 17:27:29
URL: http://zpeedhunter.blogg.se
Postat av: beatrice

Intressant. Dock inte så snyggt men helldre ett träns som är designat för hästar än människorsögon! (:
Vart kan man köpa detta i sverige och vad ligger prislappen på ca? :D

Svar: Tycker det är rätt snyggt faktiskt, men det är ju som sagt för funktionen som det har som jag köpt det. :-)
Det är typ 4 hemsidor som har detta träns, strömsbergsgård, washap, hästshopen och nån fler. 1580:- för competition-modellen som jag köpt, och 1480:- för Multibridle. Där kan du rida bettlöst 3 olika varianter, och du kan ha bett, och även kapson. Ett allt i ett träns. :)
Josefine Fred

2012-08-27 @ 17:28:48
URL: http://stallmolke.blogg.se
Postat av: Anni

Jag hoppas att B uppskattar det mer än vas ravelli gjorde :) jag red med mitt EN gång - och aldrig igen. Har aldrig sett min häst så upprörd någonsin, han verkligen AVSKYDDE det. Nosgrimman satt alldeles för hårt för min smak (det måste spännas på ett visst sätt för att det ska fungera) så för min del tyckte jag att visst, det kanske avlastade vissa punkter, men det tryckte istället hårdare på andra. Men precis som du säger så är det nog helt från häst till häst :)

Svar: Ja vi får hoppas på de! :-) Jaså? Jag spände nosgrimman så löst som jag brukar ha, alltså väldigt löst. Varför skulle man behöva spänna hårt? ;o .. Var inga problem för min del att spänna löst :-)
Josefine Fred

2012-08-27 @ 19:40:14
URL: http://Teamoveson.blogg.se
Postat av: Sofia Spelkvist

Låter som ett bra träns :)

Svar: Oh ja :D
Josefine Fred

2012-08-27 @ 22:10:47
URL: http://sofiaiaa.blogg.se
Postat av: Linda

"Jag köper rubbet rakt av :-) Jag tror på nytänkande inom ridsporten, och inte leva kvar i de gamla hela tiden."

Jädrans bra sagt ;)

Svar: Så sant som det är sagt ju! ;)
Josefine Fred

2012-08-28 @ 20:54:31
URL: http://www.mittangsull.blogg.se
Postat av: sofie

Tycker detta träns verkar helt genialiskt! Har faktiskt aldrig hört talas om det innan, men nu har jag suttit hela förmiddagen och forskat ;), haha. Är förväntansfull över "produktutvärdering" från dig sen! Tycker det var riktigt snyggt och är det snällare mot hästen så är det ju värt varenda krona! Enda funderingen jag har är om man får tävla med båda dessa träns, något du vet nått om, lyckas inte hitta något vettigt svar på den frågan..

Svar: Håller med helt och hållet!! :) Allt för hästen. Man får tävla både dressyr och hoppning med tränsen :)
Josefine Fred

2012-08-30 @ 12:02:42
URL: http://tarsans.blogg.se
Postat av: Sofie

Hej :) vilken storlek har du på tränset och hur upplever du storleken är mot övriga märken :) ??

Svar: Jag har full o tränset är litet i strl. Har man en väldigt stor häst som drar full i alla träns o grimmor skulle jag satsa på ett xfull. :-) bellie har oftast full. Men cob i vissa grimmor. På henne har jag tränset spänt på 2-3 hålet utifrån.
Josefine Fred

2013-11-18 @ 12:28:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0