Hoppning



Idag har jag hoppat tösen lite. :-) Malin följde med som film-man och moraliskt stöd, vilket behövdes i massor.


Idag så var Bellie så jädra fin på framridningen, och i galopperna drog hon absolut ingenting alls. Blev sjukt glad! När vi började hoppa var hon lika fin, tog minsta lilla förhållning och var allmänt lyhörd. Gick jättebra. Tills vi kom till oxern, och där fick vi stopp. Jag satt HELT passivt. Nu när hon lyssnar och inte drar iväg så blir det att jag bara åker. Bokstavligt talat åker. Så där satte min hopprädsla in.


För min egen del känns passet misslyckat för att jag lät rädslan ta över. Det är verkligen som om jag fått börja om på noll igen sen vilan. Innan hoppade vi 80/90 banor och det hade precis börjat kännas OK i min mage, och rädslan var ganska långt inne i mig. Nu har den tittat fram igen, och det är bara att börja om på noll.


Bellie däremot skötte sig otroligt bra. Herregud, att gå från att rallyspringa hela ridpassen galopperar hon nu otroligt fint och lyhört och tar minsta förhållning. Jättejätteduktig tjej! Därför känns det ju som att jag "förstör" henne oxå i och med min rädsla. Hade egentligen velat att någon skulle hoppa henne, men det är att fly från min rädsla. Jag måste möta den.


Tänkte jag skulle ta och träna för G eller M snart, för nu när B är så pass ridbar så kan vi fokusera på mig nu och hur jag ska rida henne. För jag har ju ingen erfarenhet... jag är ju helt grön själv egentligen. Jag har ingen aning om hur man rider en häst korrekt på hinder, jag kan inget om avståndsbedömning, nada. Och jag har dåligt självförtroende i hoppningen vilket gör det hela mkt svårare.
Men jag vet att vi kommer att fixa det med rätt hjälp.



Kommentarer
Postat av: Anonym

hallå, visst tog du grönt kort för inte så länge sedan? :-) Fick reda på i lite panik att jag ska skriva det imorgon ( enda datumet tydligen ) och skulle gärna vet ahur jag förbereder mig och vilka slags frågor som kommer! :)

2012-02-17 @ 18:01:28
Postat av: Linda

Äh jag tycker du är jätteduktig och kanon modig, hej heja

2012-02-17 @ 18:44:46
URL: http://mittangsull.blogg.se/
Postat av: Camilla

Som höjdrädd dressyrtant tycker jag du är jätteduktig!

2012-02-17 @ 19:37:57
URL: http://camillahastskotare.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vet hur det känns med hopprädslan, att den liksom kommer tillbaka när man inte hoppat på ett tag!



Förut när jag red på ridskolan så hoppade jag mellan 80-1.10cm vilket inte ens var högt (då). Men nu när jag ser ett hinder på 50cm kommer rädslan fram och det ser ut att vara sjuuukt högt! :S Det är lite tråkigt fkt! :(

2012-02-18 @ 09:15:58
URL: http://beeatrice.blogg.se/
Postat av: Fanny

Usch detdär med hopprädsla är rent ut sagt förjävligt! :( Jag har samma rädsla, den försvinner liksom emellanåt när man har hoppat ett tag, alltså några veckor i sträck och allt har gått bra och så. Jag var med som du, kunde hoppa en bana på 80-90 utan att spy av nervrositet och enstaka hinder på mellan 1.10-1.20 men nu har jag pausat ett tag pga en hel del smällar mot självförtroendet och nu är jag tillbaka på ruta 1 igen, ser inga avstånd och tycker 60 cm är skitäckligt!



Ser snyggt ut på filmen! :)

2012-02-18 @ 17:37:00
URL: http://lindelou.blogg.se/
Postat av: Carolina - Beridare på stall Assla

sv: Okej då skall jag ta bort den :)

2012-02-18 @ 17:49:56
URL: http://asslatjejerna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0