Jogging

Red ut på en joggingtur längs vägarna i kvarteret en runda ikväll. Supermysigt ute! Vi har haft runt nollan hela dagen, så nice. Skrittade och lät henne rulla på i trav nästan hela sträckan bortsett från fram- och avskrittningen. Hon kändes helt ok, huvudsaken var att hon travade på taktmässigt. Krävde nog lite för mycket slog det mig, att hon kan ju banne mig ha träningsvärk? Körde ju galoppintervaller igår. Och idag så var hon väldigt tjaffsig i munnen, alltså inte hård eller avknäppt men hon gör så ibland att hon liksom öppnar munnen och stänger typ fort, asså inte fort. Men ändå. Hon är inte tillfreds i munnen helt enkelt, hur mjuk jag än var i handen.

Så jag lät henne springa på i ett ännu bättre tempo och så längde jag ut tyglarna 10 cm och då blev hon lugnare i munnen så förmodligen behövde hon sträcka ut lite och bara ta det lungt. Vilket var tanken idag, men hon var så på i början så fick korta  tyglarna då. Men vi löste ju de! :-D

På hemvägen så blev hon livrädd
för ett bygg-grejs i skogen, hahahaha. Hon brukar aldrig göra såhär, men nu VÄGRADE hon gå förbi. Och hon slängde sig bakåt och skulle galoppera iväg en gång oxå, och fram gick hon inte. Fick stå och vänta ut na och ta några steg i taget, backa nåra steg (hon gjorde det), sen några steg fram osv. tills hon kommit så pass nära att hon spänt och sneglande kunde ta sig förbi de läskiga byggverket och de aslånga kablarna som låg längs hela vägen bort. Hahahaha. Hästar. <3

Kommentarer
Postat av: Emelie

sv: Hahah bra att du sa till, skrev fel :p menade självklart en vidare bom.



Jo och jag är glad över att Rune visar så tydligt när han inte tycker om något. Tycker bara det är skumt att han protesterade sist, men inte idag..? Av teknan då alltså.. Men jag testar den nu en period till och säger han till igen, då vet jag att det verkligen var sadeln förra gången =)

2012-02-14 @ 22:42:46
URL: http://semlur.blogg.se/
Postat av: Lina

sv: Tack för ett bra svar! Ja i dagsläget har han en Wintec 500 som jag tycker inte kommer ner ordentligt i bakvalvet om du förstår vad jag menar? Så antingen om den är för smal/vid eller helt enkelt har för svängd bom. Kan ingenting om det här med sadlar så förlåt om mina förklaringar är usla haha!



Funderar på att ta bilder på hans rygg imorgon + när sadeln ligger på så kanske någon har något tips. Ska även fråga min tränare om hjälp på måndag och se vad hon säger! Vet dock inte om hon kan så mycket men fråga kan man ju alltid :-)

2012-02-14 @ 22:43:56
URL: http://supertravarna.blogg.se/
Postat av: Lina

Menar såklart att han har en dressyr pro och inte en 500..

2012-02-14 @ 22:44:52
URL: http://supertravarna.blogg.se/
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

sv:Lär dig pulsmäta henne annars.Jag brukar ha ett stetoskop med när jag kör intervallträning.och jag kör aldrig igen fören de är nere under 100 slag i minuten=) Och ofta krävs det lite längre skritt i mellan för att de ska komma ner i det .Och det behövs för att mjölksyran ska kunna hinna komma bort från musklerna .



mvh/Q

2012-02-14 @ 23:09:57
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/
Postat av: Ronja

Hej skulle du kunna ta kontakt med mig över hotmail ? skulle vilja ställa dig några frågor som verkligen är vitkiga :) kram Ronja



skicka till min mejl direkt när du ser det här !



[email protected]

2012-02-15 @ 09:38:08
Postat av: Mirre

Måste bara säga oj vad olika angående förslaget ovan med pulsträning :P När vi tränar travarna efter pulsklocka kör vi dom aldrig över 210 i själva intervallen, sedan joggar vi t ex nerför en backe om vi kör i backen och pulsen gått ner runt drygt 150 och sedan kör vi nästa intervall igen. Efter alla intervaller är körda joggar vi hem, pulsar 12 min efter sista backintervallen. Brukar de ligga på mellan 50-90 beroende på häst, hur mkt tränad den är, backens lutning, tempo m.m

2012-02-15 @ 09:55:16
URL: http://belmont.blogg.se/
Postat av: Olivia

Sv: omtumlande men vi får hoppas att det fungerar!

2012-02-15 @ 10:05:22
URL: http://vivanolivia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0