Hon har gjort det - igen!

Fick ett sms imorse om att B rullat fast i boxen. Ovanligt. Så hon kom inte loss, men efter en del sprattel så fastnade hon i däcket som jag har hennes vattenhink i. Tillslut hade hon kommit upp, gått runt i boxen och varit lite orolig. Man gör det ju bra när man rullar fast i en box med helt släta väggar...

Ute hade hon betett sig som vanligt.

Men, jag blir orolig. Det är INTE likt henne att rulla sådär på morgonen.. Så nu ska jag ut och kolla efter kolik-symtom.

Men min fråga är, kan en häst ha kolik men samtidigt äta och dricka normalt? Samt bete sig normalt? Det är alltså bara själva rullningen som isåfall är ett koliksymtom hittils.

HJÄLP!

Kommentarer
Postat av: Anna ericsson

Har hon förstoppnings kolik är det inte troligt att hon är som vanligt. Men finns ju olika sorters kolik. Har de gas kolik så kan vissa vara som vanligt med mat :)

2012-01-11 @ 08:13:22
URL: http://cobol.blogg.se/
Postat av: Lina

Lyssna om det bubblar/knorrar i magen på båda sidor.

2012-01-11 @ 08:26:54
URL: http://blog.skrotpilot.se
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

Njae!Eller jo..Eller det beror på..Frågan är ju om hon verkligen rullade sig eller om hon låg och sov och sen fick problem när hon skulle upp?Lyssna efter tarmljud som någon ovan sa och kolla slemhinnor och temp och puls och är detta normalt behöver du nog inte oroa dig alls.Hästar ligger ju normalt sätt inte så jätte långa stunder och stressen som blir när de inte tar sig upp kan göra att de blir lite oroliga efteråt.

Jag vet att vi på jobbet hade någon häst som ofta la sig för nära väggen och inte kom upp sen vi la rejäla vallar runt i boxen med spån så den inte kunde lägga sig så nära utan fick välja att lägga sig mer i mitten av boxen.Gick ju åt en hel del spån förvisso men den rullade fast mindre när vi gjorde så.

mvh/Q

2012-01-11 @ 14:36:23
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/
Postat av: Gabriella

Beror väl på. Men nej skulle jag säga, de gör de oftast inte. Men om hon annars inte brukar rulla sig och nu plötsligt gjort det så kan det vara en form av kolik iallafall. Men det låter som om hon kanske har haft en riktigt lindrig kolik, hade en av hästarna i skolan jag går på. Det enda som behövdes var en promenad, så blev hon bra, så om Belle har rört på sig i hagen och det släppt, så därför hon kanske beter sig normalt? Men du kan för säkerhets skull ta och gå med henne en sväng för att vara på säkra sidan.

2012-01-11 @ 16:30:31
URL: http://cadita-gabri.blogspot.com
Postat av: Tina

Har en häst kolik bruka det märkas väldigt väl, dom bli väldigt hängig och försöker lägga sig hela tiden och dom brukar inte resa sig i första taget frivilligt, det bästa jag tycker är som lina hade skrivit att lyssna efter bubblor i magen då är det ingen fara om det hörs ljud. Sen oftast äter dom inte heller inte ens gosaker, men är du orolig så ge henne A fil och promenera! De är ju lätt hänt att dom får kolik om dom inte få i sig tillräckligt med vatten! Hoppas ni slipper den hemska koliken:)

2012-01-11 @ 23:04:07
URL: http://tiinaholmberg.blogg.se/
Postat av: Anonym

Om det lätt rullar fast i boxen så är ett tips att sätta valv runt. Vet inte vilket strö du står på. men oavsett så tar du ströet och lägger som kanteastr runt hela boxen. ca en halvmeter upp & ganska tjockt. då kommer dem inte lika nära väggen & fastnar dem så lossnar "väggarna" och hästen kommer upp oskadd. ha absolut inte typ en ränna längst bak där du inte strör för då ökar risken för fast rullning!

2012-01-14 @ 18:52:30
Postat av: ida

hej!

jag har aldrig varit med om att någon häst ätit normalt när dodm har kolik. men om jag va dig så skulle jag lägga mkt spån i hörnen och efter väggarna så de blir lite rundare hörn, då rullar dom inte fast lika lätt :)

2012-01-16 @ 08:05:53
URL: http://idaohlund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0