Klättring+ en jädra massa grubbel

Idag red jag och Bellis till klätterbacken. Och jösses kvinnan blev svettig! Helt fantastiskt. Elr ja, inte riktigt blöt, men småfuktig. Och då red vi "bara" 3 ggr uppför och 2 nerför. Hon flåsade på bra och jobbade faktist bättre än vad hon brukar när man klättrar. Fick henne att sänka sig och börja jobba, för annars springer hon som en struts i backen och de ger ju som ingenting. Hon måste ju ta i med rygg och bakdel och börja jobba nån gång. Så säkert därför hon blev svettig så pass. :-P

Sen har jag varit sjukt frustrerad några dagar, för jag har verkligen cp-analyserat min kropp och mina fel. Jag har ju haft problem med mitt bäcken i typ 5 år, och fått hjälp för det i 2 år. Så hela mitt bäcken och alla muskler ovanför och nedanför har fuckat upp totalt vilket gör mig sned. NU är jag visserligen inte sned, inte så länge jag sköter träningen/strechningen. Men min kropp är fortfarande scitzofren (ni vet dedär enda ordet jag inte kan stava) tyvärr, så ibland känner jag mig sne fast jag är rak, och tvärtom. Och mina muskler vill gärna dra mig tillbaka i fel läge när jag är rak. Jätte,jätte,jätte,jättejobbigt. Men allt är ju relativt. Men JAG stör mig på det som fan.

Idag hoppade jag av
och kollade hur sadeln låg. Helt jäkla sne. Lika som min tränare sett, att jag sitter på högerdelen av sadeln. Lika som jag sett på bilder tagna bakifrån. Vilken jävla frustration dehär ger mig. Det komiska är, att jag drar sadeln till vänster för att jag trycker ner mer i vänster stigbygel samt att jag spänner hela vänsterbenet. Samtidigt som sadeln ligger dragen åt vänster, och därmed är höger stigbygel kortare än vänstern som är längre, så KÄNNS det tvärtom. Det känns som att höger är jättelång, och vänster kort. Det gör ju att jag vill trycka ner mer i vänster = sadeln hamnar ÄNNU mer åt vänster. Och höger stigbygel blir ännu kortare. Fast den känns längre.

Ingenting stämmer. Och jag får sån jävla ångest, för hur jäkla skönt äre för B att ha en ryttare som sitter helt jävla snett och vint??? SKÖNT. Icke. Åååh.

Sedan att jag börjat störa
mig på att jag använder högertygeln 100ggr mer än vänstern gör inte saken bättre. Har även insett då att B söker min högra hand. Jag har så sjukt svårt att få henne att ta stöd i vänster yttertygel. Suck... Men, det enda som tröstar mig och får mig att tänka framåt är att jag försöker och jag gör så gott jag kan. Jag kan absolut inte göra mer än så. Och då ska jag vara nöjd så. Men jag skulle verkligen behöva hjälp av någon som verkligen kan analysera vad exakt jag gör med kroppen och varför, samt vad jag kan göra åt det. Just nu provar jag mig fram och försöker hitta lösningar, och det går framåt. Men skulle ändå vara skönt att verkligen få framlagt vad det är som händer när jag sätter mig i en sadel.

En annan sak som är jäkligt underlig och som oxå gör mig spänd och frustrerad, är att båda sadlarna har börjat glida bakåt. BAKÅT. Alla sadlar utom en (av typ 20) har glidit fram på min häst (vida som smala, som balanserade), för att hon har sadelgjordsläget längre fram än sadelläget = sadelgjorden har dragit fram sadlarna. Nu senaste veckorna har båda sadlarna börjat glida bak. Kanske på den plats en sadel faktist SKA ligga. Men det känns ändå mysko. Och dom hamnar ju i framvikt när dom åker bak. Så jag kanske får testa göra hoppsadeln smalare, och ev. värma om dressyrsadeln (som redan är för vid varför jag använder padd). Enda ggn en sadel glidit bak på henne var när den var på tok för bred. Men dessa är inte breda, elr jo, dressyrsadeln som sagt, ungefär en halv - en bomvidd. Men båda glider ju. Och inte har hon tappat muskler heller. SKUMT. Får klura på de.

Kommentarer
Postat av: Isabelle Stolt

Så jobbigt när man bara känner att allt är fel på en. Jag har själv varit inne i en sådan period, var dock förra året då jag hade Leja. Men det är helt sjukt vad arg man kan bli på sig själv.



Men som du sa, så är det bra att du är kritisk mot dig, så rättar man också till felen :) Även om det inte går på en dag:)

2012-01-17 @ 16:29:48
URL: http://eldonod.wordpress.com
Postat av: Carro

jag är också helt jävla sne. skit störigt. försöker fokusera på mitt höger ben och fokusera tyngden i det benet, verkligen känna att hela kroppen fokuserar på höger benet så att det åker dit den ska. Men nu funkar det inte längre, för nu är jag typ som Quasimodo, finns nog inte en grej i min kropp som är rätt för stunden. Ska dra till en massör ikväll och naprapat i nästa vecka så får vi se vad dom har att säga! :)

2012-01-17 @ 16:39:36
URL: http://silverbern.bloggagratis.se
Postat av: Carolina

Har lite samma problem som du, är lite väl högerhänt när jag rider ;) Sen är jag också sne i hela ryggen, vilket jag börjat märka av nu. Lorden försöker liksom balansera upp mig i vänstergaloppen... Känns som vi motarbetar varandra så börjar nog bli dags att besöka kotknackaren...



Visst är det jobbigt att behöva hålla koll på sin egna kropp OCKSÅ? ;-)

2012-01-17 @ 16:58:43
URL: http://lillalutte.blogg.se/
Postat av: Sandra, Lolita & Ove

Vet verkligen hur det känns! Men mitt stora problem är att jag får sjukt ont när jag rider. Men rida SKA jag bara, så sen får man skylla sig själv med ont.



Sådär gör zaldin på Lolita med. Hon har också sadelgjordsläget längre FRAM, men ändå glider sadeln bak!! Och för vid är den VERKLIGEN INTE. Fattar ingenting... Däremot låg prestige hippos helt still...

2012-01-17 @ 18:24:05
URL: http://stallhullsjon.blogg.se/
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

jag personligen tror inte det är bara du utan även Bellie som skjuter dig + sadeln ut till vänster.Anledningen till att hon letar högertygeln beror troligen på hb .jag har haft samma problem så otroligt många ggr och det krävs en hel del stärkande arbetet från både häst och ryttare.Och som ryttare verkligen sitta kvar på högersidan och inte bli kvar i högerhanden. Finns det ingen höger hand att gå till börjar hästen till slut söka den andra tygeln och kämpa som en gnu med att sitta kvar mitt över hästen i allt arbete för att stärka den svagare sidan.



Att det är så behöver inte betyda att hästen har något fel den är bara mindre stark i ena sidan och söker hjälp från sin ryttare och flyttar på ryttaren för att undkomma att ta i.Kan den göra detta så fortsätter den ju arbeta den andra sidan mer.och detta är inte något någon ET eller massör kan åtgärda mer än att underhålla och se till att det inte blir värre.en häst kan vara jämt musklad men ändå ta i mer med en sida så att säga det är också därför rakriktning kommer så sent i utbildningskalan pga att detta är allt annat än lätt att få till.Men det är bara att kämpa på.Du vet ju om det här problemet och det är ett stort steg i sig.Det finns ryttare från svår dressyr och uppåt som faktiskt inte ens ägnar detta en tanke.

mvh/Q

2012-01-17 @ 18:38:40
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/
Postat av: Malin

Haha ja du vet ju mina problem och hur jag sitter i sadeln. I feel your frustration.

2012-01-17 @ 19:25:51
URL: http://rajala.blogg.se/
Postat av: Marie

Prova centrerad ridning kanske, för att bli mer medveten om vad som händer när du gör en viss sak med kroppen?

2012-01-18 @ 04:37:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0