Äventyr..

Ja jag vet väl inte riktigt om jag kan kalla det äventyr. Vi har varit hos veterinären, för jag skulle göra böjprov m.m av olika skäl. Och det gick ju klockrent i 7 leder tills vi kom till det fruktade benet där hon slitit av en muskel, och givetvis känner hon av när ärrvävnad från att en muskel slitits isär, böjs ihop. Så där blev hon inte klockren tyvärr. Men vet. tyckte verkligen inte jag skulle bry mig om det med tanke på att hon går så bra i ridningen, funkar så bra, är så otroligt frisk och fin i övrigt. Dessutom så sitter det ju inte i leden, utan det är ärrvävnaden som B känner av när den böjs ihop.
Dessutom har det inte ens gått 1 år ännu, och det är cirka 1 år det tar för skadan att bli helt ihopläkt och den tid det tar att återfå sin fulla möjliga styrka igen. Så det kan ju hända att hon skulle gå igenom böjprov där om ett tag igen. Men det är liksom ingen idé, de spelar ingen roll för mig.
 
Trots att jag höjt ribban både i dressyren och hoppningen, samt slarvat lite med mitt 100% strukturerade schema för henne så är hon såhär fin och fräsch i leder och rörelsemönster. Han var så glad när han såg henne röra sig, med spänst och bärighet, och hur fina leder som helst. Han sa att jag skulle vara glad som hade en sån fräsch 12-årig travhäst och att jag skulle rida på så mycket jag bara orkade. :-) Att hon alltid varit såhär fräsch tyckte han även var ett tecken på att vi inte skulle få sådana problem i framtiden heller, med ledinflammationer. Så länge jag rider henne på det sätt jag gör så tror inte jag heller det blir några problem.

Kommentarer
Postat av: Jossan

Du är en sån människa som vilken dag som helst skulle kunna få min häst! Det är så skönt att läsa om folk som bryr sig om sina fyrfotade och som gör allt för att hålla dom fräscha. :D (ps. Stora Röda är inte bortskänkbar för tillfället dock ;) )

Svar: Haha härlig du är!! Tackar för det :)
Josefine Fred

2012-07-26 @ 20:06:37
URL: http://www.dressyrnissen.se
Postat av: Q Ord och inga visor!


Jag har sagt det förut och måste säga det igen.Jag verkligen beundrar dig för dina framsteg du gjort både som människa och ryttare/hästmänniska det senaste året.Jag hoppas verkligen att du är stolt över dig själv ?för det har du all rätt att vara.Många "hästmänniskor" kommer inte ens dit du är i dag.Hatten av för dig.Verkligen och du vet att jag säger vad jag tycker och är fruktansvärt snååål med berömmet ;-)

Och det är skönt att åka iväg och kolla upp dem i bland de kan ju som sagt inte prata som vi kan.
Att hon fortfarande har känningar från skadan är inte så konstigt.Hon slet ju trots allt av en en hel muskel.Vad hade hon en ½ -en grad på hb?Eller var det mer?

Själv ska man ju titta på insidan av sin häst i morgon =/ Och på honom är det ju uppenbara fel.Han har gjort en sådan här undersökning tidigare hos mig och det ska bli intressant att hur det ser ut nu i jämförelse med förut, Samtidigt som jag är sjukligt nervös och målar upp värsta skräckdiagnoserna.. hahaha han har senaste veckan både haft cancer och blivit utdömd i mitt huvud =O Magkänslan är dock inte ok så vi får se hur det går.
mvh/Q

Svar: Går verkligen inte att beskriva hur glad jag blir när du skriver sådär Q! :-) Jag är stolt över mig själv, men tampas fortf. med den dåliga självkänslan som ibland får mig att inte alls förstå att jag utvecklats så som jag gjort. Men de jobbas på med!
Hon hade faktiskt hela 2 grader första stegen, sedan avtog det för att helt försvinna längst fram. Gången är inte så lång. Och detta var när han böjde högt då, precis där muskeln slitits av. Hela reflexen som säger åt hästen att böja ihop benet gick ju av, och de är ju precis där man böjer.

Jag hoppas innerligt att det går bra för er imorgon! Men jag har en bra magkänsla åt er, så jag tror faktiskt det kommer gå bra. Kommer säkerligen inte vara något allvarligt eller något kroniskt, jag tror du målar fan på väggen vilket är lätt att göra när ens bebis e skadad. ;) De kommer gå bra :)
Josefine Fred

2012-07-26 @ 20:39:40
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/
Postat av: Emelie

Vad skönt!! :D

2012-07-26 @ 22:43:02
URL: http://semlur.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0