Viktgräns?

Har ni någon viktgräns på er häst? Blev nyfiken för att jag läste nånstans att en tjej hade 60kg som viktgräns på sin hyffsat välmusklade travare på 160+.

Jag har ingen viktgräns alls för B
, i princip. Så länge ryttaren kan rida henne på ett hyffsat balanserat sätt, och B inte visar att hon känner av det på ett negativt sätt så spelar det absolut ingen roll för mig hur mycket personen i fråga väger. Visst, en gräns har man väl såklart. Men då ska det vara extremt. :-)

Att ha 60kg som gräns är väl lite väl kan jag tycka, även om det givetvis är upp till var och en. JAG väger 60kg, och jag kan inte tycka jag är särskilt stor på min häst? Skulle jag sätta det som gräns skulle ju ingen kunna rida som inte var 12 år och pinnsmal.

Spännande att höra hur andra gör. :-)



Kommentarer
Postat av: Sanna

Håller med dig! Jag väger mellan 65-70 kg men mina hästar är musklade till mig så att säga!

2012-06-02 @ 19:40:54
URL: http://ridtravartjejen.blogg.se/
Postat av: Amanda

hur lång är du? jag väger också 60 kg.. min häst är 166 cm men ganska späd. Har inte heller satt någon viktgräns då de i stort sätt bara är jag själv som rider honom. När jag vägde som mest låg jag på ca 70 kg så de vet jag ju att han klarar :)

2012-06-02 @ 19:44:43
URL: http://amandawahlberg.wordpress.com
Postat av: Emelie Löfström

Hehe ne jag har inte heller någon direkt viktgräns. Jag väger också 60 kg och Shakiro är ju ändå rätt smäcker han med. Tycker det var en konstig gräns att lägga på 60 kg :P

2012-06-02 @ 19:53:49
URL: http://emblems.blogg.se/hast
Postat av: Anni

Håller med, jag tycker faktiskt att folk är lite överdrivna ibland. Visst finns det gränser, men 60 kg på en stor häst är väl till att ta i. Min pojkvän väger 85 kg och har ridit ravelli mååånga gånger. Jag ser absolut inget konstigt i det. Visst är han alldeles för lång eftersom att ravelli bara är 163 cm, men eftersom att jag vet till 100% att min häst både är välbalanserad och rätt musklad så tar han absolut ingen skada av det. Lite komiskt också att i stort sett alla blir sura när man hävdar att shettisar eller islandshästar inte ska behöva bära runt på 100 kilos ryttare, men tydligen är det helt ok för en liten ponny att bära tyngre än en stor häst på över 160 cm :D...

2012-06-02 @ 19:54:46
Postat av: Paulina

Sv: haha, bananer ;) Det får nog Saga testa någon dag!!

2012-06-02 @ 19:59:38
URL: http://fotopaulina.blogg.se/
Postat av: natalie

jag har 65-70 kg som gräns på min, men det är för att han har sadeltvång och har haft problem med ryggen :-)

2012-06-02 @ 20:14:03
URL: http://natalierongvall.webb.se
Postat av: Emma

Håller med dig jag, så länge ryttaren rider balanserat har jag ingen direkt viktgräns heller då jag själv väger 90kg. Jag hade en modern femkampare som medryttare för något år sedan som vägde över 100kg med sin längd och otroligt vältränade kropp, och mina hästar trivdes alldeles förträffligt med honom. ;) Sen är det ju upp till var och en precis som du säger.

2012-06-02 @ 20:37:06
URL: http://www.stallpäärni.se
Postat av: Bonnie

Har ingen gräns på mina hästar(152/490 kg och 157/450 kg). I distansen så har vi ju minimivikt på 75 kg i * klass och mästerskap så väger man för lite med sadel så är det bara att tynga med bly och distanshästar överlag är ju räkvarianter knappt över ponnymåttet som springer 16 mil;)

2012-06-02 @ 21:29:03
URL: http://teamkarlsson.blogg.se/
Postat av: Emelie

Nej det har jag inte. Rappe är så pass välmusklad att han klarar av att bära upp mig som väger alldeles för mycket för att vissa skulle ens tillåta mig rida alls haha.

Kan de rida honom balanserat och han inte visar att han vantrivs så är det lugnt för min del.

Sen har jag inte speciellt många kompisar som är hästintresserade och som hänger med mig ut - men om det nu skulle inträffa liksom. :)

2012-06-02 @ 21:50:24
URL: http://karlssoonn.blogg.se/
Postat av: mikaela

har ingen viktgräns heller, när man undrar om hästen bara klarar 60 kg så tror jag ofta det är nått fel på ryggen. jag hade runt 60 kg på min b-ponny som maxvikt när vi skulle rida in han. visst sen får man kolla hästen med, en lång rygg tar ju inte lika mkt som en kort rygg.

2012-06-02 @ 21:59:41
URL: http://allroundtjejen.devote.se
Postat av: Lina

Eftersom att det bara är jag som ridit honom de senaste två åren (två av mina polare har ridit ibland) så har ingen viktgräns behövts haha. Sadeltanten som vi hade ute sa dock att jag inte får sätta upp några stora ryttare på honom pga. hans rygg (vet inte om det är pga att han har kort sadelläge eller något).

2012-06-02 @ 22:05:09
URL: http://worldisfullofmagic.blogg.se/
Postat av: Camilla- Äntligen tillbaka i bloggvärlden

Nej det har jag inte. Enligt de måtten hade jag absolut inte fått ridit min Tosca :(

2012-06-02 @ 22:50:02
URL: http://camillahastskotare.blogg.se/
Postat av: Anna

jag kan tycka att det är bra att ha en viktgräns om man har en häst med känslig rygg. Jag tycker inte heller man ska väga för mycket när man rider då jag tycker det skadar mer på ryggen på hästen. Även fast det är en grövre häst. Hästar är inte byggda för att ha nåt på ryggen och då tycker jag inte man ska överdriva det hela med en jätte tung ryttare. Sen kan jag tycka att en viktgräns på 60kg var väl lite att ta i. Ellie är lite grövre men ändå kan jag känna att jag inte vill sätta upp för tunga på henne.

2012-06-03 @ 00:02:05
URL: http://equemylife.blogg.se/
Postat av: Jossan

Eftersom hästar inte är skapta för att bära ryttare så kan jag förstå det där med viktgräns just för att skona dem, men jag ser hellre en välbalanserad 90 kilos ryttare på Rea än en obalanserad 60 kilos ryttare. Däremot sätter jag ogärna upp någon tyngre än 90 kg just av den anledning att hon har känslig rygg och jag inte anser att det är värt risen. Min tränare och chef på 192 cm väger under det och han är den enda som får sitta på henne utöver mig för tillfället ;)

2012-06-03 @ 00:52:36
URL: http://www.dressyrnissen.se
Postat av: Rebecca

Jag har en bekant som väger 120+ som har en tunn travare det gör ont i mig att veta att hon rider på en omusklad nätt travare. Viking är relativt musklad ändå och klarar säkert mer än vad jag tror men jag tror inte han trivs med en ryttare som rider på honom som väger över ca 80 kg. Min pojkvän har ridit honom en kort sträcka och han väger ca 95 kg men det såg ansträngt ut för Viking. Klart hästar håller om man rider på rätt sätt men jag är alldeles för rädd att det blir fel med en större ryttare på ryggen. Just nu kan jag inte rida Viking på ett par veckor så jag har ett par stycken som får rycka in som hjälp, jag litar på dem och jag vet att de rider bra men även om dom inte är jättetunga så hade det säkert blivit komplikationer ifall de sitter i 6 v och rider honom fel. Så även om jag vill ha en viktgräns så tror jag på det du skriver att det beror på hur man rider och hur balanserat det ser ut :)

2012-06-03 @ 09:06:26
URL: http://www.zkold.devote.se/
Postat av: Erika

Jag har ju en ungponny och henne vill jag inte sätta upp någon annan på som är större än mig själv. :)



Men då är jag inte så jätte liten heller.

Någon gång kan någon som är större, men som rider bra som har balans o vet hur den ska rida o så få sitta upp en kort stund. :)



Men detta med max vikter är ju lite överdrivet om hästen inte visar sig må dåligt eller visa obehag över en viss vikt.

Eller har rygg problem.

2012-06-03 @ 10:28:56
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/
Postat av: Bello

Jag har ridit mycket fullblod och har hört att de inte ska bära mer än 60 kg. Det tycker jag är helt logiskt. Travare som inte är avlade för att bära någonting alls tycker jag man ska vara ännu mer försiktig med. Om man väger mycket, varför anpassar man sig inte efter det och väljer en mer viktbärande ras, t.ex. nordsvensk, tinker, haflinger osv? Dock instämmer jag i det som sagts ovan om att det gör stor skillnad om ryttaren har bra balans!

2012-06-03 @ 10:53:12
Postat av: Bello

http://www.hippson.se/artikelarkivet/utrustning/sa-paverkar-sits-och-sadel-trycket.htm



Den här artikeln tycker jag alla borde läsa. Där framgår att i skritt blir belastningen på hästens rygg samma vikt som ryttaren har, i trav ökar belastningen med två till tre gånger och i galopp tre till fyra gånger ryttarens vikt. Det innebär att en ryttare som väger hundra kilo i galopp belastar hästens rygg med upp till 400 kilo. Det tycker jag är värt att tänka på!

2012-06-03 @ 11:00:03
Postat av: Gabriella

Min åsikt e ju att det nog e ganska dumt att sätta viktbegränsning på hästarna. Jag menar,det handlar ju om att man ska kunna rida, inte vikten i sig. Hästar e starka djur, mycket starkare än vi. 60-70 kg e ju egentligen ingenting för någon häst (då pratar jag inte om ponnyer). T.o.m D-ponnyer klarar mkt! En häst klarar mer än man tror. Dock ska man ju beakta om hästen ev. har ryggproblem eller liknande. För hur många finns det egentligen som är under 60kg? Det finns mååånga över. Man ska hellre tänka på ridsättet än vikten tycker iaf jag ;) Jag har ingen direkt viktgräns på min finnhäst, jag tittar på hur balanserat ryttaren sitter ;)

2012-06-03 @ 13:55:20
URL: http://gabbi-l.blogspot.com
Postat av: Emma

Jag har heller inte någon vikt gräns på min häst. Jag väger 57 kg och han orkar lugnt mycket mer då han är välriden! :)

2012-06-03 @ 17:32:18
URL: http://hovgardenspinglor.blogg.se/
Postat av: Anna Graeve

sv: Ja du kan tänka dig hur många gånger jag tänkt på om det skulle vara något fel på honom. Men jag ser verkligen inga tecken på det, han hoppar på framhoppningen utan problem men han spänner sig så grymt mycket på banan. Han går ju klockrent hela tiden och hoppar på glatt och är pigg och allmänt fräsch. Jag har kollat upp resultat på equipe från de tidigare ägarna och även med dem har han stannat ut sig, han gick igenom en korrekt besiktning utan anmärkningar och jag märker ingen negativ skillnad på honom från att han besiktigades och nu. Inga av tränarna eller folk som sett honom har trott något sånt heller..

Vi har ju tagit oss runt felfritt på tävling och då har jag ridit väldigt bestämt. Så jag antar att jag kanske fortfarande rider för mesigt även om jag själv tycker att jag rider bestämt.



Jag ska kämpa på med honom och en vacker dag lär det gå! :)

2012-06-03 @ 20:46:55
URL: http://munsborotonto.blogg.se/
Postat av: Tova

Jag är ju skitnojig. Max 55kg på Vera. Nån enstaka gång har nån tyngre ridit kortare turer.



Men annars så är det absolut max 55kg.

2012-06-03 @ 21:36:44
URL: http://kazince.blogg.se/
Postat av: jessica pira

nae jag är 171 lång och väger ca 75 kg, min häst e viktbärande, har vart tyngre och större personer på hans rygg. min häst är då även 165 i mankhöjd och själv väger typ 550-600kg. sedan kanske man ska utgå från hästen storlek givetvis, inte skulle jag sätta mig upp på en shettis, aldrig!! Men jag red ju islänningen i vårt stall här omdagen, var inga problem och dte är ponny storlek. Men jag är ju väldigt mycket för STORA hästar i allmänhet, fick jag välja skulle jag ha en häst mellan 1.80-1.90 i mankhöjd, Alla hinder skulle bli så små då! ;) Dock jobbigare att rida ihop en sådan häst.. :S Fast jag gillar utmaningar så ;)

2012-06-03 @ 23:50:35
URL: http://www.jessicapira.blogspot.com
Postat av: Beatrice

Jag har ingen direkt viktgräns på B. Dock är det bara jag och min syster ibland som rider honom.. så har aldrig behövt tänka den tanken änns. Hon är den "större" av oss och väger ca 70kg och det tycker jag är okej att väga på en häst som är 170+ i mankhöjd! :)

2012-06-04 @ 09:00:13
URL: http://beatricenordin.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag har en musklad travare på 158cm mkh som jag också är rätt nojig med. Dock inte så mycket som 55-60 utan mer 70-75. Visst har det hänt att någon tyngre ridit han nån enstaka gång men han tar ju Inte skada för en gång. Jag väger ju 51 kilo och det är ju det han är van med sen 4 år tillbaka så :)

2012-06-04 @ 09:15:34
Postat av: Beatrice

Jag har ingen viktgräns på Zola. Eftersom det bara är jag och Madde som rider henne behövs det liksom inte.

Men på våran ridskola har dem viktgränser på sina hästar. Jag förstår att dem har det, deras hästar måste ju hålla för verksamheten. MEN om jag var överviktigt och red på ridskolan skulle jag tycka det var väldigt jobbigt!!



Men det är en svår fråga!

2012-06-04 @ 10:28:58
URL: http://stallmolke.blogg.se/
Postat av: Mirre

Inom travet har vi 65 kg som MINSTA vikt på travarna, ryttarna vägs med klädsel (väst, hjälm, jacka,stövlar ja du förstår) samt sadel med ev viktvojlock, schabrak/sadelskydd, stigläder o brösta/förbygel.



Travarna får tävla i monté från 4 års ålder och uppåt, oavsett vilken mankhöjd, kroppsbyggnad och musklad hästen har.

2012-06-04 @ 21:26:26
URL: http://belmont.blogg.se/
Postat av: Jenny

Jag har som viktgräns på min ponny (c-ponny) 65kg. Tycker inte det är några problem när sånna som väger dubbelt så mycket som mig rider. Väger 35. Han är precis lika pigg och glad som vanligt. På a-ponnyn jag rider tycker jag dock att viktgränsen ska dras vid 45 kg.

2012-06-05 @ 20:43:43
URL: http://guldponier.blogg.se/
Postat av: Camilla

Det sägs att alla hästar klara bära 20% av sin egen vikt. Men vissa orkar bära mera än andra beroende på hur dom ser ut i kroppen, hur musklade och hur bra ridna dom är. Ett varmblod på 160-165 är en rekommenderar vikt på max 85kg. Men allt beror på hästen

2012-06-07 @ 21:55:15
URL: http://bbqridtravare.blogg.se/
Postat av: Emeli

Jag har satt 80kg på mitt relativt grova 160cm höga sto.

2012-06-11 @ 16:02:32
URL: http://tillhast.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0