Galopptur

Idag tog jag och Bellan oss en liten joggingtur i galopp längs vägarna. Började med att trava lite, och hon var så tittig. Hon har verkligen vårkänslor så till och med i stallet är hon tittig och spänd, och till och med bajsar på gången. Det händer aldrig annars.

Efter en liten stunds
travande fattade jag höger galopp och rullade på en bra bit. Hon försökte inte smygöka nånting utan vi kunde hålla ett trevligt tempo och en bra takt, det var verkligen sjukt härligt! Hon tvärnita dock 4 ggr för o sen fortsätta i trav, för hon blev nämligen rädd för diverse bl.a soptunnor och slangar som låg efter vägen, hahaha. Fattade bara ny galopp alla ggr och fortsatte rulla. Kalasfin!

På vägen hem skulle jag ta vänster galopp, och då blev hon lite mer upprörd. Delvis för att det var vänster, och delvis för att det var påväg hemåt. Skulle nog ha tagit vänstern på bortavägen, får göra de nästa gång. Iaf så var hon stark och låg på, så fick göra mkt förhållningar och lätta. Hela tiden. Sen bytte hon fram till höger, i hopp om att de ska bli enklare. Så jag saktade av och fattade höger helt enkelt, ingen idé att sätta igång och tjaffsa när hon är upprörd. Så vi rullade på i höger en bra bit. Dock så hade jag hur mkt häst som helst i handen så det var bara att ta/lätta/ta/lätta hela tiden. :-)

Sen skrittade vi hemåt
och då ställde jag henne varannan gång åt vänster och varannan höger, för att hon skulle börja slappna av. I vänster gick de jättebra, mjuk och stadig. Men åt höger så bet hon tag i bettet och ville inte ta stöd på ytter. Men tillslut så gick det, och då avslutade jag på direkten och hon lyckades gå med lång tygel lungt sista biten hem. Skönt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0