Undersökning

Kopierat av felfri. "I Hippson Magazine, Nr 1 2012 presenterades en undersökning om bett. Därmed också ett diagram som visade vilket bett som ger vilket tryck i hästens mun."



Jäkligt härligt med en undersökning må jag säga! Svart på vitt, fyfan för hissbett.. som förövrigt tar första platsen och är med på hela 5 staplar, och det är inte nådigt tryck det ger heller. Stångbett är inte nå vidare trevligt heller om man ser till att det ger tryck på hela 6 ställen. Tacka vet jag milda, enkla bett :-D

Har en fråga till er som
sitter och rider runt på hissbett (främst), vad tycker ni om detta? Det känns helt ok att bettet har den inverkan det har och att det ger en sånhär effekt? Eller hur tänker ni? Blir väldigt nyfiken! Har faktist aldrig hört någon haft en bra förklaring till varför man rider med ett sådant bett och har heller aldrig hört vad det finns för positivt med dess inverkan. Skulle vara intressant att höra :-)

Kommentarer
Postat av: Ellinor

Jag är också nyfiken på det!

2012-05-02 @ 19:19:02
URL: http://felfri.net
Postat av: Lina Holmbom

Jag hoppar Bruno på ett hissbett, just av den anledningen att få upp han ur form och upp med nacken och inte på bogarna innan hindret. Pelham blir för skarpt och vanliga tränsbett blir för svagt. Hissbett ska inte användas för att tvings hästen "i form" utan mer som en hjälp att få en framtung häst att lätta upp sig framtill och komma ur form. Det är alltså inget bett jag använder för att rida markarbete, dressyr för det finns ingen funktion att rida hästen " i form " på ett bett som just motverkar detta. Men i banhoppning när formen ska vara friare och framdelen ska " upp ur form " Så fungerar det super för Bruno och mig. =)

2012-05-02 @ 19:19:29
URL: http://blog.skrotpilot.se
Postat av: Carro

Sv: nämmen vad söt du är!! :'D gick de bra att hoppa också? :)



Jag dömer ingen på vilket bett dom rider på, dom har säkert en anledning. Sedan tycker jag att dom där staplarna är 'ointressanta' (ta mej på rätt sätt) för alla hästar ser inte likadan ut i munnen/gommen samt i kroppen, precis som oss människor. Så det som Lina beskriver är ju faktiskt rätt tänk :) (i min bett värld är inget rätt eller fel, bara man hittar nått som ekipaget trivs med, men framför allt att sträva efter det mildaste bettet)

2012-05-02 @ 20:01:27
URL: http://silverbern.bloggplatsen.se
Postat av: Camilla

Jag förstår inte hur ett stångbett skulle kunna ge tryck i gommen, möjligtvis om det är hög port eller delat, men med ett rakt stångbett bör det inte vara något tryck i gommen.



Jag kör med ett liverpoolbett just för att jag vill få effekten i nacken och som ren säkerhet.

2012-05-02 @ 20:19:48
URL: http://parellikusken.blogg.se/
Postat av: Camilla

Samtidigt skulle jag mycket hellre rida på ett hissbett om hästren gick bra på det än ett "snällt" bett som man får slita ihjäl sig på. olika hästar trivs och kräver olika bett.

2012-05-02 @ 20:28:42
URL: http://unafraid.blogg.se/
Postat av: Anonym

Måste hålla med det Carro säger att man måste kolla vad som passar sin häst bäst, det står klart och tydligt i hela artikeln att man ska titta i sin egna hästs mun. Tycker inte att denna bild är speciellt rättvis när man inte kan läsa hela artikeln någonstans.



Det som jag kan tycka är chockande (när man läst hela artikeln) är att bettlöst inte är snällare än med bett. Ex Hackamoret ger ett oerhört tryck på nacke underkäke och nos. Dock finns det inga studier på att det skulle vara "snällare" men att dessa bett ändå marknadsförs som snällare!



En annan sak som står i artikeln är att enligt Fluproskopiska studier visar det att bettet snarare vilar på tungan än lanern!

Ni borde verkligen läsa denna artikel för den är verckligen intressant!



Tyvärr kan jag inte läkna då jag inte hittade artikeln någonstans, och jag sitter här med tidinigen i handen så det kan bli lite svårt! ;)

2012-05-03 @ 10:52:19
URL: http://beeatrice.blogg.se/
Postat av: Natalja

Håller med dig :) Så "delar" detta på bloggen :)



Fattar inte varför så många ska betsla upp, i mina ögon är det inget annat än onödigt och det gör verkligen ingenting åt det ursprungliga problemet!

2012-05-03 @ 11:02:13
URL: http://ltotheove.blogg.se/
Postat av: Malou Kastman

Jag rider min ponny på novabett (som sägs vara det mildaste) och hon funkar kanon på det! För att variera så rider jag också med hackamore som hon också fungerar bra på, hon är så himla känslig i munnen också så det är bra att få gå utan bett ibland säger vår hästtandläkare! :)



sv: tack så mycket! :D

2012-05-03 @ 11:04:00
URL: http://maloukastman.blogg.se/
Postat av: Camilla

95% av alla hästar fungerar på snälla bett, men det finns dom som inte gör det av olika anledningar.



Samtidigt finns det vissa situationer man behöver starkare bett på vissa hästar, vid galopp utomhus eller vid hoppning till exempel. Om hästen lyssnar superfint på små signaler på tex ett pelham vid hoppning kanske du får en rytmisk och fin runda, men om hästen inte lyssnar på ett tvådelat och drar iväg kanske det slutar med en krash. Samma häst kanske går superfint på ett enkelbett vid markarbetet. Man ska alltid sträva mot att kunna rida på så små signaler som möjligt på ett snällt bett, men innan man kommit dit måste man kanske rida på ett skarpare bett tills man kommit dit. Har sett många som kämpar ihjäl sig på ett snällt bett och det blir inte bra, men med ett lite skarpare bett fungerar allt klockrent och hästen trivs.

2012-05-03 @ 12:15:36
URL: http://unafraid.blogg.se/
Postat av: Anonym

Åhh glömde skriva att jag är emot att man betslar upp. Speciellt om man inte har kunskapen om hur det bettet fungerar!



Men sen finns det som i allt speciella fall där det krävs ett starkare bett! (:

2012-05-03 @ 12:57:26
URL: http://beeatrice.blogg.se/
Postat av: Gabriella

Jag satsar på att rida på ett vanligt gummitränsbett (funderar på att testa eggbett) och använder det för det mesta. (hoppning här hemma, dressyr, markarbete m.m.)

Men jag har ett pelham också som jag använder vid uteritter (har inte möjlighet till otrafikerade vägar) och på tävling (vi tävlar dock knappt). Eftersom hon är finnhäst och travtränad och tävlad rätt så mycket har hon, tyvärr, blivit ganska stum i munnen. Jag har verkligen försökt att undvika att rida på ett skarpare bett, men på tävling och ute blir hon tyvärr så het att man inte orkar hålla henne annars. Har försökt få hjälp, men travgenerna sitter i, och hon e stark i vissa situationer. Tyvärr är det inget som går att träna bort då hon blev stum i munnen av travtränandet. (slitande i munnen, gillar inte!) Men håller mig till så milt som möjligt så långt det går. Men hellre ett lite skarpare bett (INTE pessoa dock) än ett milt bett och man hamnar att kämpa och ta i hårdare, det skadar mera. Men min dröm e förstås att kunna rida henne mest med sitsen utan hjälp av bett och tyglar, men tyvärr behöver jag hitta rätta tränaren för att komma igång med det, vilket det är väldigt dåligt med här nu :/

2012-05-03 @ 16:03:03
URL: http://cadita-gabri.blogspot.com
Postat av: Emelie

Fattar inte varför man ska haka upp sig så mycket på vilket bett man använder, så länge hästen trivs, och man har kunskap om hur bettet fungerar. Min häst gillar inte tredelat, inte heller tvådelat, då han inte får nån ro i munnen. Går och gapar och slänger med huvudet (även när man står still och inte har kontakt i tyglarna) Sen hittade jag kimblewicket, och visst det är skarpare, men han gick klockrent från första stunden, och har trivts med det sen dess. Lyssna på hästen istället för att ha fördommar om bett!

2012-05-03 @ 23:06:56
URL: http://varmblodet.se
Postat av: Andrea

"Bettlöst" är ju dock ganska diffust? Det finns ju kapson, sidepull, crossunder, lg-bridle, repgrimma.. Alla dom har ganska olika funktioner. :p



Annars intressant artikel!

2012-05-04 @ 10:01:10
Postat av: Anna

Men vad tycker du skadar mest då... Ett vanligt bett där ryttaren får sitta och slita för att hästen sticker iväg eller ett hissbett där ryttaren kan sitta och ta lätta förhållningar och få direkta gensvar från hästen?

2012-05-06 @ 23:55:17
URL: http://equinelife.blogg.se/
Postat av: emelie

Bettets inverkan blir ju fotfarande vad ryttaren gör den till, Jag skulle hellre sitta och rida med ett hissbett där jag kan ta ytterst lite än att rida med ett enkelt bett och få sitta och slita.

2012-05-09 @ 10:33:02
URL: http://komkoma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0