Dyr och fin utrustning = man rider bättre?

Har här och där läst och uppmärksammat folk som hånar och skriver om människor som köper dyr/fin utrustning samt de som gillar att vara välmatchade. De menar på att folk som köper dyr utrustning och bryr sig om utseende tror sig rida bättre..? Jag har aldrig fått den uppfattningen om folk, och jag blir fundersam varifrån det grundas i?
 
Spontant så känner jag att det handlar om avundsjuka. Jag menar, kan man inte unna folk att vara fina utan att behöva håna dom om att dom tror sig rida bättre? Jag ser inte riktigt kopplingen i det. Varför skulle man tro sig rida bättre för att man vill vara fin? Vad är det för fel att vara intresserad av fin och lite exklusiv utrustning? Just wondering....
 
"Det viktigaste är inte ridningen, utan att man har dyr och fin utrustning". Fortfarande, varför skulle man strunta i ridningen för att man bryr sig om hur man ser ut? :S Jag förstår inte riktigt resonemanget. Men jaja, återigen, det rör sig säkerligen om avundsjuka - varför skulle man annars missunna någon... Fruktansvärt löjligt.
 
Vad är eran uppfattning om detta?... Har ni hört dethär förr?
 
Bellan är SÅ satans snygg i sin dösnygga, "dyra" utrustning!! :-D And I love it! Jobbigt va?! :D

Kommentarer
Postat av: Sofia Spelkvist

Jag tror att dom som gnäller inte har råd på riktigt att köpa det själva och om dom har det så prioriteras andra saker före.

Vissa vill lägga sina extra pengar på utrustning till hästen en annan vill lägga det på sig själv, köpa ny jacka eller liknande. Vissa som har råd med bådeoch. Men då vet man ju att dom verkligen jobbar för det.. så länge det inte är en minderårig som får det av sina föräldrar.

Jag skulle gärna ha dyr och fin utrustning till mina hästar men jag tjänar helt enkelt inte så mycket att jag kan lägga pengar på sånt, jag och hästarna får nöja sig med begagnat och saker från hööks som också är fina grejer helt enkelt :)

Svar: Precis! Du kan nog ha rätt. Jag förstår bara inte varför man ens måste bry sig om man väljer att köpa dyrt elr billigt? Vad spelar det för roll liksom..? Så länge hästens behov täcks, så får man väl lägga resten av pengarna på precis vad man vill...
Josefine Fred

2012-11-17 @ 19:01:37
URL: http://sofiaspelkvist.blogg.se/
Postat av: Sofia

Såg på Bellie´s boxskylt att hon har Tibur som morfar, det har min prins oxå! ^^

Svar: Jaså! :D Ja de är bara Tibur som är fux i Bellas släkt, så de är från honom (och någon dold gen såklart hehe) som hon fått sin färg. :D
Josefine Fred

2012-11-17 @ 19:02:40
URL: http://agrens.blogg.se
Postat av: Erika

Jag skulle mer än gärna ha dyrare o finare utrustning, men har inte ekonomin så därför så unnar jag mig de när jag sparat undan eller när jag tjänat in lite extra o känner nu är jag värd o köpa detta lite dyrare schabrak.

Annars så är det hööks, börjes, men även begagnat som gäller för mig. :)

Tror oxå det är så som Sofia skriver att dom som gnäller inte har råd osv.

Att matcha älskar jag o göra.
Åh de får jag dock höra titt som tätt lika så när jag köper nya saker så får jag höra - herregud vad pengar du lägger på hästen.

Ett av mina senaste köp kostade mig 1 kr + frakt. ;)
Och de var ett par boots som matchar övrig utrustning och endast prövade, haha vad då jag lägger mycket pengar på sakerna, eh nae. :P
här fyndar man begagnat. :)

Svar: Jag förstår dig! Alla får köpa vad man vill och har råd med, jag förstår inte vrf man liksom måste "hoppa på" nån... varför man ens bryr sig. :o
Jag ÄLSKAR att fynda! Bästa jag vet. :-D
Josefine Fred

2012-11-17 @ 19:45:17
URL: http://eriikapettersson.blogg.se
Postat av: Emelie

Oj, det har jag inte hört. Varför skulle de med billigare utrustning rida sämre..? Jag är väldigt varierad, rider både med billiga outfits/utrustning och dyra outfits/utrustning. Och jag rider då minsann precis likadant i både det billiga som det dyra ;-)

Fast jag tycker märkessaker överlag är ett väldigt stort ämne inom hästvärlden, folk ska alltid kommentera varför vissa köper dyrare saker än andra. Tycker det är oerhört larvigt att ens orka bry sig och lägga sin energi på vad andra gör/köper?

Svar: Nej inte att de med billigare rider sämre, bara att de som bryr sig om hur de ser ut och köper dyr utrustning TROR att de rider bättre av att se bra ut..
Jag tycker oxå de är onödigt att bry sig om vad andra köper, de bara måste grunda sig i avundsjuka =o Om folk har råd och vill, vafan spelar de för roll vad dom köper?! Haha.
Josefine Fred

2012-11-17 @ 20:08:50
URL: http://semlur.blogg.se
Postat av: Anna Staaf

Håller helt klart med!
Har hört såååå många gånger att jag inte satsar på ridningen, bara hur jag ser ut. Både över internet och i verkligheten.
Det är ju ungefär som att säga att man är en sämre människa om man har fina kläder? Värden vi lever i är väldigt ytlig och vi vill faktiskt utmärka oss och bära fina saker för att kunna passa in. Fattar inte varför folk bara inte kan face the fact och unna folk som har intresset att köpa fina och dyra saker, istället för att vara avundsjuk. :)

Svar: Eller hur?! Ofta man inte satsar och vill bli bättre och utvecklas inom ridningen bara för att man har intresse för det estetiska oxå?! Myyyyycket konstigt uttalande.
Josefine Fred

2012-11-17 @ 21:14:14
URL: http://teammittsvenska.blogg.se
Postat av: Carro

Ridandet har jag inte hört om, men det jag kan störa mig otroligt på det är när det är viktigare med dyr märkesutrustning än att se till att hästen är ok.
När veterinär, massör, ET eller ordentlig hovslagare, rätt foder osv får stå tillbaka för att man måste ha det senaste och det är viktigare med det än hästens välbefinnande.
Folk som sätter det före vad hästen behöver och förtjänar.

Du och andra sidan VET jag sätter Bellies behov allra allra först, och du verkar fynda bra :) har man råd så ska man såklart handla det man vill, det hade jag åxå gjort sålänge hästens bästa bestämmer! Och kvalitet kostar om man ska köpa nytt, suveränt när man får tag i fräscht begat som du gör!

Svar: Ne.. det låter bara helt sjukt konstigt. :-P
Ja om de är som du säger förstår jag ju att folk reagerar... Har själv inga erfarenheter av dedär. Elr jo, att folk inte ger hästen det de behöver, men inte att de köper utrustning för pengarna då. Bara att de är för snåla/ej har råd att ge hästen det den behöver, tyvärr.

Eller hur!! :)
Josefine Fred

2012-11-17 @ 21:18:43
Postat av: beatrice

Jag tror snarare att det är ett problem att folk ser ner på de som inte har råd med "dyr" utrustning. Än att dem med billig utrustning "tror" att de med dyr utrustning tror sig rida bättre. Det problemet har jag varit med om i alla fall. Speciellt när Zola musklade och man inte ville ge ut 10.000 kr på en sadeln som hon kunde ha i ett halv år.
Men det var vad jag kännde, kan vara annorlunda nu, men jag resonerar inte så i alla fall alltså att dyr utrustning/väl matchade skulle rida bätte. :)

Svar: Vad tråkigt att du upplevt det så! Jag har tack o lov aldrig vart med om att någon skulle sett ner på någon för att den inte har tillräckligt "dyr" utrustning.
Josefine Fred

2012-11-17 @ 21:43:17
URL: http://stallmolke.blogg.se
Postat av: Erica

Jag tänker lite så. Inte för att jag vill, för det finns massor med med duktiga ryttare som har dyr utrustning. Men jag tror ändå att det finns viss sanning i det. Främst om man kollar på ponnyhoppning. Jag vet allderles för många ekipage där föräldrarna köper allt till sitt barn. Ponny, utrustning osv. Allt ser jättefint ut och matchar men så ser man dem rida och ser att de inte är de mest effektiva och snyggaste man sett. Och de jag vet som är sådana känns ofta lite snobbiga och bortskämda.

Sedan tror jag också att det kan ligga något i att när man börjar rida på ridskola, till exempel, har man olika prioriteringar. Man kanske inte direkt köper det dyraste och bästa utan är nöjd med det man har. Kvalite och märke kommer senare när man är mer intresserad och börjar inse att lyxigare utrustning oftast är bättre.

Men som du säger är det ju bara ett intresse för att klä sig snyggt. Och bara för att man har billigare kläder behöver man ju inte rida dåligt och vise versa. Allt är ju personliga prioriteringar :)

Svar: Men det du skriver i första stycket.. Måste man alltså vara duktig för att få ha märkesutrustning? :-) Varför är det inte ok att föräldrarna köper dyra saker till sina barn? :-) För att dom inte rider tillräckligt bra elr? För att dom är bortskämda? Vad gör det? Det innebär ju inte att dom tror att dom rider bättre, eller..?
Blir nyfiken på tankesättet :)
Josefine Fred

2012-11-17 @ 22:13:41
URL: http://kickarn.wordpress.com
Postat av: Malin

Man får väl ha hur dyra grejjer man vill. Men det jag stör mig på är när folk som bara har dyra grejjer och senaste nytt dömer andra som inte har det och uttrycker sig nedlåtande och att man inte är lika duktig eller att man inte bryr sig om sin häst bara för att man inte ha dyra grejer. Dyra saker är automatiskt inte bättre och billiga saker skadar oftast inte hästen heller.

Själv skulle jag aldrig köpa benskydd för 3.000kr eller ett schabrak för 800 spänn. Tycker det är totalt onödigt. Är verkligen inte värt pengarna. Då lägger jag hellre dom på träning och tävling! :)

Svar: Okej, trist att du får erfara den typen av människor. Har aldrig stött på någon sån här uppe i norrland, nånsin. :-)
Ja allt är ju en prioriteringsfråga :-)
Josefine Fred

2012-11-17 @ 22:29:17
URL: http://mallanord.blogg.se
Postat av: Lina

Superbra skrivet! Tycker det är väldigt ofta man hör det där, att folk med dyr utrustning är snobbiga och tycker de är bättre än alla andra. Helt fel! Det är helt olika vad man prioriterar. Men jag tror att de flesta hästtjejer skulle köpt dyr märkesutrustning om de haft råd, men det gör ju inte alla som HAR råd till snobbar och "översittare".

Det gäller ju att se till individen. Jag har stött på supersnobbiga ryttare med superdyr utrustning, samtidigt som jag stött på superdryga ryttare med Kingston-sadel och Börjes-träns. Och åt andra hållet, träffat supertrevliga ryttare med dyr utrustning och supertrevliga med mindre dyr utrustning. Så att säga att alla med dyr utrustning tror att de är bättre än andra är ju inte direkt något smart påstående. Som du skrev så grundas det nog av avundsjuka!

2012-11-18 @ 20:46:06
URL: http://niohundranittionio.wordpress.com/
Postat av: Anna

Jag håller med om att detta är lite störigt. Min uppfattning är att om man har en ekonomi som gör att man kan köpa det man vill ha, så ska andra inte behöva lägga in massa värderingar och tyckande i detta. Men jag trotsar detta och anser att jag rider bra trots att jag är fattig student! :D

2012-11-18 @ 21:30:51
URL: http://www.cavelerist.blogg.se
Postat av: Anonym

Jag förstår inte att det ska sticka så i folks ögon att man har dyr och fin utrustnig. För min egen del så handlar det om prioritering. Först och främst kommer höstens välbefinnande, den ska ha bra mat, hovslagare, vet. Vård osv. Sen väljer man ju vad man vill lägga sin pengar på, kläder och skor till sig själv, eller utrustning till hästen.. Själv väljer jag att köpa lite mer budget till mig själv och lägger mer pengar på bra utrustning till min häst. Inte ser väll jag ner på tjejer på stan med dyra väskor, inte tycker väll jag att dom är "skrytiga

2012-11-18 @ 22:06:11
URL: http://hastlandet.blogg.se
Postat av: Sofie

Nu tryckte jag iväg kommentaren lite snabbt, haha! I alla fall, så är jag så trött på människor som "ser ner" på folk som rider i märkesutrustning, förstår inte grejen. Varför kan man inte vara glad istället, för andras skull? Det är så tråkigt med bittra människor...

2012-11-18 @ 22:12:42
URL: http://hastlandet.blogg.se
Postat av: anni

tycker de känns lite som när man gick på högstadiet och hade man inte ett par t.ex lee-jeans så blev man mobbad ^^; Hästvärlden är lite efter med allt det där. Det värsta jag vet är ändå de som skriker ut att de köpt en sadel för 10.000 o häst för 100.000.. och detta köper man för att ha de finaste, vilkket inte altid betyder att man vet vad man sysslar med. haha! Tråkigt nog sker detta i alla åldrar, ungdom som 50-åringar.. Själv kör jag på mkt begagnat, och det enda jag kan säga jag är "villig" att lägga några tusen på är sadeln, då det för mig är det viktigaste att det passar perfekt och har bra kvalitet. ett träns kan man alltid byta ut hur lätt som helst! :) handlar mer än gärna begagnat, eller lite billigare märken av t.ex schabrak då jag helre har många att välja mellan, än låt oss säga 2 stycken! Har då en dotter som jag mer än gärna lägger de där extra pengarna på :)

2012-11-19 @ 08:11:38
URL: http://anniis.blogg.se
Postat av: sandra

Klart det handlar mycket om avundsjuka, det är väl klart att alla vill kunna ha snygga och lite dyrare prylar till sig själv och hästen? Dessutom

2012-11-19 @ 15:19:10
URL: http://sandraviktorialarsson.blogg.se
Postat av: sandra larsson

dessutom är dyarare grejer oftast bättre, håller längre och är bättre för hästen. t ex. som en sadel, dyrare sadlar har oftast bättre passform och är skönare för både häst och ryttare.

2012-11-19 @ 15:20:51
URL: http://milksshake.blogg.se/
Postat av: camilla

Jag är med på ditt resonemang.
Tycker ofta att man läser inlägg där folk gnäller som f*n på folk som har märkesutrustning och att de tror sig vara nåt.
Men sen när blev det ok att gnälla på folk med dyr utrustning?? Det är ju inte ok att hacka på de som bara har billiga grejer heller.....
Vill jag skogsmulla i svindyra grejer gör jag det, och vill jag dressyrträna i hööks/börjes/gekås-outfit så gör jag det. Orka lägga sig i alla andras saker :p

2012-11-20 @ 18:06:44
URL: http://millas.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0