Foderstat

Sitter här på morgonkvisten och räknar lite ytterligare på Bellies foderstat. Jag provar olika proteinmedel och sätter in värderna på de värderna hon får av höet, och ser vilket som ger bäst kvot och är bäst prismässigt. Det är så kul!! Så spännande och lärorikt. Jag ger just nu lucern, selen och fosfor, men håller på o kollar om det finns nåt fodermedel som innehåller samtliga ämnen utan att nåt annat går åt skogen. De vore ju liksom toppen isåfall. :-)
 
Potatisprotein, Lucern och Soja kollar jag på just nu. Ger jag potatisprotein måste jag ge full giva av soja och selen ändå, och då stiger priset bra. Ger jag lucern behöver jag ge halva givan fosfor och full av selen (såklart), och priset blir något lägre. Av dessa är kvoten skitbra på potatisproteinet och sådär på lucernet, men de funkar. Soja ger PRICK en kvot på 6, woho! Och då måste jag ge selen och lite fosfor. Och jag insåg just att det blir både BILLIGAST och bäst i kvot!!! JAG DÖR. Är de verkligen sant?! Jag måste chilla ner nu och fundera lite. Hahaha. Vilken kung jag är om jag får en kvot på prick 6, och bäst pris. Jag dör isåfall.
 
Just nu får hon en kvot på 4,9 i foderstaten, som ska ligga på 6 egentligen. Vilket gör att SOJA, om de stämmer, vore AWESOME. Med rätt mängd och rätt mängd av fosfor/selen då.
 
Ska strax bege mig till stallmöte oxå som vi ska ha kl 12. Sen blire nog ridning på bästa B!

Kommentarer
Postat av: Erica

Jag ger soja till Grålle och det fungerar hur bra som helst! Han har blivit mycket snyggare i kroppen sedan jag började med det :)

Svar: Härligt! Ja de gäller ju att man får till de med alla värden osv. De som skulle kunna bli ett problem för mig att ge soja är att hon redan har överskott på alla ämnen utom fosfor o överskott ska helst komma från grovfoder.. Så på den punkten är lucernet ett bättre alternativ. Får klura lite. :-)
Josefine Fred

2012-10-21 @ 18:13:22
URL: http://kickarn.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0