FILM (hoppning)

Här kommer filmen från dagen. :-) Vad tycker ni? Och ni som gett kritik förr och på videon innan denna får väldigt gärna ge kritik igen för o se om jag gör nån förbättring osv.
 
För min del så känns det som vi fått en bättre galopp sen jag börjat träna för My. Den är mer rund och vi får ett bra flyt, och jag vågar rida på framåt, lita på henne och låta henne lösa ev. problem och avstånd.
 

En tanke som slog mig var om jag bör korta avstånden från galoppbom till hinder? För nu har jag 3-3,20m. Känns som hon hamnar lite långt ifrån?

Kommentarer
Postat av: Siri

Ser ju super bra ut! Hon hoppar bättre nu och med mer teknik ser det ut som:) Men det är lite som du sa, du kanske ska korta avståndet liiite ;)

Svar: Tack för din åsikt! :-) Hur mkt ska jag korta tkr du?
Josefine Fred

2012-09-06 @ 22:47:56
URL: http://sirieinarsson.blogg.se
Postat av: Jossan

Jättelängesen jag såg film från hoppning, jag och min dator har haft vissa "diskussioner" om hurvida man använder youtube nämligen ;) Skillnade är ju enorm! Hon har en rundare språngkurva galoppen är som du säger mycket bättre, rundare och mer engagerad.

Men bommen bör du nog dra in lite ja, hehe ;) Jag hade alltid 3m när jag fortfarande hoppade Rea regelbundet, och då är ju hon ändå närmare 180 cm (A)

Svar: Åh men vad kul :-D Tack! Hur mkt ska jag korta tkr du?
Josefine Fred

2012-09-06 @ 22:56:19
URL: http://www.dressyrnissen.se
Postat av: Sofia

Ser fint ut, men som du sa korta avståndet lite så att hon hoppar mer med ryggen och inte blir så flack. Det stärker även hästens muskler mer om man kortar avstånden för att då tvingar det ihop dom lite mer på bakbenen! Jag tror säkert att hon kan gå på 2.5m :)

Svar: Tusen tack :-) Ska testas :-)
Josefine Fred

2012-09-07 @ 08:46:23
URL: http://sofiastotto.bloggplatsen.se
Postat av: Lina m. ridtravaren Siren

Säger som de andra, ser superfint ut och jag tycker att hennes språngkurva ser mycket rundare ut :-) Galoppen är ju även mycket bättre (inte för att den inte var bra innan) och ni ser mycket säkrare ut :D Haha, bara positivt!

Svar: Vad bra :D Tack tack!!
Josefine Fred

2012-09-07 @ 11:30:45
URL: http://worldisfullofmagic.blogg.se/
Postat av: Malin

Hon ser lite mindre stressad ut och galopperar jätte bra! Dock tycker jag fortf du rider lite för fort mot hinderna. Som nån sa lägg bommen närmre eller kör utan. Sänk hindren och kom sakta fast med tryck. Tror du kommer hinna med bättre då och känna att du har kontroll. :) dessutom tränar du lydnaden och får henne stark i bakbenen och hon kommer slappna av. Jag tycker hon har rätt bra teknik, hon skulle bara behöva ta i lite mer och hoppa med ryggen. Men det kommer! :)

2012-09-07 @ 18:23:47
URL: http://mallanord.blogg.se
Postat av: Sofia Spelkvist

Ser jätte bra ut, håller med dom andra korta avståndet på galoppbommen :)

Svar: Tack! =) Ja, ska testa det nästa gång.
Josefine Fred

2012-09-07 @ 19:34:38
URL: http://sofiaspelkvist.blogg.se/
Postat av: Linn

Hej!
Ser jätte bra ut, går mycket finare än förut när jag såg henne :) Jag tycker du ska korta avstånden med markbommen till 2.5-3.0 istället, varken mer eller mindre tror jag att hon behöver :)

Svar: Tack, vad kul att du ser skillnad :-)
Josefine Fred

2012-09-08 @ 01:43:11
URL: http://Mysweethorses.blogg.se
Postat av: J.L

Kul att se att hon bjuder så fint nu! Tekniken ser ut att ha förbättrats, samt att jag tycker att du är jäkligt duktig att rida :)

Svar: Ja bjuda har hon alltid gjort i överdrift, haha. Men jag har börjat släppa på handbromsen och vågar rida på framåt nu. :-) Tack så hemskt mkt!!! :)
Josefine Fred

2012-09-08 @ 09:06:55
Postat av: J.L

Jo, fast hela hästen har ett annat uttryck i sig nu :) Du är en förebild!

2012-09-08 @ 12:36:15
Postat av: Anni

Skitfina som alltid! Både du och B ser mer självsäkra ut :)
Och ja, håller med om att du borde korta avståndet lite. Hellre för kort än för långt tycker jag, då det är ett jättebra sätt att träna upp styrkan och elasticiteten. Nu får hon liksom kasta sig iväg mer än att hoppa upp sig. Börja med 3 meter så att hon inte blir stressad över att det blir för kort. Sen hade jag kortat det ytterligare 1-2 dm. Dels har hon ingen jättegalopp och dels är hon ganska liten :) jag hoppar ravelli på varierande 2,80-3.00 - beroende på hur högt hindret är :)

Svar: Tusen tack!! :) Ska göra de, 2.80 tycker jag låter bra för Bellas del. Får testa mig fram som sagt, och ska ta det lungt. :D
Josefine Fred

2012-09-09 @ 19:16:33
URL: http://teamoveson.blogg.se
Postat av: My

Stor skillnad på galoppen:) Väldigt roligt att se att träningen ger framsteg. Du får absolut inte rida långsammare utan rid i detta tempot och bli trygga i det. Sen när ni är starkare i dressyren kan du börja skola galoppen i hoppningen, men jag tycker inte riktigt att det är nödvändigt såvida man inte har som mål att rida 120-130klasser.
Har lite andra tips hur du ska rida mot hinderna, men det tar jag på torsdag;).

Svar: Jaa men ATT den ger!! :-) Har märkt enorm skillnad från träning till träning. Och i galoppbacken bär hon sig någorlunda nu och lyssnar, samt tar för sig i steget ist för o springa ifrån arbetet. :-D Så allt blir bara bättre!
Jag håller helt med ang. tempo. När jag nu väl vågar rida framåt och hitta en bra känsla så tänker jag inte förstöra det genom att sitta och bromsa igen vilket varit mitt misstag i alla år med henne. Innan hon är tillräckligt bra i galoppen i dressyren så tänker jag inte mixtra med nå sådant nu. :-) Det har ingen tränare heller tyckt utan de manar mig att VÅGA rida på framåt.

Tack för svar My!
Josefine Fred

2012-09-10 @ 13:16:56
URL: http://mjeppan.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0