Fantastiskt dressyrpass!

Wiho! Jag och Bella red ett helt fantastiskt dressyrpass nyss. Jag kikade igenom lite gamla bilder från förr, och kom ihåg känslan i ett särskilt pass. Det första ridpasset efter skadan hennes för 2 år sen. Jag fick för mig att DEN känslan ska jag sträva efter idag. Inge kontrollfreak, inge myrsteg, utan DEN känslan. Och de gick så bra! Jag ville bara få det att funka, att hon skulle kliva på i ett trevligt tempo framåt utan att springa iväg, vara hyffsat ställbar i båda varven och vila fint på steget. De bara klickade idag. :-) Även i galoppen. Så himla fin häst! Och gudars vad jag fick jobba. Haha, blev sjukt trött!
 
Provade gjorden oxå, och i början blåser hon som vanligt upp sig, så då fick jag ha på dom två yttre hålen, och jag fick kämpa lite för att få i gjorden. Men sen hade jag på två hål på båda sidor, men hade lätt kunnat spänna mer (eller hur Mallan? ;)). När jag kom tillbaka provade jag släppa upp gjorden på ena sidan, o sen spänna den igen, och då helt plötsligt vare iiinge problem alls att få i den, trots att den var spänd två hål på andra sidan. Tjockhäst som spänner upp sig så fort sadeln åker fram.
 
Hur som helst, jag vet inte om det är gjorden eller om hon hade en bra dag idag. Men jävligt ridbar och fin var hon! Och nya schabraket låg ju som en smäck!! Vilken passform. Vet inte om det berodde på gjorden eller inte heller. :-)
 
Såhär bra ligger schabrak, sadel och gjord EFTER ridturen, då bilderna är fotade då. :-) Hur tycker NI den ser ut storleksmässigt, gjorden? Hade ni kunnat ha såhär? Tacksam för svar!

Kommentarer
Postat av: Sofia Spelkvist

gjorden kanske är i kortaste laget i mitt tycke :)

Svar: Ja, har beslutat mig för en längre nu :)
Josefine Fred

2013-08-07 @ 21:20:55
URL: http://sofiaspelkvist.blogg.se/
Postat av: Céline

Snyggt! Kul att hon kunde ha det :)
Önskar det hade legat lika bra tsm med min sadel, men mina monsterkåpor va för långa i vanlig ordning :(

Svar: Nämen, de är ju du! :D Haha. ;) Läser du min blogg?? :D

Ja jag e toppennöjd! Varför de ser så bra ut under min sadel kan bero på att det är en ponnysadel :D Hihi
Josefine Fred

2013-08-07 @ 23:44:53
Postat av: Elsa

Roligt att det gick bra! Riktigt snyggt faktiskt med den färgen på schabraket till en fux! :)

2013-08-08 @ 07:44:30
URL: http://eventingbyelsa.blogg.se
Postat av: Jenny

Jag är också inne på att skaffa mig en Trixerant. Hur mycket kortare bör den vara än den vanliga sadelgjorden man använt?

Svar: Jag vet faktiskt inte, har läst mellan 5-10 cm. Men jag tror inte det är så viktigt faktiskt. Jag skulle behöva en i 65, och de är vad jag egentligen skulle behöva i vanlig gjord oxå då jag har en för lång nu.
Josefine Fred

2013-08-08 @ 12:36:45
URL: http://lilatiger.blogg.se
Postat av: Camilla Robertsson

längden är inga problem, det ser bara bra ut! varför skulle du vilja ha en längre?

Svar: För att huden typ åker emellan stropparna, och har jag en längre så kommer stropparna mer ut från huden då den går längre upp.
Josefine Fred

2013-08-08 @ 16:50:15
URL: http://unafraid.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag har haft min ELT i ca 1,5 år och är väldigt nöjd med den. Jag köpte dock samma storlek som jag har i vanliga fall 75 cm pga att min häst alltid spände ut magen när jag sadlade. Med den vanliga sadelgjorden fick jag knappt åt sadelgjorden på första hållet:( Det blev STOR skillnad med ELT...tog bara några ridturer så upplevde jag att han var mer avslappnad när jag spände åt sadelgjorden. Jag börjar alltid på första hållet på bägge sidor även fast han inte spänner ut magen nu förtiden och spänner sedan upp till 4:e hållet på bägge sidorna när jag är klar. Funkar hur bra som helst för oss:D

Mvh Anna & Tabasco:)

Svar: Härligt!! Hoppas på att få tag i en snart jag med. Min verkar oxå mer nöjd vid sadling nu. Superskoj!
Josefine Fred

2013-08-09 @ 11:05:29
URL: http://anaby.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0