Bildbomb


Kommentarer
Postat av: Evelin Johansson

Hej!
Måste verfkligen berömma dig för vilekn utveckling du och bella har gjort ihop!

Tänkte berätta om min historia om min travare och mig, och sen ställa några frågor :)

ninja som min travare heter har jag haft i snart 3 år , de första månaderna var ett rent helvete, jag vet igentligen inte varför jag inte lämnade hem henne,hon kronglade mycket både i ridning ch hantering men droppen kom för mina föräldrar när hon efter 3månader serie stegrade sig 5-6 gånger jag satt barbacka och föll tillslut av, jag ramlade så illa så helikotern fick hämta mig och föra mig till intensiven på näl. Efter många genomgångar så visade sig att jag bara hade fått två illa sträckningar i min nacke.

Efter detta böjade kampen mot att få henne att sluta med stegrandet som allt mer blev en vardag, när hon blev rädd, när de inte passade henne, när man krävde något. Idag 3år senare så kan jag rida dressyr lektioner utan att vi bråkar varannan minut, men nu till de jag vill fråga di om och få lite råd om :)
Vi har komit till ett stadie när de känns som vi inte kommer längre, hon hoppar 80cm på enstaka hinder utan problem, hon går lc, lb i dressyr och kan sin sak när hon vill. Jag vill hålla på med hoppning och tävlingar men detta är svårt då hon inte går att lasta, så jag vill i alla fall kunna tävla ordentligt på hemma klubben.
Jag har haft svårt att få henne att hålla galoppen, Hur har du gjort för att träna upp bellas galopp? Har tyvärr inga backa här där jag bor :(
Sen så undrar jag hur du har gjort i hoppningen för att få Bella "så säker" på hinder elle hur man nu ska säga?

hopps du förstår vad jag menar och har några tipps för vad jag kan träna/öva på :)

Följ gärna min blogg och se min fina travare :)
Mvh Evelin :)

Svar: Hej! Tack så mycket!! :-) Glad jag blir :-)

Härligt att ni nu kommer överrens. Lätt B/C och enstaka 80cm i hoppning är ju väääldigt basic för vilken häst som helst. Fundera över varför det känns som om ni inte kommer längre? För det känns inte som att det är där skon klämmer? Det finns alltid saker att utveckla och jobba vidare med, både som ryttare och utveckling av hästen. Ekipaget. Så att ni inte kommer längre måste bero på något, VILL du längre? Med den hästen? För vill du så kan ni, som sagt de går att utveckla gångarter, dressyrarbetet, hoppningen etc.

Ang. galoppen så tränar jag mycket tempoväxlingar, fattningar, osv. för att stärka den. Vi har även ridit mycket inåt- och utåtställning sen vi hittade ny tränare och den ridningen har stärkt oss mycket, man rider hästen utifrån och in. Och så självklart galoppträning i backar, men det finns massa annat om man inte har just backar. Även gymnastikhoppning osv. som får hästen att verkligen jobba och tänka till är kanonbra.För att få Bella säker på hinder så krävdes det att jag blev det. Sådan ryttare sådan häst.

Jag har varit hopprädd sedan innan jag köpte B, och det har gjort att jag varken litat på mig själv eller henne. Jag har haft upp en duktig "hoppryttare" på henne längre bak i utbildningen när det var som värst, och efter det passet så hade B fått bättre självförtroende och därav vågade även jag mer. Sedan har det gått i perioder. Men när jag började träna för en hopptränare så släppte massa spärrar, för då får man den hjälp man behöver. Men även där har det gått i perioder. Har kunnat stannat hästen inför en 40cm oxer och typ grinat för att jag varit så rädd. Och sånt sätter ju sina spår i hästen.

Sedan har vi alltid varit noga med att faktiskt hoppa en gång i veckan oxå, för möter man inte sina rädslor så försvinner dom inte heller.

Det gäller att vara tydlig som ryttare med vad man vill, och två viktiga saker är att det ska vara ENKELT och ROLIGT för hästen att utföra det man ber om. Tycker hästen att det är svårt, så blir det inte kul. Så enkla och roliga övningar.

Så man måste fråga sig, är JAG tillräckligt duktig/modig/skicklig för att utbilda min häst inom hoppning/dressyr/nåt särskilt moment eller vilken gren eller moment det nu må vara. Hästarna gör ofta det vi ber om och försöker ända in i "slutet".. Det är oss ryttare det hänger på nästan alla ggr.

Tränar ni för någon? Det är en otroligt viktig del av utvecklingen, för annars tar det ofta stopp.

Har ni mål? Sätter du upp små kortsiktiga mål? Långsiktiga? Att ha mål tror jag är viktigt så att man har något att jobba emot. :-)

Det känns som jag lät hård nu..? Men det är inte min mening. :-) Lycka till!!
Josefine Fred

2013-01-22 @ 17:13:40
URL: http://adifferentlife.bloggplatsen.se
Postat av: Carro

Ååååh fina bilder! :D

Svar: tackduu :D:D
Josefine Fred

2013-01-22 @ 17:14:23
URL: http://silverbern.bloggplatsen.se
Postat av: Othilia

Lika fina som alltid :) <3

Svar: tack :D <3
Josefine Fred

2013-01-22 @ 17:27:07
Postat av: Natalja

Jättefina är ni! :D B är riktigt fin i vita benlindor, passar så fint med bläsen ^_^

btw, skrattade sjukt mkt när jag fick se hunden nere på ena bilden ;)

Svar: Tack så mkt Natalja :D Jaaa de tkr jag med!
Haha :D
Josefine Fred

2013-01-22 @ 18:37:19
URL: http://nataljahult.blogg.se
Postat av: Linda Gissberg

Ni är så otroligt fina tillsammans :D

Svar: Tack linda! :-) Går de bra med Palle?
Josefine Fred

2013-01-22 @ 19:51:46
Postat av: Anna

Hej!
Vilka otroligt vackra bilder! Bella är verkligen otroligt fin, ni passar jättefint ihop :-)

Svar: Tusen tack snälla du :-)
Josefine Fred

2013-01-22 @ 20:25:25
URL: http://annoonii.blogspot.com
Postat av: anni

Alltid lika roligt att se bilder på detta fina fina ekipage! Inspiration att kämpa vidare! Omgivningen gör dom dessutom ännu mer vackra! (Tyckte mig skymta en bild med spetsade öron;) ) haha.. Ännu en gång - fina fina !!!

Svar: Tusen tack!! :-D:-D
Josefine Fred

2013-01-22 @ 21:02:34
URL: http://anniis.blogg.se
Postat av: Julia

Ni är så fina.

Svar: Tack.:-D
Josefine Fred

2013-01-23 @ 00:49:34
URL: http://ohjuliet.blogg.se
Postat av: Maja

Åh gud så fin <3

Svar: Tack! :D
Josefine Fred

2013-01-23 @ 09:51:45
URL: http://majaahliin.blogg.se
Postat av: anni

sv: haha det har varit många gånger jag funderat på att lägga ner hästeriet bara p.g.a sadelproblem. haha skämt å sido ;) men det är väldigt jobbigt iaf! :)

2013-01-23 @ 11:20:02
URL: http://anniis.blogg.se
Postat av: Linda

Väldigt vacker häst du har =)

Svar: Tack så mkt!! :)
Josefine Fred

2013-01-23 @ 21:31:02
URL: http://stjarnstralar.blogg.se
Postat av: Erica

grymt fina! och en mycket läcker häst du har :D

Svar: Tack så mkt!
Josefine Fred

2013-01-25 @ 19:47:27
URL: http://ericaschedin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0