Galoppfattningar

Red ut en sväng på Bellsan idag. Gick svinbra! Jag hade med mig en del tips i bagaget från lektionen igår, My är verkligen suverän. Jag använde mig av dessa tips idag på uteritten oxå och de funkade svinbra. Vi är verkligen påväg att utvecklas ännu mer nu. Och det är helt sjukt vad snabbt B snappar upp saker. :-) Älskade häst.
 
Började med att skritta fram, och sen började jag direkt med att rida i undertempo tills hon gav efter och då gav jag eftergift och red på framåt, som vi jobbade igår. Och genast blev hon mer ridbar. Eftersom jag inte tillåter att hon tar med sig bettet och gör vad hon känner för. Så efter en stund började jag genast med galoppfattningar, och hon var kanonfin!! Kom snabbt ner i skritt efter att jag bett om att sakta av, och hon var relativt lugn, lätt att få sansad igen. Hon stressade upp sig litegrann såklart och taggade till, men de gick fort att få henne lugn som sagt. Körde två höger,  två vänster osv. Men när jag fattat vänstern två ggr så fortsätter hon att ta den, när jag ber hon om höger.. Sötstjärten. I två år fick jag inte ens ta vänstergaloppen på henne och nu väljer hon hellre den? Så nu är nästa steg att få henne att faktiskt lyssna på vilken galopp jag ber om, och inte bara att jag ber om galopp.
 
Sedan travjobbade jag henne med samma tänk som i skritten, att jobba i ett undertempo tills hon ger efter och därefter får hon eftergift och får gå framåt i ett normalt tempo. Funkade fint!
 
En annan sjukt nyttig grej My lärde mig igår var att hålla mina skänklar på plats. När B blir taggad och sliter tyglarna ur min hand så far mina skänklar bak och mitt överliv fram = hon har lyckats. Men nu när jag bara tänker på att skänklarna ska vara där dom är, så får inte B mig ur sadeln, utan jag blir helt stabil och sitter där jag sitter. Vilket betyder att hon blir mer tillfreds och "trygg" med situationen, istället för o flippa ur ännu mer. Tydlig måste man vara med Bells.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0