Sadeln..

Tror mig ha hittat en ganska bra lösning på sadelfronten oxå. Detta är en gammal bild nedan, men där syns min gelpadd jag haft för att motverka att schabraken glider. Idag tog jag bort den, oså lånade jag Mallans antiglidpadd som är superdupertunn, och så vek jag den till en 10cm bred "korv", som jag la längst fram vid koppjärnet på sadeln, och på så vis kom den upp en bit och låg (vad jag kunde se i skymningen) sjukt mkt bättre! I balans och den låg an väldigt bra.

Nästan så att jag kände skillnad när jag red i den oxå. Och den låg inte alls och klämde på nåt sätt utan det var väldigt "slappt" och skönt mot Bellan vid bossan. Så jag kommer nog att fixa en sånhär padd, och använd på dehär sättet tills jag funderat ut en permanent lösning. Lutar åt att stoppa i mer stoppning framtill när jag ska stoppa om den nu i sommar. :-)  Samt köpa en Tixerant-gjord.

 

Kommentarer
Postat av: Sofia

Jag gillar att du är så noggrann! Jag är ofta även jag bekymrad över sadlarna på mina hästar och har bytt otaliga gånger på min unghäst. Man vill ju att det ska vara skönt för dom med sadeln, även när man själv sitter i den. Känns som att man misshandlar hästen med en opassande sadel, och när man sedan sätter sig i den. :( Nej, det är väldigt viktigt med en väl sittande sadel! Cred till dig!! :)

2013-06-22 @ 09:57:32
URL: http://sofiastotto.bloggplatsen.se
Postat av: Q ord & inga visor!

Förr i tiden i väntan på omstoppning eller ja på hästen också i bland om den fallit ur något så gjorde man just så som du beskriver nu.Fast några gelpaddar och dyl hade man ju inte då så det fick bli en dubbelvikt stor benpadd eller en kökshanduk som man vek till och la under framkant på sadeln.

Att lösa det som du gjort med en gelpadd/antiglid padd påste vara skönare för hästen dock :)
mvh/Q

2013-06-22 @ 11:31:41
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/
Postat av: Dressyrteamet

jag gillar inte riktigt ELT gjorden, tyckte nästan sadlarna kändes lite ostabil av den.

Svar: Jag tyckte den var super! :-)
Josefine Fred

2013-06-23 @ 20:06:28
URL: http://dressyrteamet.se
Postat av: Anna Staaf

Smart! Men jag undrar, blir inte sadeln i bakvikt? Har för mig att du har nämnt att den redan ligger på gränsen .. :-)

Svar: Nä den hamnar i perfekt balans faktiskt :-)
Josefine Fred

2013-06-23 @ 20:09:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0