Ridning + sadelprovning

Red runt travbanan idag igen. Känns som jag verkligen måste passa på, för snart blire skritt för hela slanten! B gjorde vissa framsteg idag igen, som jag måste försöka fokusera på.. För jag blir snart snortokig på att hon inte kan göra en halt-jävel när jag ber om det!? Visst, hon gjorde en 4-5 st där som var SKITBRA. Massa beröm till B liksom. Men sen.... sen hitter hon på nåt annat och så är fokuset borta igen. Och hon tappar lusten att sakta av. Jäkla tjurgosse. :-)
 
Travavsaktningarna var dock bättre idag! Jag ställde lite högre krav oxå. Försökte att inte dra i henne, men jag hade en kontakt samt ställde och pysslade på, kramade kramade kramade tills hon gav efter, och samtidigt visade med sätet vad jag ville. Och då saktade hon av ganska bra faktiskt utan att hänga sig tag i bettet.
 
Galoppen var fan bäst idag! Fortsatte "sätta henne på rumpan" på Jens vis, och sista (och första) vänstergaloppen var fasen underbar! Shit vad fint hon jobbade. Och inte var de några problem att sakta av heller. Ingen galen häst efteråt heller. Men första metrarna blir hon ju som sagt springig och så i traven, men sen så blir hon superlugn!
 
Imorgon tror jag hon ska få skritta ut, oavsett underlag. Tror hon behöver en liten "vila" från arbetet. Hon kändes lite svår att få ihop idag, särskilt mot slutet. Men jag får ju traggla på som attan så de e klart hon blir uttråkad/trött, rider ju över 1 timme varav 80% är simpelt skrittarbete.
 
Känner mig lite fast dessa ggr, hur jag ska gå vidare liksom. Om man jobbar med en sak flera dagar, flera timmar, en sån enkel sak som att göra halt... och de ändå inte funkar mer än 5-6 ggr och sen äre kört, då känns de som man gör nåt fel!? Men vad.. är de så mkt som kan gå fel vid en halt? Jag blir tokig. Vill få henne mer känslig för sätet. Men, de kommer väl. Och vissa dagar är hon ju klockren, lyssnar jättebra för sätet och tar i med bakbenen och jobbar på. Men mestadels så tycker hon om att maska på, och lägga vikten i min hand så hon kan springa utan att behöva jobba.
 
Idag provred jag en Wintec 500 NEW, dressyr. Jag är himla positivt överraskad! Riktigt trevlig sadel. Och den bästa överraskningen av alla fick jag när jag hoppade av, och såg/kände att den INTE glidit fram en millimeter! Tvärtom hade den glidit bak till rätt sadelläge (jag sadlar alltid liiite för långt fram då de ändå glider dit). Helt SJUKT?! Första sadeln i historien.. haha. Över 30 st har vi provat. Och nu har vi hittat en som ligger där den ska, vilket jag kan säga att jag trodde var omöjligt faktiskt. :o Jag drar slutsasen att det beror på att resten helt enkelt är för svängda. Även om de är lite... så måste de vara därför.
 

Ger först en hint av att ligga lite i bakvikt.


Samma här. Troligtvis för att jag sadlar lite för långt fram (då de ändå alltid glider dit)


När hon höjer ryggen ser den ut såhär. Batesen hon har lyfter mkt mer! Och då är den rakast av de jag provat tidigare


Såhär sitter jag i den :-)


Såhär fint ligger den efter ridning då den lagt sig i rätt sadelläge. :-)

Samma här. Funderar om den blir för lång på henne dock..
 

Kommentarer
Postat av: Camilla

Du har inte funderat på att ta ut en riktig sadelutprovare?

Svar: Känner inget behov av det faktiskt..
Josefine Fred

2013-11-18 @ 21:45:09
URL: http://unafraid.blogg.se
Postat av: Linda

Jag har kommenterat förut om att det är så intressant att läsa om din häst för hon är så JÄKLA lik min röda donna.
Det är också precis vad vi har kämpat med, man tränar och nöter och tränar och nöter och sen gör hon ändå precis som hon vill =P
Det kan funka vissa dagar medan andra dagar känner man att det är lika lönlöst som att dunka skallen i en tegelvägg liksom.
Jag bara är såna dom är.

Min röda donnas dotter är en sån att när hon har förstått vad jag vill, får beröm då gör hon så i fortsättningen också, men inte tant inte.
Det har dock också blivit något bättre med åldern men, ja vissa saker har vi kämpat med i 13 år nu....

Svar: Haha åh... får väl acceptera att hon är som hon är. Men jag kommer fortsätta försöka hitta lösningar och metoder ändå, såklart. Tappar inte hoppet! ;D
Josefine Fred

2013-11-19 @ 01:19:18
URL: http://stjarnstralar.blogg.se
Postat av: Lina

Hur går du till väga när du sätter henne på rumpan i galoppen haha? :D

Härligt med en sadel som ligger perfa! Tycker det ser mycket bra ut. Är det en ny modell av Wintec alltså, som 500an fast uppdaterad? Siren hade ju en Wintec 500 innan jag bytte till Lippo. Knästöden ser ju betydligt bättre ut på denna än på den vanlga 500an!

Svar: Svårt att förklara för o få det rätt, lättare o se och höra jens själv prata såklart... Men man höjer upp huvudet på hästen för en kort sekund, samtidigt som man retar med skänkeln/sporren, och SITTER till på hästen, sen eftergift, och upprepa tills den väntar. ;-)
Ja superhärligt!! Hihi vad bra :D Japp dom har kommit (2009) med en helt ny version av både Bates och Wintecs sadlar. Wide, Isabell, 500, Pro, och en ny Bates dressage, osv.

Den är myyycket förbättrad jämfört med gamla 500an :-) Denna är kanon!
Josefine Fred

2013-11-19 @ 01:53:23
URL: http://sirblacksmith.blogg.se/
Postat av: Erika Pettersson

Såg ju ut att ligga bättre efter ridning iallafall. :)

2013-11-19 @ 08:47:48
URL: http://erikapettersson.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Sluta traggla det hela tiden. Gör andra moment, en häst är inte en maskin som gör det bara för att och som precis som oss har sämre dar.

2013-11-19 @ 10:05:13
Postat av: sadelproffset

Din häst har rak överbyggd rygg och behöver således en sadel med rak bom och rundbossor samt tyngdpunkten längre bak.

Svar: Min häst är inte överbyggd över huvudtaget faktiskt. Men tack ändå!
Josefine Fred

2013-11-19 @ 14:44:12
Postat av: Linda

Nej inte ge upp alltid är det nån femöring som trillar ner :-)

2013-11-19 @ 20:38:50
URL: http://stjarnstralar.blogg.se
Postat av: Ulrika

Hej!
Tänkte bara ge ett tips om halter som jag använde mig av på en häst jag red för några år sen. Han hade lite svårt att lyssna och det blev mest en dragkamp vid halter, så jag började göra halt med enbart sätet på långa tyglar. Lutade mig bakåt och satt till(inte överdrivet) och efter några gånger när han förstod fungerade det även med kort tygel. Vet inte om det funkar på din donna men värt att pröva kanske:)

2013-11-19 @ 22:13:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0