Dressyr

Idag kom My ut och jag red en dressyrlektion för henne i Bates-sadeln. Eller delvis, ungefär 20 min. Sen provade jag två sadlar hon hade med sig, en Childeric och en Amerigo Alto. Alla tre sadlarna låg bra, och ingen glappade under ridning. Samtliga gled fram, liksom alla gör. Det är som inget att göra åt. Svanskappa, haha. Nej tack! Så pass mycket glider de inte att det behövs.
 
Passet gick bra, B var fin och samarbetsvillig om än att hon blir stark och springig ibland. Taggad tjej. Men när jag kommer till ridning blir hon väldigt fin! Jag är missnöjd över att jag blir så fast i handen, jag skulle behöva påminnelse hela tiden om att slappna av i armarna och mjukna i handen. Nu så hänger vi liksom i varandra.
 
Idag låg fokus på lång och låg, rund form, och vi red mkt inåtställning, och var noggranna med att ha det även så i övergångarna. De tyckte jag funkade väldigt bra! För då blev jag tydlig i min ridning och fortsatte bara be om det jag ville, och fast B tyckte annat så kom hon ändå till mig och gjorde rätt så småningom. Fick henne ganska lugn efter galoppen oxå.
 
I slutet av passet hade hon fantastisk galopp!! Den hade varit skoj att se på film. Då red jag i childericen. Svårt att säga om det var sadeln eller om hon bara kommit loss och blivit fin och lösgjord. Men rörde sig de gjorde hon!! :-)
 
Imorgon ska jag prova Batesen med fårskinnspadden och se hur den beter sig då. :-)
 
 
Ett litet klipp från avtravningen. Lite trippigt, och mig hängandes i tygeln..

Kommentarer
Postat av: Erika Pettersson

Varför inte svanskappa? :)
Finns Finns det någon anledning eller är det bara att de är mindre fint?

Har nämligen de på min, men upplevt sista tiden att hon blivit irriterad av den. :/

Svar: Nej fy så obekvämt. Nånting som konstant drar i svansroten. Jag accepterar hennes sadelläge istället o hittar de som glider minst :-) glider en sadel fram väldigt mkt tror jag på att sadeln i fråga inte passar alt är hästen för fet.
Josefine Fred

2013-10-15 @ 09:44:02
URL: http://erikapettersson.webblogg.se/
Postat av: Erika Pettersson

Sv.
i mitt fall är hästen för fet med stora bokstäver^^;

Fast att hon inte gått på mycket bete så svällde hon i somras o har nyligen kommit igång i alla gångarter. :)

När hon är i bra trim så glider de inte fram lika mycket.

2013-10-15 @ 12:55:12
URL: http://erikapettersson.webblogg.se/
Postat av: Rebecca

Ser trevligt ut! :)

Svar: Tack! Å dig letade jag häromdan utan resultat! ;)
Josefine Fred

2013-10-16 @ 11:55:45
URL: http://zkold.se
Postat av: Rebecca

Jaså? haha men här är jag :P

2013-10-16 @ 19:09:53
URL: http://zkold.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0