Tränsfunderingar, köp + uteritt

Nu i ett par dagar har jag surfat runt och letat träns. Jag har ju kompromissat och har ett mörkbrunt med röd-tonad fodring, medans sadeln är som fodringen. Helst hade jag velat ha ett träns helt i sadelns färg. Sen har jag en dressyrsadel på G som råkar vara just samma färg, så jag ville ha nåt träns som jag, om dressyrsadeln passar -även kan ha till den. Och passar den inte så kan jag ha två att variera med till hoppsadeln. ;-)
 
Först var jag väldigt inne på ps-tränsen, och då Jump Off, High Function och Flat out. Sen har jag kikat på Hubertus, Cheval och Hööks bl.a. Men dom som var i rätt färg hade fel nosgrimma. Remont gillar hon inte, pullar funkar inte till dressyr, acheen vill jag bara ha en plattis om jag ska ha någon. Så det har hela  tiden återkommit till ps-tränsen. Var imorse väldigt säker på att jag skulle köpa mig ett!
 
* High Function - det mest dressyriga i min ögon av dessa tre. Jättesnyggt träns. Nackdelar- det enorma nackstycket som trycker på öronen. Kanonbra med fördelning av tryck, men på bilderna dom lagt ut ser man tydligt att öronen tyvärr inte går fria. Sen är det lite fel färg. Tyvärr.
 
* Flat out - jättesnyggt träns med attraktivt pris. Nackdel, jag gillar inte snabbhakar på tyglar och helst inte på sidostycken heller. Färgen stämmer inte helt överrens med sadeln. Annars riktigt läckert!
 
* Jump Off - det träns jag egentligen var/är mest sugen på, för det lever verkligen upp till hur dom marknadsför tränsen - som anatomiska. Det är egentligen det enda som är det. Det har samma funktion som micklem-tränsen, fast snyggare/sportigare, dock klumpigare version. Och så har dom exakt den färg jag behöver, rödbrun. Så det uppfyller alla mina krav nästan. Dock är priset en stor nackdel.
 
For ner till Equeen och skulle klämma o känna lite på ps-tränsen, o kika lite. Men nja, dom var ju stenhårda och verkade inte alls ha trevligt läder. Det var en dressyrmodell och så var det pearl shine-varianten med remont. För dom pengarna tkr jag det borde vara riktigt bra läder alltså, inte sämre än Hööks (vilka har bra läder)..
 
Hittade inget annat heller, antingen var det för smala nackstycken, eller så var det fel nosgrimma/för tjock nosgrimma, eller så var det mässingspännen. Inget som stämde till 100%.

For vidare till Grafströms, och när jag kikat in bland tränsen hittar jag mitt efterlängtade träns!!! Dåligt glad jag blev när jag hittade ett EXAKT som jag tänkt mig. :-D :-D Och prislappen var liksom fantastic! Det var ett Lippo, exakt rätt färg, sådär rödbrunt. Sen hade det jättebrett nackstycke, och helt platt nosgrimma. Snabbhakar på sidostycken, dock ej tyglar så det kan jag leva med.

Så det + tyglar fick följa med mig hem idag. Superkul!!

Bellson var jättefin i det. Hon har så knepigt huvud dock för jag får alltid göra nya hål nånstans, och på något ställe räcker det knappt till- typ. Men jag fick till det. Var liiite nervös att nackstycket skulle sitta för nära öronen som ps-tränsen, men det satt grymt bra. Några cm bakom öronen till o med. B verkade nöjd!


Gillar verkligen dedär mellanrummet mellan sidostycke och nosgrimma. Dock tror jag att jag måste köpa kandar-pannband för att få på det, då det är väldigt brett pga mellanrummet! :-) Alternativt bara fästa i ena remmen..


Helt fria öron <3

Brett bra nackstycke som sitter BAKOM öronen och inte frami och stör. ;-D Happyyy..

Tog en joggingrunda med henne efter att ha haft jagis 35 minuter i hagen. Denhär lilla vår-knäppen stavas nog egentligen brunst. Så det är bara att härda ut.. Jag red ganska kravlöst för det är ingen idé att göra nåt vettigt när hon springer runt som en spänd sträng och är rädd för allt. Hon var dock inte helt opåverkbar idag, så det var ju skönt att hon hade nån form av kontakt med verkligheten. ;-)

Kommentarer
Postat av: Josefine Johansson

Det där har jag tittat på också, tycker det är mycket trevligare utformat i nacken än PS tränsen enligt mig. Kul att se det på en häst också. Passade henne super! :D
Vilken storlek köpte du? :)

Vilken

Svar: Eller hur!! :) storlek full. :-)
Josefine Fred

2014-04-30 @ 19:59:20
URL: http://dressyrnissen.se/
Postat av: Lina

Grymt fint ju :D Lippo är ju toppen, min dressyrgjord är Lippo (och sadeln då..) och jag är supernöjd med kvalitén.

Svar: Ja visst är de! Lädret är liiite stelt men för de priset kan man inte förvänta sig toppkvalla. Blir nog mjukare efter användning o smörjning ett tag hoppas jag :-D
Josefine Fred

2014-05-01 @ 00:16:30
URL: http://linau.webblogg.se
Postat av: Åsa

Jättesnyggt! Jag tycker det är snyggt med orginalpannbandet så du behöver inget annat ;)

Svar: Jag tycker oxå det är snyggt, men passar dressyrsadeln så vill jag ha ett blingbling. Det gillar jag! Sen är dethär pannbandet tyvärr lite för kort, då det slickas på pannan. >,< Hehe...
Josefine Fred

2014-05-01 @ 22:24:09
URL: http://asatranar.blogspot.se/
Postat av: Sarah

Lippos är väll väldigt likt Dyons? Lagom brett nackstycke och kanonsnyggt! Dock är det ju problem med pannband... Jag har klämt på vanliga pannband och då försvinner mellanrummet. Men det får man kanske leva med :P
Jag har också funderat på ett Jump off då dem ska vara så himla bra. Men tycker precis som du att lädret inte verkar vara någon toppkvalite, och speciellt inte för det priset... Hade dock varit kul att testa på mina superkänsliga hästar som aldrig blir nöjda ;)

Svar: Ja det kanske är så :-) Ja mellanrummet kläms ihop isf.. Kanske inte ser så tokigt ut. Har även tänkt om man kan fästa det i endast främre remmen? Beror på hur de ser ut. :-)
Testa micklem då? De är ju en tusenlapp billigare, bra läderkvalité, ganska smala remmar och trycker inte på nåt olämpligt ställe. :-)
Josefine Fred

2014-05-02 @ 15:55:40
URL: http://sarahhbergman.blogg.se
Postat av: Sarah

Har redan ett Micklem, det är väll inte sämre än andra träns men märker ingen speciell skillnad. Känns bara bra i hjärtat :)

2014-05-02 @ 21:17:25
URL: http://sarahhbergman.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0