Uteritt

Red en sväng upp mot hovberget med lilla Bellabus idag. :-) Hon var jättefin! Otroligt lugn. Hon blev spänd bitvis, men större delen av turen var hon riktigt trevlig. Härlig taktmässig trav, precis så som jag vill ha den. Red lite övergångar, ställde en del, försökte tänka mkt på min egen position. Att sitta mer bakåt med överlivet, och rida mkt med benen och rumpan, innan jag använder händerna vid t.ex inbromsning och dyligt. Dock var hon lite nonchalant i avsaktningarna, så där fick jag ta igenom ordentligt. Upprepa, och även lägga in ryggningar. Då blev hon jättefin! Men jag fick påminna henne några ggr genom att göra så. Det som funkar bäst är att fatta trav ifrån halt eller från ryggning, då blir hon kalas. :-)
 
Red lite galoppfattningar på hemväg och de gick skitbra. Hon svarade för jätteliten hjälp! På slutet då jag skulle fatta höger fick hon nån knäpp dock, hon skulle bara ta vänster. Så efter några försök tog jag trav igen, och saktade av efter några steg och tog sen en ny högerfattning - satt som en smäck. Haha. Hon är rolig. Det gäller att bryta mönstret när hon blir sådär "blockerad", och prova en annan väg.

Börjar bli läge att kolla tänderna oxå. Haft på känn ett tag att de behöver kollas.. Hon pysslar lite väl mkt med munnen ibland nu. Jaja, bara att ringa och boka tid då. :-)
 
Älskade lilla fuxpuppan. <3
 
 
Kan inte vara lätt att vara sådär sugen inte!

Kommentarer
Postat av: Emma

har du lite tips på hur man går tillväga när det är dags att börja lära sin travhäst att galoppera rent på kommando och att sedan med tiden få galoppen stadig? Hur gjorde du? Din häst är en av de finaste ridtravarna jag vet!

Svar: Hej! Att börja med är det bra att rida hästen hyffsat bärig i skritt och trav först, innan man börjar tänka galopp. När hästen är grundriden och kan skritt o trav, stopp o start osv så kan man börja med galopp tkr jag. Det finns flera sätt, men över hinder tkr jag är lätt för då faller de oftast in i galopp efter hindret. Sätt gärna upp ett hinder på volt, så hästen får fatta på böjt spår. Men rid sedan ut på spåret direkt. Annars kan du prova i ett hörn, och prova ha hästen utåtställd. Sen fatta galopp i hörnet.
För att få galoppen stadig så är mkt fattningar A och O för en bärig galopp. Även gymnastikhoppning o klättring är bra. Massoe av tempoväxlingar i galopp har jjälpt min häst väldigt mkt! Att tänja på gränserna.
Josefine Fred

2014-08-30 @ 09:37:38
URL: http://www.saqubek.forme.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0