Åsiktsinlägg/Önskeinlägg

Evelina:
"Hej

Jag tycker att du verkar ha en jättefin relation med din häst och känns som ni verkligen har utvecklats ihop! Jag tänkte höra om du kan skriva lite om vad du tycker om NHE, frihetsdressyr, inget bett, lösdrift etc? Det finns ju många som anser att dagens ridsport är djurplågeri; tävlingar på högnivå, träning, bett osv. Hade varit kul att höra dina åsikter. :)"
 
Hej och tack!! :-) Absolut, here we go...
 
NHE? Jag vet inte vad det är, hittade inget på google heller. Menar du NH? Antar att du menar hela faderullan med NH, frihetsdressyr osv. I alla fall, jag tkr det är skitcoolt med alla som kommer sin häst så nära att den kan få den att utföra ganska svåra grejer (typ ligga, sitta, ha sin häst lös) helt fritt utan utrustning. Jag är väldigt imponerad!
 
Ifrån början då jag skaffade häst så var jag väldigt inne på att allt skulle vara så naturligt som möjligt. Jag tränade mycket "NH", hade hästen utan täcke året runt, osv. Jag ville att B skulle göra allt för att hon ville. Jag kämpade på, ville att hon skulle komma travandes till mig i hagen, ville att hon skulle VILJA vara med mig. Men sen lyckades jag inte med något av dedär, vilket gav mig sådan ångest. Jag ville också kunna ha min häst lös, jag ville också ha en sådan relation med min häst som jag såg att några få (typ bloggare) hade. Jag var noga med att hon skulle gå bakom mig, hon skulle stanna på sekunden, hon fick aldrig någonsin gå om mig. En promenad ute innebar tusen halter och ändå testade hon om och om igen. Det innebar alltså bara frustration och irritation från min sida att vara ute och gå med henne.

Sen började jag slappna av. Inte tänka så mycket. Inte bry mig så mycket om allt detdära som det "ska" vara. Jag släppte på reglerna. Blev mer avslappnad liksom. Hon får röra sig på gången, hon får ha huvudet före mig när vi är ute och går, hon behöver inte springa och möta mig i hagen. Vi har det bra ändå. Faktum är, att vi fick det så himla mkt bättre när jag gjorde denna ändring. Det är okej ändå.
 
Men i alla fall, jag är sjukt imponerad över folk som lyckas! Som lägger ner hela sin tid och energi på dom delarna.
 
Bettlöst vs bett.
Jag förstår att du menar den ständigt pågående debatten om bettlöst vs bett. Vi som rider med bett är djurplågare och skapar smärta och obehag för våra hästar. De som rider med bettlöst är mer naturliga och är snällare med sina hästar.
 
Jag har inte lagt så mycket energi på det. Alla får göra som dom vill. Jag rider med bett, men jag rider även bettlöst ibland. Skillnaden är stor. Jag kan inte alls påverka henne på samma sätt med bettlöst. Hon blir gärna tung och hänger sig i trycket över nosryggen. Det är svårare att ta ledande tygeltag, och ta igenom andra saker. Jag tycker inte bett i sig är något elakt, men jag tycker det är väldigt viktigt att det anpassas för varje häst. Vilket det tyvärr inte gör idag. Det är otroligt många hästar som går med för långa bett. Man ser hur det sticker ut någon cm, ibland flera, så fort ett ledande tygeltag tas. Det tycker jag är hemskt. Speciellt om bettet då är två- eller tredelat. Det betyder att det far omkring inne i munnen och skarvarna som betten har skapar ett stort obehag och många ggr säkert även skada i hästmunnen.
 
Sen väljer jag personligen de mest milda bett som finns, och som ligger på bästa möjliga sätt i hästmunnen. Tvådelat t.ex är något jag inte skulle använda. De allra flesta hästars gommar är så himla låga, att det knappt finns utrymme för ett bett. Dendär vassa kanten som blir av ett vinklat tvådelat blir inte särskilt trevlig i gommen på hästen. Speciellt INTE om det råkar vara någon eller några cm för stort, som sagt.
 
Så, summa summarum. Jag tycker inte bett i sig är dumt att använda, men många ggr används dem på dumma sätt. Det finns många otrevliga bett. Om man ska använda bett så använd det som är snällast möjligt, och rätt anpassat för varje individ, är min åsikt.
 
Annars så är jag för att det ska vara rätt naturligt för hästarna ändå, när det kommer till deras behov. Jag tycker ju att utevistelse är sjukt viktigt. Vi har ute våra hästar ca 12 timmar. Förut har jag haft henne på lösdrift, för ju mer utevistelse desto bättre. Första två åren gick min häst helt otäckad året runt, förutom vid nederbörd. Jag tyckte det var det enda rätta. Så skulle alla göra, för det var ju hästar vi hade att göra med. Dom tål. Men sedan blev jag rekomenderad av Bellas ET och massör att använda täcke på henne, och sen dess har jag gjort det. Hon sätter ingen päls att tala om på vintern, hon sätter ingen mindre päls nu än hon gjorde när hon gick utan täcke.

Samma där, så tycker jag att det varken eller om man har täcke eller inte, så länge det är anpassat efter hästens behov. Dock har jag sjukt svårt för täckade hästar sommartid osv. när man ser dom stå i sjuk värme och gassande sol, med täcke. Sånt är hemskt. Sedan har jag förstått att vissa slänger på hästarna 4-5 täcken, haha?! Alltså det är ju helt sjukt om man frågar mig.. Kan ju inte vara en enda häst som kan ha nytta av ngt dyligt.
 
 
Sedan maten, jag har alltid fri tillgång på foder till min häst. En viktig grej som många tyvärr glömmer, struntar i, eller inte vet.. är att hästens mage producerar magsyra HELA TIDEN, vilket innebär att den i princip måste ha mat HELA TIDEN. Helst ska det inte gå mer än 4 timmar mellan måltiderna för en häst, eftersom magsyran som är frätande rinner rakt ner i magsäcken och ger hästen magsår. Och samma med tuggbehovet. Hästen har ett tuggbehov på 18 timmar om dygnet, och det måste bli tillfredsställt. Det funkar då inte att ge hästen 6-7 kg per dygn, för det finns inte en chans i världen att tuggbehovet tillfredsställs då. Man kan dryga ut med halm om hästen blir tjock av mer hö.
 
 
Vad luddigt inlägget känns. Hoppas det är läsbart ändå. Men liksom, jag tycker inte någon av "världarna" är fel. Men det finns mycket som går fel till. Jag tänker så att om jag nu ska rida på min häst, som är så onaturligt, om jag nu ska ha bett på henne, sadel, träna henne, så försöker jag i alla fall använda det "snällaste". Jag använder gärna anatomisk utrustning, milda bett som jag skrev tidigare, osv. Jag rider bara för tränare som kan hjälpa mig på ett sätt som känns rätt emot hästen.
 
Sen ogillar jag skarpa bett, hjälptyglar, Pessoaselar, ja.. Allt som är genvägar. Jag tycker ändå nånstans att saker och ting ska vara så naturliga som de kan vara. Men sen köper jag absolut att skarpt bett kan behövas ibland, tillfälligt eller i vissa situationer. Men det finns så sjukt mkt felanvändning av bett och hjälptyglar, vilket är det jag menar när jag säger att jag ogillar det.
 
 

Kommentarer
Postat av: Sofia

Bra inlägg tycker jag! :)

Svar: Tack :D
Josefine Fred

2014-12-10 @ 18:30:38
URL: http://sofiastotto.bloggplatsen.se
Postat av: Evelina

Hej
Tack för svaret:) Var ett väldigt bra inlägg:)! Håller med i princip allt. Förutom det där med bett, har läst lite om vad som sker när man stoppar in ett bett i munnen (hästens kropp förbereder sig på att äta, nervsystemet för det sätts igång;hästen ska slappna av ej jobba) osv. Går att läsa om på djurens rätt.

Med NHE menar jag Nevzorov Haute Ecole:)

Jättebra svar iaf:) Bra blogg att följa:P

2014-12-11 @ 20:51:48
Postat av: Ellinor Hedberg

Måste säga att du har gjort ett otroligt bra jobb med Bellie sedan du fick hem henne Josefine, hon är verkligen så himla fin!

Svar: Tack snälla du för dom fina orden!
Josefine Fred

2014-12-14 @ 17:03:02
URL: http://ellinorhhedberg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0