Dressyr i ridhuset

Ja, vad ska man säga. ;) Red dressyr i ridhuset idag, på klubben. Bella var inte rolig idag.. Vet inte riktigt vad det berodde på, men hon var väldigt spänd och hade svårt att komma till ro. I alla fall i galoppen som brukar vara det enklaste för henne...

Skrittade fram först, och gjorde lite framdelsvändningar. Dom gick bra. Lite stretigt ibland men annars ok. Gick över till trav där hon var fin. Sen blev det lite överilat tempo, men jag red på och red volter, serpentiner, volt tillbaka osv. Och lite små tempoväxlingar. Hon var rätt så fin ändå.
 
Sen galoppen... Den var lite smått katastrof idag. Började med höger, och hon var så sjukt vinglig. Hon var inte alls med. Och så bad jag om en lugn och avspänd galopp, som vi brukar rida från början, typ jogginggalopp. Men nix, de gick inte. Hon saktade av, och sen flippade hon och skulle inte fatta ny galopp. Jisses. Men vi rullade på i högern där, i ett lite högre tempo. Kollade av volter osv. så att jag hade ytter med, men jag hade nog ingenting med idag! ...
 
Sen vänstern var något bättre. Hon vinglade inte omkring, men det var lite överilat tempo. Dagens övning skulle vara övergångar från galopp, till skritt. Men NÄ, inte läge för det.
 
La om planen och red travjobb, skänkelvikningar och volter, många varvbyten för att få koll på alla delar. Gick fint! Hon var lite springig bitvis, men kom fint till jobb ändå. Skänkelvikningarna.. Ja, jag var ganska ofokuserad. Elr fokuserad på fel grejer. Skulle behövt kolla mer dit jag skulle, o tänka mer flyt. Men det började byggas hinder och grejer så mina ridvägar vart urkassa. Men i alla fall, de gick bra! Sista skänkelvikningen undan vänster skänkel var fan asbra, jag hade bogen med till 100% och BRA flyt. :-D Den kändes awesome. Och om jag tkr den känns awesome måste den ha varit de eftersom jag knappt känner annars hur det är det ska kännas. Jippi! Och sen kände jag att vilan gjort gott för skänkelvikningarna också, för dom är mkt bättre nu än förr. :-D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0