Lektion för G

Idag red jag lektion för Gittan, första ggn på bra länge. I alla fall 6 veckor.. Det var välbehövligt! Gittan går verkligen tillbaka till grunden, och är petnoga att det verkligen ska vara kvalité på det man utför. Jag har ridit mycket för Ia nu och där är det mer flashigt, tävlingsridning liksom. Så det blir jättebra att komma igång för G nu igen så jag får en bra blandning. :-D
 
Jag red först fram själv, och Bella var ganska spänd. Svårt att få lös henne i hals och bogar. När Gittan kom så red jag fram i galopp, och den gick faktiskt väldigt bra. Bella var fin!

Vi fick börja med att trava i en 8 volt, och vara noga med att hon ska kliva in under sig med inner bak. Det innebar minskat tempo för att hon skulle kunna balansera upp sig. Och vilken skillnad! Vilken balans hon fick. Och hon blev väldigt lösgjord av detta arbete. Vi hade svårast i vänster varv, men vi tragglade på och tillslut blev det lika bra där.
 
När det funkade fick vi rida som en rektangel, och på varje långsida fick vi rida öppnor. Det gick ganska bra. Fick bra vägledning på hur jag ska rida henne. Fick lägga volt inför varje öppna för att behålla ställning och böjning. I detta arbete skulle vi bibehålla den fina traven vi jobbat upp, där hon går i ett lugnare tempo och verkligen kliver in med inner bak. Och gud vad Bella vart trött! Hon tyckte detta arbete var riktigt jobbigt. Rena styrketräningen för henne. :-)

Vi gjorde detta i båda varven, och höger gick bäst. Så efter detta fick vi gå över i vänster varv igen och upprepa övningen, och då gick det mkt bättre i det varvet. :-)
 
Därefter fick hon pusta ett tag innan vi körde igång med lite galopp. När jag fått koll på alla delar på mittvolten, vilket inte tog lång tid, hon var fin, så fick jag tänka öppna på långsidan även i galopp. Här blev det jobbigt. Jag mesade mig och tog inte i med magen och hjälpte henne, och Bella bröt av ett par ggr. Så fick skärpa till mig och verkligen RIDA. Hjälpa henne igenom detta. Vi fick smakprov på hur det ska kännas. :-) Jag är nöjd!

Hon var verkligen dyngsur efter detta pass. Snacka om att hon fick jobba och ta i. ;-)
 
 

Kommentarer
Postat av: Erika Pettersson

Kul med lektion :)

2014-12-17 @ 08:56:47
URL: http://erikapettersson.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0