Dressyrjobb på Bellotrix

Idag blev det ett pass runt travbanan våran. Den är guld värd! Speciellt såna tider som nu, när det är barskapat eller smält ute på vägarna så det inte går att rida riktigt ordentligt, och paddocken inte är nåt att hurra för. Våran travbana var idag skrapad och fin så att det var alldeles utmärkt underlag!
 
Red i ca 1 tim och 15 min. Började utan stigbyglar första 30 min, och massvis av skrittjobb. Halterna blir verkligen bättre och bättre, wiho. Sen försökte jag lära mig känna vilket bakben som hon använder, för sånt har jag slarvat enormt med. Men nu har jag lärt mig hur det känns när det är vänster vs höger bakben som hon sätter i. På tiden! Haha. Red lite skänkelvikningar innan jag började trava, vilket gick ganska bra.
 
Hon var jättefin i traven! Trevlig takt och väntade. Men bitvis tog hon över kommandot och tog egna initiativ, så då fick jag vara där och påminna henne.
 
Hämtade sedan stigbyglarna och fortsatte med lite travjobb, och varvade med en hel del skrittjobb i form av öppnor, och på kortsidan där det blir en böj på travbanan, så körde jag med bakdelen utanför spåret. Hon blir verkligen gymnastiserad av sånthär arbete. Men det poppar upp någon protest här och där och hon har ju en del åsikter, men överlag tkr jag hon skötte sig jättebra.
 
Gick sen över till vänster galopp. Jättetrevlig fattning och början av galoppen var kanon, sen fick hon nå hjärnspöken för då tog hon bettet och sket i att lyssna alls, så där hade vi nån dragkamp till och från.. hon gjorde så typ 2-3 ggr. Så hon fick rulla på och köra massor av halvhalter och lite tempoväxlingar, och jag fick tillbaka henne mycket bra emellan hennes små ryck att ta bettet. Avsaktningen var väl helt ok men inget att hurra för. Det är så svårt att få henne att ta i med bakbenen efter avsaktning. Hon vill liksom älga iväg i traven..
 
Höger galopp däremot var JÄTTEFIN! Jag vågar nästan säga att högergaloppen var den bättre idag! Det vet jag aldrig om de hänt?! Jag fortsatte rida med yttertygel och innerskänkel för att hålla henne rak, och jag tror banne mig det kan vara det som gjort henne så fin i högergaloppen. Hon stärks av detta, istället för att jag viker mig i sidan, och fipplar med innertygel. Då viker hon ut arslet och går på två spår samtidigt som jag får så sjukt svårt att inverka. Men nu så har nog en eller två poletter trillat ner för oss! Här drog hon ingenting, utan var jättetrevlig. Fick även en helt godkänd avsaktning oxå, där hon bara älgade litegranna i traven, och tog inte många steg förrän hon lyssnade bra igen. Det är mycket som går framåt nu, så det är det jag ska fokusera på, inte dom små sakerna som inte funkar, som man lätt kan haka upp sig på. ;-)
 
Nöjd! <3
 
 

Kommentarer
Postat av: Sofia N

Fin hon är Bellan, visst är det sjukt hur mycket nytt man kan lära sig? Under bara ett pass kan man ha hittat flera knappar både på sig själv och hästen.

Svar: Tack! Jaa och ju mer man lär sig desto mer förstår man hur lite man egentligen kan ;-)
Josefine Fred

2014-02-11 @ 22:32:02
URL: http://sofiatn.devote.se
Postat av: Melina Jäderblom

Åh vad söt hon är alltså!

2014-02-12 @ 12:41:26
URL: http://melinajaderblom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0