Utveckling

Har läst några bra tips och en artikel nu senaste dagarna, som jag suger åt mig av! Såntdär som man bara lyckas med om man får höra det på rätt sätt. Om de kommer ut på rätt sätt. Ni vet, någon kan säga åt en att göra på ett visst sätt hur många ggr som helst, men när ni får höra samma sak av någon annan, fast med en annan formulering, då helt plötsligt lyckas man direkt!
 
En sak jag tänkte dela med mig av till er som lätt blir lite hård i handen, som jag kan bli. Det är att när man ska leda/ställa hästen, så tänk att man leder med ryggen/skuldrorna. Istället för armarna, händerna. Det blir en helt annan mjukhet och avslappning i armarna om man tänker så. Att man tar ledande tygeltag med rygg/skuldra.
 
Sen läste jag en artikel som heter "Rid som om du hade en nykläckt fågelunge i handen" av Gerd Heuschmann, på Hippson. Från 2011. En mycket bra artikel som jag känner igen mig i, men behöver få höra sakerna lite då och då. Så jag fick några tankeställare och aha-upplevelser av hans ord, i min ridning idag. Jättenyttigt!
 
Jag älskar att utvecklas och vill bara bli bättre så att samspelet med hästarna kan bli ännu bättre. Därför suger jag åt mig som en svamp av det jag tycker verkar vettigt och känns som ett bra sätt att rida på.
 
HÄR är artikeln.
 
Ett par meningar i artikeln som fastnade i mitt huvud och som hjälper mig att utvecklas:
 
"Det ska finnas en ömsesidig respekt mellan din hand och hästens mun, du måste erbjuda en hand som hästen förälskar sig i, förklarar Gerd."
 
"Ryttaren gör hästen, en spänd ryttare ger en spänd häst, du måste börja med dig själv. Svinga med hästens rygg!"
 
"Avspända axlar är en förutsättning för en mjuk och följsam hand. Handen måste vara helt fri från sätet och resten av kroppen, vilket kräver balans hos ryttaren"
 
"Sätet är din största kontaktyta mot hästen, är du spänd i rumpan kommer din häst aldrig att kunna slappna av i ryggen, vilket är en förutsättning för lösgjordhet."
 
 FOTO: Emmy Eriksson www.medarion.se

Kommentarer
Postat av: Beatrice

Jätte bra artikel!! :D

2014-02-14 @ 15:14:21
URL: http://Morik.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0