Dressyrlektion

Ridit dressyrlektion idag, och jag hade med mig bästa lilla Hanna som fotograferade och filmade lite. Supertack!
 
Gick jättebra idag, B var väldigt lugn och tillfreds idag. Hon har sugit åt sig väldigt bra av träningen med att hon ska vänta. Till och med i skritten var hon väldigt lugn idag bitvis. Red lite övergångar och lite varvbyten och att jag ska ha koll på bogar att dom följer med osv. Sedan red vi lite galopp i varje varv, och vi fick till sjukt fina fattningar! Såg dock att jag lagt till med en olat som gör att det ser ut som jag sitter och sågar med hela kroppen... det är INTE tanken. Men jag blir irriterad när jag ser det. Men det är nog lätt åtgärdat då det inte befäst sig än. ;-) Hon var lite tung i galoppen idag, säkert lite trött i baken. Men ändå jättefin! När Gittan sa åt mig att gå på känsla och ha henne mellan båda tyglarna lungt och stilla, så blev det en enorm skillnad! Än när jag liksom försökte krama loss henne med hela kroppen och fippla med tyglarna.
 
Jag är iaf jättenöjd med passet! :-)
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Emma - Saqubeck

Så fina!

Svar: Tack!!
Josefine Fred

2014-06-30 @ 20:43:08
URL: http://www.saqubeck.forme.se
Postat av: Annika

Så fin häst!

2014-07-01 @ 15:04:45
URL: http://blogofphoto.webblogg.se
Postat av: Melina jäderblom

Åh vad fina ni är!!

2014-07-02 @ 08:56:25
Postat av: Angelica

Jättefint!

Svar: Tack så mkt! :)
Josefine Fred

2014-07-03 @ 15:00:56
URL: http://www.harmoniskhast.blogg.se
Postat av: Fia

Hur har du tränat för att sänka hästen? Som de flesta travare går min kille med huvudet uppe bland molnen :/

Svar: Det är inget lätt svar. ;-) Grejen är att man inte ska tänka att huvudet ska ner, och ha fokus på det. Utan det viktiga är att hästen ska komma igång att arbeta med bakdelen och ryggen, och när den gör det och man har den mellan hjälperna (att den svarar korrekt på start/stopp osv) så kommer även eftergiften i nacken.
Det är viktigt att hästen orkar gå i formen man strävar efter, och till en början är det bra att rida hästen lång och låg tills den orkar mer. Man kan rida ut och klättra, gymnastikhoppa osv. för att bygga upp musklerna på hästen. Och rida den i den låga formen.

Men allra viktigast tycker jag är att ha en bra tränare, det är verkligen guld värt. Det går inte att förklara i ord hur man rider en häst i form, då det krävs mycket timing, känsla och balans för att rida en häst till arbete. Så mitt förslag är att ta hjälp av en tränare som lär DIG att rida din häst korrekt, för hästarna kan det mesta, det är vi som måste lära oss hur vi ska rida dom dit! :-) Lycka till!
Josefine Fred

2014-07-09 @ 17:59:13
URL: http://engammaltravare.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0