Olika sätt...

Det finns två ridtravargrupper på FB, en skapad av mig, och en ytterligare.
 
Man märker att det finns ungefär två sidor av "folk" där. Givetvis finns det många olika sätt och metoder däremellan som folk använder sig av, men generellt ser man vilka som är för en viss typ av ridning och vilka som är för en annan typ av ridning.
 
Självklart gör alla som de vill, i de flesta fall. När man ska säga ifrån är när hästen inte behandlas väl. Många videos som läggs upp i dessa grupper är på just hästar som inte behandlas väl. Och det värsta är att den som rider, och till och med tränaren till ekipaget, står fast vid att det är en bra, givande metod som de står för. Det kan då handla om en häst man ser springa runt på en volt, som slänger med huvudet, har sänkt rygg och är fullkomligt på framdelen. För att motverka detta slängande och ryckande med huvudet så rycker ryttaren tillbaka, och ofta på tränarens order. Man ser breda, sågande händer och även rena RYCK i hästens mun i samband med att hästen rycker.
 
Man får kritik för detta, och då hävdar man att det är så man gör. Sätter hårt mot hårt. Hästen behöver ju lära sig. Den är ouppfostrad, ett dåligt beteende. Man får inte låta den göra som den vill. Därför rycker man tillbaka.
 
Vet ni varför? För att det "funkar". För hästen lättar i framdelen och man kan ju till och med ha lösa tyglar. Hallå?? Ser inte vi andra att hästen faktiskt rids bakifrån och fram? Fast..... så är det ju inte. En häst som bär sig på bakdelen och blir lätt i framdelen är INTE synonymt med en häst som knäpper av i nacken, sänker ryggen och släpper bettet för att den inte vill ha fler ryck och slit i sin mun. En häst kan man inte få bakifrån och fram genom att dra i munnen.
 
Men denna ridning är alltså dessa personer nöjda med, och anser shysst emot hästen för hästen måste uppfostras och sättas på plats. Och tränaren har ju oftast en stor påverkan, som tyvärr dessa personer ser upp till. Själv skulle jag tagit hästen och aldrig mer betalat en krona för den typen av problemlösning. Den ÄR inte shysst emot hästen och kommer aldrig någonsin vara försvarbar. Aldrig.
 
Jag undrar vart respekten och ödmjukheten finns för hästen? Min häst är iallafall min bästa vän, och en individ som ska respekteras och behandlas lika väl som alla andra individer. Min häst är ingen slav, för det är vad hästen blir om man har inställningen att hästen ska sättas på plats, hästen ska lyda och hästen ska göra som man säger.... annars.... Tycker det är en förjävlig inställning rent ut sagt, fy!
 
Och varför är man så rädd för konstruktiv kritik? Om man nu är säker på sitt tillvägagångssätt, och har en plan med sin tränare exempelvis, då kan man även sortera den kritik man inte gillar. Ingen av dessa två ridtravargrupper accepterar mobbning eller rena påhopp. Det är alltså tipsen och råden som folk är så rädda för, och hävdar att de inte vågar lägga upp videos pga att de skulle bli sågade. Var finns viljan att lära? Att bli bättre? Att kanske se saker från en annan synvinkel?! Tips och råd är ALDRIG dåligt. Men man får själv välja vad som är värt att ta åt sig av.
 
Om en hel drös av människor ger (shysst) kritik som är riktad mot samma sak, exempelvis på en film där ryttaren kraftigt sågar sin häst i munnen, börjar man inte fundera då...? Om man kanske inte är riktigt shysst med sin häst, om det kanske finns snällare metoder att tillgå, att man kanske inte behöver använda sig av taskig ridning? Man kanske skulle ta och byta tränare? Allt en tränare säger är inte lag.
 
Det finns tusen olika sätt att lösa problem, lika många som de finns tränare. Det är upp till var och en att hitta någon som funkar, men för mig ringer varningsklockorna högt om någon ber mig använda våld och taskiga metoder för att få ordning på min häst. Jag vill ge henne vägledning och hjälpa henne i rätt riktning på ett bestämt men rättvist sätt, som får henne att gilla läget och arbeta i harmoni. Som får henne att tycka det är roligt att vara till lags. Givetvis är det inget fel att tillrättavisa en häst om situationen kräver det. Men jag tror inte det finns en häst som mår bra av att bli sågad i munnen på detta vis, eller bli tvingad att göra på ett visst sätt.
 
Man har tappat respekten och viljan att samarbeta, att vara ett team med sin häst.
 
Vägen med B har varit allt annat än lätt. Men aldrig någonsin har jag velat ta en genväg till något, aldrig. Att ge hästen och en själv tid och tålamod, samt rätt träning, är A och O för att få ett fint samarbete. Oavsett hur lång tid det tar. Och kom ihåg, om hästen inte vill samarbeta är det DU som ryttare som misslyckats, och du som ryttare som måste hitta vägar och lösningar för att du ska lära dig rida din häst på bästa sätt. Det är inte hästen som är dum, det är inte hästen som gör fel, det är din uppgift att lösa problemen på ett ödmjukt och respektfullt sätt. Ingenting löses med våld och frustration.
 
Inget är svartvitt och alla gör misstag. Men jag tror ni förstår vart jag vill komma...

Kommentarer
Postat av: Sara

Läste och såg filmen jag med tycker det är helt fel! Skulle aldrig rycka hästen i munnen på det viset!
Man måste också tänka på att när man tar en travare så sitter ju kusken och håller hästen i munnen hela tiden. Jag kommenterade inte för jag orkar inte bråka. Men när man kör så håller man ju hästen i munnen hela tiden det finns inget annat man kan göra när man travar. Så det är inte konstigt att hästen rycker tyglarna ur handen.
när jag kör så har jag alltid lösa tömmar när vi skrittar.
Jag tycker inte alls det är okej att rycka så dom tränaren gör jag skulle byta tränare på en gång

Svar: Ja.. man har på tok för bråttom, stressar hästen och begär saker av den när man själv inte ens gör hälften rätt som ryttare. Och då heter det att hästen bråkar... när den helt enkelt inte förstår.
Josefine Fred

2014-03-31 @ 11:01:45
URL: http://teambus.bloggplatsen.se/
Postat av: Karoline

Bra skrivet!!!

2014-03-31 @ 11:02:00
URL: http://dreamofabetterlife.wordpress.com
Postat av: Angelica

Jättebra skrivet!

Svar: Tack!
Josefine Fred

2014-03-31 @ 11:03:13
URL: http://www.harmoniskhast.blogg.se
Postat av: Jenny

Så himla bra skrivet. Håller helt med dig. Blir riktigt beklämd när jag läser en del av kommentarerna och försvarandet av metoden. Fruktansvärt. Stackars hästar säger jag.


Svar: Verkligen fruktansvärt hur man kan försvara dedär.. :(
Josefine Fred

2014-03-31 @ 11:09:13
Postat av: Anna

Vad bra skrivet! Man önskar att dessa människor kunde se på det med denna synen. Dessa människor hittar ursäker på hästen hela tiden o skyller på allt möjligt istället för att betala för en bra tränare och vilja bli en bättre ryttare! Oftast sitter ju inte problemet hos hästen utan hos ryttaren..

Svar: Ja.. enligt dessa människor är de hästen som e dum, bråkig, tjurig.. en riktig jävel! som någon beskrev den stackars pollen.. Varför vill man inte bli en bättre ryttare o lära sig hjälpa hästen på ett snällt sätt?? Och inse att problemet sitter hos ryttaren. Det övergår mitt förstånd.
Josefine Fred

2014-03-31 @ 12:00:44
Postat av: Beatrice

Jätte bra inlägg. Och som du skriver vart är respekten för djuren vi håller på med, respekten som vi har som ryttare?!
Och vart har viljan att bli bättre och mer påläst tagit vägen?!
Ser tyvärr många som nöjer sig med "det funkar ju" eller "det är bara så man gör" till svar på problem som dyker upp. För mig är det oacceptabelt svar. Man har ett ansvar och man ska inte säga "jag vet inte, det är bara så" man ska ta reda på saker och kunna säga "jag vet..."!
För det är vi skyldiga våra djur, dem kan inte prata, och då måste man för i helsike fatta andra symptom/kroppsspråk.
Och när någon säger att hästen har "dumheter" blir jag förbannad rent ut sagt, inget djur är dumt med flit. Och det borde fler hästägare fatta!!

Usch så upprör jag blir. Men som sagt sjukt bra inlägg!
Tyvärr tror jag man kan se kopplingar med dessa hästar till dessa ryttare som "tror att om hästen är billig är allt billigt"... :(

2014-03-31 @ 12:20:15
URL: http://Morik.blogg.se
Postat av: Michelle

Så otroligt tråkigt, jag har funderat på precis samma saker själv.. VART finns viljan att förbättras? Varför kan inte folk va mer ÖPPNA för förslag??

Jag ska inte säga att jag inte gjort misstag eller gjort dumma saker, för det har jag. Men så fort jag fått hjälp, råd och tips av andra tog jag åt mig utav det, istället för att sätta mig emot direkt och tycka att "Nej! Dom ska jag då inte lyssna på, jag gör som jag vill och jag har rätt!". För det är allt för många som gör så. Och tack vare min "öppenhet" så är jag där jag är idag.

I mitt stall har vi väldigt olika syner på hästhållning, och varje gång jag kommer med tips eller försöker hjälpa (på ett schysst sätt såklart) så blir jag avvisad direkt. Det är så otroligt tråkigt!

Och det jag undrar mest över är, varför tänker folk inte logiskt och mer på vad hästen tycker, tänker och vill? Det är som du skriver, många hästar är "slavar" och är "bråkiga" för att de råkar uttrycka en åsikt. Många köper inte en häst, de köper en tjänst..

2014-03-31 @ 13:29:06
URL: http://nattstad.se/michelleolympia
Postat av: Melina Jäderblom

Åh så bra skrivet Josefine!

Svar: Tack!! :-D
Josefine Fred

2014-03-31 @ 20:04:09
URL: http://melinajaderblom.blogg.se/
Postat av: Othilia

Såå bra skrivet Josefine! :D

Svar: Tack Ottis! ♥
Josefine Fred

2014-03-31 @ 21:22:47
Postat av: Malin

Jag kan hålla med om att det är fel att dra och slita i en häst på ett hårdhänt sätt. Ofta är det tyvärr okunniga som köper travare och lösningen är ofta ett skarp bett. Många har missat det där med grundridning. Om ett halvblod behöver 100 timmar grundridning så behöver en travare 1000 timmar grundridning. Däremot så tycker jag att många är överdrivet rädda för att använda inspänning och longering på travare. Om det är någon häst som behöver det så är det en travare som gått trav.

Att använda inspänning ett par gånger för att visa vägen iställlet för att i flera månader rida på en häst som går och bär sig fel. Alltså som är vanligt, typ stjärnkikare med sänkt rygg och noll stöd i handen. Tycker även att det kan vara bättre att en duktig ryttare sitter upp och verkligen håller emot med handen ( på ett snällt och mjukt sätt) tills hästen accepterar bettet.

Många har som du skriver alldeles för bråttom!

2014-03-31 @ 22:19:22
Postat av: Linda

Jag missade tyvärr filmerna jag tror du skriver om, när jag skulle titta på dom så hittade jag inte igen dom.
Men jag tycker att man ser detta beteende lite överallt, inte bara på ridtravar forumet.

Dels Både videor och bilder på riktigt dålig ridning som man lägger upp och tycker är bra ridning och dels att totalt sparka bakut mot kritik.
Jag kan ju bara gå till mig själv och tänka att man verkligen skulle tänka till om flera olika påpekade en viss sak. Alla gör fel, man kan inte kunna allt, ibland lyssnar ma på helt fel människor men det gäller ju att inte snöa in i sin tro, at vara öppen för nya saker och framför allt ta in andras kunskap.
Men det är väl svårt att erkänna att man gjort fel förstås.

2014-03-31 @ 22:55:56
URL: http://stjarnstralar.blogg.se/
Postat av: Carina Gidlöf

Såg filmerna och var en av de som kommenterade i syfte att få dem att tänka till.De mest skrämmande var att det var en instruktör som red och lärde ut det. En instruktör som lär ut till andra. Det gör mig verkligen illa till mods :(

Det är också tråkigt att de som verkligen behöver goda råd av de som kan bättre. Oftast inte är öppna att lyssna. Utan tar det som kritik och påhopp.Det är oftast de som tror att den rätta vägen, är att sätta hästen på plats. Och skyller alla problem på hästen

Måste säga att din häst på bilden går väldigt trevligt. Strävar efter nå dit själv. Men vi har en bit kvar :)

Svar: Håller med i varenda ord!
Tackar! :-) Kämpa på!!
Josefine Fred

2014-04-01 @ 06:32:56
URL: http://publishme.se/jackiezz.blogg.se/
Postat av: fia

Har inte heller sett filmerna som det handlar om nu men har sett så många tidigare och jag mår så jäkla dåligt att jag oftast väljer att inte ens titta.

Det är så sjukt plågsamt att tänka på hur många hästar som faktiskt står ut med än det ena och än det andra i vårat avlånga land. Ryttare och "tränare" som tycker att dom gör rätt och att dom behandlar sin häst bra men i själva verket så är det ganska hårfint med djurplågeri.

Alla dessa illasittande sadlar, skarpa bett, magra och totalt omusklade hästar som bara springer och springer för att slippa undan, för springa ifrån är det enda som dom kan. Nä fy faan jag mår illa :(

Jag förstår faktiskt varför så många travtränare hellre väljer att slakta hästar som inte håller på banan av olika anledningar än att sälja bort dom. Då lider dom åtmindstonde inte .

Bra inlägg Josse, ett inlägg som behöver nå ut till väldigt många

Svar: Ja ska jag vara ärlig hadr jag inte ens sett filmen ifråga förrän efteråt. Jag såg en annanfilm (med samma tränare och ridsätt, och försvarande av sågandet oh ryckandet). Kollade den igår och blev sååå ledsen. Drt är inget nådigt ryck hästen får när den dragit ner sitt huvud en gång för tränaren. Hon tar tag med all kraft i en tygel så jag lovar att bettet inte ens befann dig i munnen när hon röck... :'(
Fattar inte hur man kan försvara nåt dyligt. Fyfan!

Jag har oxå full förståelse för de som slaktar istället för säljer. Många ggr ser man akutannonser där folk hotar med slakt o nån kommer o ska rädda hästen. Då tänker jag att dom borde hellre slakta för risken e stor att de blir helt fel...
Josefine Fred

2014-04-01 @ 09:13:03
URL: http://fiajungdalen.blogg.se
Postat av: Alexandra

För att klargöra saker här, så är hästen varken plågad,sågad el i vanvård.
Man ska inte kasta sten i glashus.
Vi har kommit fram till följande, ni duktiga människor med enorm kunskap ska få komma o rida hästen och fixa problemet innan olyckan är framme.
Vill ni experter ta på er ansvar om emelie hamnar under sin häst och bryter nacke?
Hästen är ingen dununge, han säger ifrån vare sig hon kör era sk snälla metoder el inte, efter två år av olika bett markjobb olika test ryttare är detta nu ett försök.
Ingen har varken sågat el varit dum så skaffa er mer erfarenhet av olika sorters hästar INNAN ni talar ut ok

2014-04-01 @ 16:30:34
Postat av: Alexandra

För att klargöra saker här, så är hästen varken plågad,sågad el i vanvård.
Man ska inte kasta sten i glashus.
Vi har kommit fram till följande, ni duktiga människor med enorm kunskap ska få komma o rida hästen och fixa problemet innan olyckan är framme.
Vill ni experter ta på er ansvar om emelie hamnar under sin häst och bryter nacke?
Hästen är ingen dununge, han säger ifrån vare sig hon kör era sk snälla metoder el inte, efter två år av olika bett markjobb olika test ryttare är detta nu ett försök.
Ingen har varken sågat el varit dum så skaffa er mer erfarenhet av olika sorters hästar INNAN ni talar ut ok

2014-04-01 @ 16:30:35
Postat av: Alexandra

För att klargöra saker här, så är hästen varken plågad,sågad el i vanvård.
Man ska inte kasta sten i glashus.
Vi har kommit fram till följande, ni duktiga människor med enorm kunskap ska få komma o rida hästen och fixa problemet innan olyckan är framme.
Vill ni experter ta på er ansvar om emelie hamnar under sin häst och bryter nacke?
Hästen är ingen dununge, han säger ifrån vare sig hon kör era sk snälla metoder el inte, efter två år av olika bett markjobb olika test ryttare är detta nu ett försök.
Ingen har varken sågat el varit dum så skaffa er mer erfarenhet av olika sorters hästar INNAN ni talar ut ok

2014-04-01 @ 16:30:35
Postat av: Alexandra

En sak till bloggarn, hur i helvete såg du på så långt avstånd att bettet inte befann sig i munnen?
Du har va jag förstått haft en häst en... Är du kapabel att rida,utvärdera problem hästar, NEJ
Din häst är fin du rider fint men kom igen när du fixat riktiga problem hästar.

2014-04-01 @ 16:35:33
Postat av: Carina Gidlöf

Alexandra läs texten igen. Inget är riktat mot hästägaren. Helt säker på att hon älskar sin häst och sköter den efter konstens alla regler. Men en instruktör som anvönder sådana metoder ger jag ingen pardon till. De ska upplysa oss mindre vetande. Skulle hon gjort så mot mitt sto. Så hade hon gett igen. Med besked! ( Hon har ett jäkla humör och vilja.) med henne får man lirka med. Funkar inte något,så får man testa en annan väg. hon skulle inte tolerera ryck i munnen eller hård skänkel. Det är därför jag kan påstå att hästen på klippet "försöker berätta" på ett snällt sett att något inte är bra. En instruktör ska kunna se det. Inte göra det värre. (dessutom så hade hon ingen/ojämn kontakt med hästens mun, hästen var förböjd och hon både gasade och bromsade samtidigt som exempel. Hur ska hästen då förstå vad ryttaren menar? )Att hästen ytterst sällan är "dum" bara för att. Behöver man inte ha mycket kunskap för att kunna lära sig.Där i mot krävs det kanske mer kunskap för att lista ut problemet. Och det anser jag att en person med titel instruktör ska kunna se. Och kan denna person inte det. Då kanske man ska byta instruktör. Kanske tillbaka till den första, som också lades upp? Men det här inlägget är allmänt skrivet. Jag skrev något liknande i min egen blogg. Men absolut inte lika bra skrivet

2014-04-01 @ 17:27:43
URL: http://publishme.se/jackiezz.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Var bor du?
Långt ifrån köping Västmanland?

Svar: Du missar poängen. Det jag och resterande som håller med i denna fråga menar är inte att vi är bäst eller kan allt. Poängen är att hästar jävlas inte utan vill av naturen göra oss till lags. De säger ifrån på olika sätt när något inte stämmer och det är upp till en ss att lyssna oh söka lösningar. Lösningar som grundas på ödmjukhet och respekt för djuret. Om vi själva inte kan lösa det så tar vi hjälp av människor som har lika tänk som oss, som har respekt och visar ödmjukhet för hästen. Jag skulle bytt tränare omgående om den tog till våld mot min häst alt bad mig använda såna skarpa metoder. Det är inte okej mot djur. Men du är välkommen hit upp o rida för mina tränare, dom är super! Och hur mycket min häst än ryckt med huvudet eller varit svår för mig att lösa så har de tvärtom om alltid uppmanat mig en mjuk hand och stadga i min egen sits, för när man tillslut hamnar rätt själv kommer även hästen till ro. Det gäller att hitta lösningar och aldrig ge upp, men det får inte innebära "övergrepp" på djuret....
Josefine Fred

2014-04-01 @ 18:04:50
Postat av: Alexandra

Skulle vilka läsa ditt inlägg oxå Carina men kommer inte in på bloggen?

2014-04-01 @ 18:40:07
Postat av: Alexandra

Josefin lilla vän
Emelies häst beter sig ibland rent utsagt farligt,hästen är ALDRIG värd mer än människans liv...
Naturligtvis tränas inte alla hästar så här, mina tex har jag inte ens spö på
Men jag har för dagen heller ingen häst hemma som har tendens att stegra.
Vissa hästar kan man hitta olika metoder till absolut men när hästen kan bli farlig finns inga marginaler till att dutta.
Jag har tränare här tack så det räcker
Bla en som tävlat VM så du kan behålla dina

2014-04-01 @ 19:03:48
Postat av: fia

Till Alexandra.

Jag har under flera år ridit in och till hästar , varav en häst med stora problem när det kom till att resa sig. Bitvis var hon livsfarlig faktiskt men aldrig,ALDRIG att jag röck henne i käften eller använde "våld" jag löste problemet på annat sätt och hästen som satt skräck i flera stycken går idag som ridskolehäst och visar inga tendenser till sitt gamla problem. Om det nu är så att hästen är farlig för sin ryttare, att man inte reder ut problemet på annat sätt än att bli våldsam mot hästen så kanske man ska fundera på att byta häst??

Jag har som sagt inte sett filmen och har ingen aning om vem som gjort vad eller vem som är vem men jag köper inte att man ska behöva rycka , slita,slå en häst för att den är farlig? Det finns andra vägar att gå och anser man att hästen blir för farlig för sig själv så kanske man ska sälja den .

Bara för att man ridit VM så betyder inte det att man kan lösa en så kallad problemhäst eller ens lära ut den kunskap som den själv besitter.

Svar: Klockrent jävla skrivet!! :-D
Josefine Fred

2014-04-01 @ 22:01:47
URL: http://fiajungdalen.blogg.se
Postat av: HÄSTENS ÄGARE

Viste inte att de skulle bli så stor uppståndelse om detta videoklipp och eftersom jag äger hästen måste ja få skriva av mig. Jag hade blivit tipsad om denna tränare och det va FÖRSTA gången jag åkte dit så jag hade ingen aning om vad som väntade min häst o mig!

Jag har haft hästen i mer än 2 år och när han kom till mig va han en mager häst med mkt problem o jobba på. Har jobbat han från marken i två års tid med tömkörning,longering,skogsrindning,klättring i skog o mark,löshoppning och tagit ut massör/equterapeft hyffsat regelbundet,har Strömsholm som skor han. Så är MKT noga med min häst,älskar han över allt annat (och min andra totto oxå såklart).

Nu när jag jobbat han från marken i nästan 2 år så kände jag att jag ville ha hjälp o komma igång o lära mej rida han. Dock orkar han endast skritt o korta bitar trav,han e inte tillräckligt musklad o har inte kommit så långt i sin utbildning därför han inte orkar så mkt krav i ridningen än o ja vill inte kräva för mkt av han heller så han ska känna sig pressad. MEN nu ville min tränare upp o rida han och ja tänkte varför inte??? de va första gången hon red han o vist hon kanske gick på han lite väl samt att hon trava mkt på han o de orkade han inte riktigt därför han va sådär,hans trav är ofta raket fart o nu fokuserade hon på o få han o trava luuuungt vilket han blev väldigt upprörd över sen sa han ifrån genom o stegra o dra tyglarna ur händrna på henne därför hon röck till sådär för nå annat hjälpte inte,tro mig hon provade snälla metoder oxå.

Men nu gjorde han säkert sådär för hon krävde för mkt o han orkade inte!! Men till saken..HAN GÖR SÅDÄR NÄR MAN RIDER UT O HAN INTE FÅR SOM HAN VILL! dvs kravlös ridning!. MEN VAD SKA MAN GÖRA DÅ?????? SITTA O DALTA ME NÅN PISK ELR GULLA MED HAN??? det går inte. Flera gånger då vi ridit ut då kan han få för sig att näbnu ska ja sticka hem elr om nån annan häst år om han då blir han vansine o drar tyglarna ur händerna kastar mig ur sadeln för han ska tävla o komma om...inte ok beteende! då hjälper de inte o banka till me nån skänkel elr vifta me pisken,har provat alal metoder han tar över direkt o stegrar o blir nästan farlig om han skulle slå runt...då har ja provat o ryckt till i ena tygeln lite lätt o markerat att sluta upp me de där! Då har han skärp till sig sen trippar han lungt på framåt igen... ville bara skriva av mig:( usch e lessen o frustrerad över allas komentarer...ville ju b ara hitta en bra lösning för mig o min häst o så blev de såhär. Men ka någon svara på va ja ska göa då när han betr sig sådär när man rider ut o han tar över o varken skänkel pisk elr rösten hjälper? då gåre inte o dalta med han...Vissa hästar kan man hitta olika metoder till absolut men när hästen kan bli farlig finns inga marginaler till att dutta han gör ju sådär när man rider ut o han inte får som han vill..då har ja ryckt till i ena tygeln o då har han slutat direkt,vill inte att han ska stå på bakbena o ta över. Vi har kommit långt han o jag o vi ska även fixa de här oxå.

Svar: Vill bara påpeka att detta inlägg mer är allmänt riktat, än just emot just din video. Det som är mest skrämmande är att en tränare som ska vara förebild och hjälpa oss mindre kunniga, faktiskt lär ut på detta sätt. Det finns fler som lagt upp videos när de tränar för denna person och vidrig ridning förekommer.

Det som förekommer på filmerna är bara inte försvarbart nånstans. :(
Josefine Fred

2014-04-01 @ 22:17:22
Postat av: Alexandra

Tycker detta har spårat ur helt nu, ägaren älskar sin häst och vill ha den kvar.
Tror det löser sig
Hon får kämpa på

2014-04-01 @ 22:18:59
Postat av: Alexandra

Konkreta förslag nu
VAD SKA HON GÖRA
När hästen rycker ner drar henne u obalans tar bettet skenar iväg?
På en vanlig skogstur
Vad gör hon sedan om hon nu till råga lyckas bryta skenandet MEN då börjar han bråka, backa ev reser sig bockar etc VAD och när ska hon göra vad?
Vi vill gärna lära oss här
Gärna markarbete s

2014-04-01 @ 22:51:05
URL: http://nillastar.blogg.se/
Postat av: HÄSTENS ÄGARE

Ja då kan dom komma te mitt stall o rida ut på han o när han får för sig o vilja dra hem elr om nån annan häst rider om då jäklar laddar han o kör rodeo o vill stegra elr dra tyglarna ur händerna på än..vad gör ni då??? Då funkar de inte o dalta med han då måste man säga åt han ordentligt...har provat alla metoder inget funkar bara dra till i ena tygeln då slutar han direkt.

2014-04-01 @ 22:54:18
Postat av: J.L

Min fråga som är totalt oinsatt i denna diskussion; är hästen kollad hos veterinär? Med tanke på det som beskrivs i det här kommentarsfältet!

2014-04-01 @ 23:06:34
Postat av: Sofia N

Tycker att det är ett bra inlägg. Det tar sån fruktansvärd tid att skola om en travhäst och för att få ett bra och trevligt samspel är vägen ännu längre. Det finns som många andra skrivit tusen andra metoder att ta till hands än att vara elak och faktiskt göra illa sin häst. Jag har inte heller sett någon film om just detta, men visst stöter man på frustrerade ryttare som inte har tillräckligt med kunskaper för att lösa problem på annat sätt än att låta det gå ut över hästen.
Det mesta leder ju faktiskt till att det är ryttaren som gör fel.

Vill bara tillägga att jag håller med dig till fullo i det att hästen är "min bästavän", någon finare vän får man inte! :)

2014-04-01 @ 23:33:00
URL: http://sofiatn.devote.se
Postat av: Sandra

Min dam både stegrade och skenade i panik då hon blev rädd. Stegrade även på banan. Kommer inte ihåg varför då de va så många år sedan. Hur som helst. Man behöver inte rycka. En häst klan bara rycka dig ur balans om du inte själv är stabil. Så, för att den ska sluta rycka; spänn magen, håll armarna intill sidorna och sätt dig på rumpan. Det är inte att vara dum, det är att hålla emot. Och det ska inte bli dragkamp, bara att han känner att han inte kan rubba balansen. Så börja träna din egen bålmuskulatur.
Stegrandet löste jag genom att så fort jag kände att hon var påväg att tänka uppåt, rubba balansen. Alltså styr in på en liten volt, extremt liten tänk bakdelsvändning. Led i inner tygel och putta med ytter skänkel.
Annars är faktiskt gummisnodden superbra. Dom kan inte stegra högt, och dom kan inte skena. Men du ska INTE spänna den. Detta var mitt säkerhetsbälte då vi bor nära e4an och jag ville inte dö liksom. Du får upp modet av att känna att du har kontroll och det plågar inte hästen. Det behövs inte för alltid. Jag kan skritta ut barbacka på långa tyglar på min. Så en period med gummisnodd så du inte blir spänd/rädd kan faktiskt vara en bra grej. (Bespara ert yadayada om inspänningar. En ospänd gummisnodd sitter inte ens hårt på vissa hästar.) Snodden kan även hjälpa att lugna hästen. Då vi alla vet att en häst som nosar i backen är lugnare i hjärnan än en som går som en stjärnkikare. Den tvingar inte ner hästen, den visar vägen.

Detta har funkat på min dam och även en annan travare jag skolat om. Den andra damen röck MYCKET i tyglarna. Hela tiden. Behåll lugnet och sitt emot bara så ger den sig. Men som någon annan skrev. Är hästen kollad hos veterinär/tänder osv?

Och det är egentligen bara ett ord man behöver komma ihåg inom utbildning av hästar; ödmjukhet.

2014-04-01 @ 23:46:29
URL: http://Sandrasn.blogg.se
Postat av: HÄSTENS ÄGARE

Min häst e kollad av veternär o equterapeft o massör o även olika veterinärer o equterapefter har kollat på han de finns inge fel elr låsningar på han. Folk som träffat han o även andra duktiga som ridit han säger han är en häst me mkt temprament o humör. Dom gångerna han stegrat o dragit tyglarna ur händerna på än vid uteritte tex de e inte för han e rädd...utan för han vill bestämma. När han går så vid ridning äre för han tkr nåt e jobbigt o de förstår jag de blev lite mkt för han här om dagen när tränaren red han ganska så på.

Min hästskötare va ute o red på han me en annan häs. Dom trava brevid varandra o han börja brassa på o ville dra iväg o räjjsa...hon gjorde halvhalter o va lugn i ridningen men näää hon tog tag i han för o bromsa upp han då blev han sjövild o tänkte näru här ska de inte stannas haha o han drog han tyglarna ur händerna på henne o jag såg allt ihop man ahde ingen chans o sitta kvar där o bockade av henne så hon åkte av me huve före o hjälmen sprack o han bralla iväg as glad i full galopp.

O när han drar tyglara ur händerna på än så spelar de ingen roll hur bra balans elr hur duktig man är han tar i allt vad han har o enligt andra tränare som ridit han o sätt han dom säger de där e bara dumheter han håller på med,han gör så vid uteritter om någon annan rider om han elr om han inte får dra iväg i fullrulle haha. Och vid för höga krav vid ridning gör han med så...

Han va värre förut då vare så jämt.. Nu har han blivit jätte duktig,kan hända nån enstaka gång när man rider ut att han försöker me nåt men då har ja oftast bara fått bankat till me skänkeln o funkar inte de har ja ryckt till lite i ena tygeln då har han slutat direkt...tänker inte sitta o dalta med han när han försöker resa sig.

Svar: Du får jättegärna maila mig på [email protected] om du genuint känner att du vill ha råd och tips av mig. :-) Min tjej har varit väldigt lika vad du beskriver, på uteritterna. Har fortf. inte använt mig av hårt mot hårt-metoden. Hästen gör det inte för att jävlas med mig uppepå. Det finns en anledning. Och min uppgift att guida henne till ett lugn igen när hon flippar ur.
Nu 6 år senare är det nästan helt borta, men tendenser finns än idag. Så det går, utan att vara dum mot hästen. Tror i allmänhet folk har brist på både tålamod och tid tyvärr.. Och inte riktigt tar hänsyn till vad det är för hästmaterial man faktiskt har framför sig, när det kommer till travare från banan. Tycker det är fel att säga att anklaga hästen för dum och att man försvarar sina ryck och hårda tag med att hästen har ett inte okej beteende. För den gör det av en anledning och än en gång är det upp till ryttaren där uppe att lösa det på ett för båda så behagligt sätt som möjligt och utveckla ett samarbete istället.
Josefine Fred

2014-04-02 @ 01:23:22
Postat av: HÄSTENS ÄGARE

Kan man få se videoklippena där hon rider andra hästar på galet sätt???

2014-04-02 @ 01:39:26
Postat av: HÄSTENS ÄGARE

Ja tänderna kollas regelbundet 1-2 gånger per år på han o min andra totto med:)

2014-04-02 @ 01:48:04
Postat av: Alexandra

Det vill jag oxå se, el va det mina klipp nån prata om?
Det snackades om sågande dragande etc,
Vilket inte va sant, det va några "jag vet bäst vad din häst behöver" folk som yttrade sig hur feeel jag gjorde. Så du är inte ensam emelie om att bli kuttad vid anklar haha,dom här människorna är unika dom kan som veta exakt vad just din häst känner tänker tom på 40 mils avstånd.

2014-04-02 @ 08:15:34
Postat av: Alexandra

Tack Sandra, du kom med konkret råd bra tips
För er som är bekymrade över stackars djuret, så ska han hem till mig och vi ska ut i snår skog i lag med min stall kollega
Inga ryck inga slag, jag ska helt enkelt testa och rida som jag gjort med mina
mina busar
Och hoppas att inget händer är ensam med två kids, blir drygt pm dom måste vårda mig haha
Men en sak alla, hästen lider ej,borde inte ha slaktas ist, emelie är otroligt rädd om sina hästar

2014-04-02 @ 08:22:32
Postat av: HÄSTENS ÄGARE

Det e bra att man kan prata o reda ut saker o ting o så jävla surt att de ska spåra ut såhär haha. Jag kan meddela att min häst har under dom här två åren blvit jätte duktig nu när man rider ut,det går att rida ut på han själv ofatst utan problem..han kan vid nå enstaka tillfälle rycka tyglarna ur händerna på än elr försöka me nå hyss om han vill att vi ska rida åt ett annat håll elr vilja hem haha men oftast så skärper han till sig direkt när jag sagt åt han o stegringarna har han nästan slutat upp helt med. Nu kan en annan häst till o me rida om han UTAN att han ska dumma sig o försöka tävlahar nu börjat träna han att en anna nhäst ska trava om han på uteritter och ibland har de gått jätte bra och ibland blir han lite stissig men som sagt de går framåt med han o vi ska även fixa detta med ridningen för tränare också,tror att när han byggt på sig mer muskler o fått upp hullet o konditionen mer så kommer han orka mera:)

2014-04-02 @ 17:15:26
Postat av: Linda

Bra skrivet, skitsamma vem eller vad det skulle vara riktat till, en bra sammanfattad text vad respekt och tillit innebär.

Dock är jag en nyfiken jävel och undrar vad den tråden heter på fb ;)?

Svar: Tack!
Tror själva tråden/inlägget är borta, men gruppen heter Ridtravare och så min Vi med ridtravare. :-) Finns två st.
Josefine Fred

2014-04-02 @ 20:21:05
URL: http://www.mittangsull.blogg.se
Postat av: Linda

Jaha vad synd ;) Jo ja gick med i grupperna men hittade inte klippet, hade varit intressant att se.

2014-04-02 @ 20:33:09
URL: http://www.mittangsull.blogg.se
Postat av: HÄSTENS ÄGARE

Jag tog bort klippet...då de blev sån jävla diskussion som spåra ur. Men ska ladda upp nytt klipp sen så får ni se ;)

2014-04-02 @ 21:13:52
Postat av: Tova

Kan inte annat än hålla med dig. Och det gäller inte bara hanteringen av häst utan alla djur, tycker många människor använder sig av negativa metoder, hårda tag och hårda ord. Inget som passar mig alls.

Får man konstruktiv kritik är det något bra, man kan ha olika åsikter om saker och ting men ser man att något djur bli illa behandlat är det klart att man reagerar. Jag står iallafall inte bara bredvid och kollar på. Aldrig. Djuret är min vän, vill att vi ska ha roligt ihop och lära av varandra, inte att den ena ska vara en slav som får stå ut med diverse för att människan tycker att djuret i fråga är dumt.

Nä fy, blir så fruktansvärt irriterad på folk som behandlar djur respektlöst.

2014-04-04 @ 20:44:53
URL: http://tovabergqvist.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0