Dressyr

Idag har jag och Bellson ridit ett dressyrpass i paddocken. Och idag fick jag hämta min glada fina lilla polle i hagen utan att hon ens la en tanke på att sticka därifrån.. She is back! Tänkte jag glatt. Men då lär hon ju vara en pain-in-the-ass att rida istället. ;-) Och ja, nå var det något åt det hållet. Men jag skulle vara orättvis om jag kallade det riktigt så illa, för det var det inte.
 
Började rida fram o kände direkt att hon var pigg, och spänd som en fiolsträng. Tittig. Men jag red på och försökte fokusera på mig själv, och vägen. Skritten och traven var inget att hurra för, så jag förstod att detta skulle bli ett galoppass. Hon blev såå nöjd när vi började galoppera, och vilken jäkla galopp hon har nu. Underbar! Red och rullade på en övning i båda varven. När jag kom över i höger varv skulle hästarna som befann sig i paddan då vi kom dit, gå hem, vilket gjorde B ännu mer spänd och skvättig. Så efter det var hon inte särskilt påverkbar. Fick strunta i formen och bara rida mina planerade vägar och försöka ha en bra sits som möjligt så fick hon släppa till när hon kände för det, typ.
 
Red en massa förvänd galopp idag, och testade mig fram igen. Red först som ett timglas runt hela paddocken, vilket gick super. Inga avbrott. Red in till medellinjen och sen ut till spåret igen. När jag rullat på så i båda varven en stund fortsatte vi på en annan övning. Nämligen den förvända galoppdelen i LA:3an, för jag ville testa hur hon tog den. De gick ASBRA! Hon var jätteduktig lilla snuttan. Första  ggn bröt hon av, andra ggr var jag lite extra tydlig och då höll hon hela varvet (som är ett halvt varv) runt!! :-D Sen rullade vi på så, och hon var superduktig i båda varven. Bröt av någon gång bara. Så hon förstod snabbt vad det gick ut på. Lillsnutta!
 
Sen red jag igenom LB:2an en gång, för det räckte. Spänd som en fiolsträng var hon men jag bara fokuserade på vägarna och min egen hållning så det gick bra ändå. Jag fick ta henne som hon var liksom, ingen idé att tjaffsa med henne. Hon gjorde ju så många andra rätt idag, så formen fick liksom vara. Kunde även länga traven idag, på första mellantraven. Även mellangalopperna. Men sista mellantraven hoppade vi över och jag red övergångar på henne istället så hon skulle slappna av, vilket hon gjorde. Hon blir så satans uppeldad! När man galopperat.. hon bara går och väntar på nästa fattning. Denhär pollen gillar verkligen att galoppera, men jag skulle önska hon kunde vänta lite mer. ;-)...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0