Uteritt, jogging + förvänd galopp + sadelprov

Red en uteritt på en SPÄND och tittig dam idag. Inga nyheter alltså! Haha. Jag joggade på ett bra jäkla tag. Hon var inte helt opåverkbar så det var ju bra. Men jag kan inte ha nå större krav mer än att hon ska trava på i ett bra tempo samt lyssna för gas och broms. När vi travat på ett tag kommer vi ner till det stället där hon fått för sig att det på riktigt finns livshotande faror, där jag sist fick hoppa av och leda henne, samt backa henne förbi det onda.
 
Idag så kom vi i frisk trav mot detdär stället och jag kände YES, jag har henne på kroken.. dehär fixar vi. Men precis då kommer hon på vad det är vi håller på bege oss mot, en stor plätt med kol-huvudsliknande växter. Ja.. Så hon drar på en TVÄRNIT och jag är inte lite nära på att få käka grus. Jag vänder henne och ska prova backa, och då reser hon sig så högt att jag trodde bådas sista stund var kommen. Så högt har hon aldrig rest sig. Men hon gör det när hon känner sig extremt trängd. Så ja, det var bara att hoppa av och möta faran från marken. Det gick bra, men riktigt farligt tyckte B.
 
Red ner en bit i trav, och påvägen upp så fortsatte vi trava, och då minsann kom vi förbi!! :-D Hallelulja.
 
Fortsatte joggingen, och blandade övergångar, inåt/utåtställning osv. Det som passade. Och hon började slappna av lite ju längre vi red.
 
Kom fram till ängen där jag tänkt träna förvänd galopp, och jag hade inga större förväntningar på om det ens skulle gå att galoppera överhuvudtaget. Men jojo, hon var hur fin som helst. Så fort hon fick galoppera blev hon väldigt avspänd och trevlig! Påverkbar. Så jag red enligt planen förvänd galopp i lite olika vägar och provade mig fram. Det är alltså en stig dehär, längs en kant på en äng. Och den svänger lite, så det blir förvänd i hörn osv. Sen la jag även in volt tillbaka, ganska smal, och hon höll galoppen (till o med vänster) kanonbra!! Hon bröt av vid två tillfällen. Men när jag hjälpte henne lite extra satt det kanon. Blev mkt högergalopp, men sen på slutet red jag vänstergalopp och serpentinbågar ganska så stora ändå, och de fixade hon galant! :-D

Dutti liten fis. Sen fick jag prova en Globus Crincle bv 38 på henne. Jag har lagt på en sån förut, fast 36. Denna låg exakt likadant fast i balans. Men dom är på TOK för raka. Jag fattar inte dom som säger att det är en sadel för svängda hästar. :o Den är spikrak i mina ögon.. Och B kan inte ha spikraka sadlar för dom trycker in i länden i och med att hon inte alltid jobbar och höjer sin rygg. Bättre med en lite svängd på henne så att ryggen går fri oavsett läge.
 
 

Kommentarer
Postat av: Maria

Har du provat Tilda Sjölinders sadel? Jag tror att hon ska sälja den.

Svar: Är det Kentauren hon hade? Den har jag isf testat. Tack för tips iaf :-)
Josefine Fred

2014-05-04 @ 19:09:02
URL: http://maria-hastliv.blogspot.com
Postat av: Malin

Är bara nyfiken på vilket sätt du tycker denna är för rak? Tänkte på batessadeln du har som också är väldigt rak så skulle vilja veta vad du tycker skillnaden är mellan dessa? :)

Svar: Den ligger an för bra helt enkelt, som hennes Wintec NEW gjorde. Bates-sadeln ligger inte an så hårt, och släpper utan problem när jag höjer ryggen på henne. (Y) Den släpper alldeles lagomt.
Josefine Fred

2014-05-04 @ 21:18:26
URL: http://rajala.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0