Uteritt/LB:2an

Red ut på Bellotrix idag i dressyrsadeln. I regnet... Till en början kändes den asbred, men det är bara att inse faktum. Jag är så pass van min hoppsadel nu som är sjukt smal i midjan att allt är brett. Jag kommer inte hitta någon dressyrsadel om jag strävar efter samma känsla som i hoppsadeln. Tyvärr.
 
Hur som helst, B var livrädd redan i stallet. Så fort någon gick utanför eller kom med bil/moped så höll hon på skita ner sig och hjärtat höll på hoppa ur. Haha. Trodde ju det skulle bli en kaosartad uteritt men hon höll sig på mattan! Avslutade i paddocken med lite galoppjobb, och red igenom lätt B:2an en gång. Gick jättebra! Hon var lite spänd bitvis men gjorde liksom det hon skulle ändå. Bröt inte av innan jag bad henne, osv. Enda är ju att hon blir vansinnigt taggad emellanåt, efter galopperna och innan/inför/och under längningarna. Men det är sånt man får ta. Märkte idag att det funkar att lirka henne lite mer neråt och ge henne något mer tygel för att få lite mer avslappning. Istället för att gå kvar i samma form, som då istället blir hög, och jag blir lite hängandes i handen då hon laddar. Men länger jag den lite och kramar och rider med arsle och ben så började hon på slappna av. Så det ska jobbas vidare på!
 
Sadeln hade inte glidit fram. Den hade glidit bak, och den såg ut att ligga i framvikt. Dumt att jag inte provade den med padd innan omvärmning. Hur som helst, det är ju alltså ingen katastrof just nu. Jag ska beställa en Mattes-padd med inlägg som jag velat ha hur länge som helst, så man kan göra sadeln smalare eller fylla upp på andra ställen. Bra läge att införskaffa en sådan nu känner jag. Och jag tror även jag kan lära mig rida i sadeln. Insåg faktum nr två ganska fort, nämligen att jag tappat så sjukt mkt och bara ridit dressyrlektion 1 gång på ett halvår. Och jag behöver helt enkelt vänja mig med dressyrsadel igen, stretcha mina ben mer och gå till min naprapat igen så jag inte känner mig så förbaskat sned i dressyrsadeln. Det blir liksom extra tydligt i den. Hoppsadeln är mer förlåtande.
 
Så det var ju skönt att den inte gled fram. ;-) Mysko dedär. Redan när jag sadlar ligger den bra på plats, med padd. Men utan padd dras den direkt framåt även innan jag börjat rida. Hm.... Men det som funkar de funkar! Så imorn kör vi med dressyrsadeln på tävlingen.

Fick även ett infall idag 20 minuter innan Hööks stängde, att jag skulle ha en ny kavaj. Haha! Så jag ringde och la undan en och blåste dit fort som attan och köpte mig en BRUN tävlingskavaj. Detta för att mina nuvarande tävlingsschabrak är så sladdriga att de inte ligger så bra under sadeln, och därför vill jag ha RBH-schabraken under denna. Och då kom jag på att jag har ett nytt RBH i beige superfin färg med lapparna kvar på, och då kan jag inte ha en blå kavaj. Elr det kanske inte skulle se så dumt ut ändå, men brun.... mums! Så därför fick min hjärna en impuls att fixa en sådan. <3

 

Kommentarer
Postat av: Ylva

Hej! har läst din blogg och har sett att du har lite sadelproblem? Bara ett litet tips som funkade på min där AALLLA sadlar gled fram, är att testa en sadelgjord med platta! Min häst har bra sadelläge men sadelgjordsläget är för långt fram vilket gör att sadelgjorden glider fram och då glider även sadeln fram... så en platta tryckfördelar och hjälper sadelgjorden och i sin tur sadeln att ligga still! Från att haft problem med alla sadlar trots att de har legat bra till att nu alla som ligger bra i princip fungerar! Kanske värt ett försök :)?

Svar: Hej Ylva! Tack så mkt för ditt tips. Jag har en Eric Le Tixerant-gjord dvs platta med antiglid under. Hjälper tyvärr inte. :-/. Men som det verkar nu så finns det hopp ändå! Vi får se hur sadeln känns om ett tag.
Ha de!! :-)
Josefine Fred

2014-05-10 @ 00:31:57
URL: http://ydanielsson.blogg.se
Postat av: Anonym

Ah! Då ber jag om ursäkt för ovan kommentar ;)

2014-05-27 @ 22:49:48
URL: http://ydanielsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0