Vad får B för foder?

Sara: Hej ! Vad får din häst för foder ? Alltså foderstaten, skriv gärna den i ett inlägg ! Skulle vara kul att veta :))
 
Svar: Bellie äter olika foder från år till år beroende på hur höanalysen ser ut. Det som fattas näringsmässigt från hösilaget, är vad jag täcker upp med i form av kraftfoder. På så vis kan jag även se till att balansen mellan protein/energi är bra, samt balansen mellan fosfor och kalcium. Det är inte bra med eventuella felbalanser speciellt när det  gäller mineraler - som inte syns på hästen direkt. För mkt elr för lite, eller en felbalans mellan två mineraler kan gå tråkiga konsekvenser.

Men för att svara på din fråga, i dagsläget äter Bellie 4 dl Krafft Muskel, samt 6 dl sojamjöl. Plus fri tillgång på hösilage. Man mäter inte i dl, utan i gram. Men jag har inte vikten på fodret i huvudet. Om jag minns rätt väger 1dl muskel 60 gram, och likaså sojan. Har anteckningar på det om du vill veta mer ingående. ;-)


 Här är några myter om foder jag läste på Emmas blogg som jag håller med om till punkt och pricka:
 
"Hästar som tränas och tävlas måste ha kraftfoder" - Stämmer inte, kraftfoder ska huvudsakligen bara vara ett tillägg för att fylla de behov grovfodret inte täcker. Är grovfodret tillräckligt näringsrikt kan hästen klara sig mycket bra på enbart det som daglig kost.

• "Ger man färdigfoder täcks alla hästens behov" - Återigen är det grovfodrets innehåll som styr totalfoderstaten. 

• "Hästen känner på sig vilka mineraler den behöver" - När det kommer till salt, ja, annars nej!

Kommentarer
Postat av: Marie

Hur kan du räkna ut en korrekt foderstat när du inte vet hur mycket hösilage hon får i sig?

Svar: Det vet jag på ett ungefär. Det skiftar dock beroende på årstid och väder, men jag gör ett snittvärde o sen ändrar jag foderstaten utefter det.
Hon har stått i sjukhage 4 v två ggr under 3 år där hon oxå haft fri tillgång men där jag vetat hur mkt jag lagt ut.

Annars delar jag höbalen på antalet hästar och dagar den räcker, och så vet jag hur mkt hon äter inne.

Exakta värden är omöjligt att få även på analysen. Man går på snittvärdet. :-)
Josefine Fred

2014-05-03 @ 16:54:01
Postat av: Sarah

Vilka mineraler tittat du på? Ca, P och Mg?
Hur gör du under betesperioden? :)

Svar: Ja det är dom tre. Sen ger jag Selen för att våra marker i Sverige inte innehåller tillräckligt. :-)Under betet får hon lucern oftast. Men då det är svårt att ta analys på betet och få fram värden så då räknar jag inte. Sen ger vi extra hö ganska tidigt då hon annars tappar hull.
Josefine Fred

2014-05-03 @ 17:17:49
URL: http://sarahhbergman.blogg.se
Postat av: Sarah

Tack för svaret! Så under betet ger du bara lucern? Inga mineraler eller "fullfoder"?

Svar: Klart du får svar!! :) Nix, jag tror de flesta beten har ganska högt näringsvärde. Men under sensommaren så fodrar iaf vi extra med hö (oanalyserat) för att vara på den säkra sidan. Lucern är grovfoder så det brukar jag komplettera med, vilket är de bästa att använda när man inte vet värden. :-) Men det har hänt att jag kört på soja/muskel oxå under betet.
Jag kommer nog fortsätta ge Selen under betet nu. En burk räcker typ 10 månader (Y) SeleVitan, köps på apoteket och ges 1-2 ggr i månaden.
Josefine Fred

2014-05-03 @ 18:52:31
URL: http://sarahhbergman.blogg.se
Postat av: Sarah

Vi ska ha hästarna på ett naturbete och jag är lite rädd för att fullblodet ska tappa vikt, så har funderat på att ge lucern till framförallt honom. Men din åsikt är alltså att vitaminer inte behövs under betet?
Sånt här kan jag ligga vaken på nätterna över, haha. Men selen ska jag börja ge! :)

Svar: Nej gräset innehåller nog med all säkerhet vitaminer (Y) De är sällan brist på sådant i grovfoder vad jag vet.. Ja men ge Selen!! :) Som sagt i våra marker är de brist på det, så de kan vara bra att ge.
Josefine Fred

2014-05-03 @ 20:44:41
URL: http://sarahhbergman.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0