Täckesångest!

Idag har Bella vilat då jag har jobbat. Men jag var dit en sväng på rasten och kollade av hur ny-täcket suttit... SKIT! Kan jag tala om. Det sitter perfekt på gången. Men när hon rör sig = skit. Hon har alltid varit svår att hitta täcken till. Trodde verkligen på domhär täckena då dom funkar på många andra hästar. Smala som breda. Suck. Jaja.... Bara att tänka om. Ska skicka tillbaka ett möjligtvis två, och resten säljer jag. Av dom nya alltså.
 
Min plan nu var/är att köpa likadana Bucas som hon haft som alltid passat sjukt bra, dvs Bucas Freedom. Men jag provade dom ikväll, och visst, dom sitter absolut bäst av alla täcken jag provat. Gick med henne några hundra meter för att känna hur de känns kring bogarna. Det känns okej. Men det är inte helt luftigt liksom. När jag känner in handen så får jag ett lättare tryck, alltså väldigt lite tryck, men ändå. Så logiskt sett borde trycket vara nästintill obefintligt när handen inte är där.
 
Men nu velar jag om jag ska köpa 140 eller 145? Jag sålde ju iväg dom i 135, aldrig mer den storleken. Dom nuvarande är i 140. Och dom passar. Men frågan är om 145 gör att de blir lite rymligare i bogen? Eller så blir det tvärtom att halsskärningen blir för stor och täcket glider bak. Grejen är att jag beställt ett i 145 nu.... Och så ska jag köpa 1-2 st här i stan. Jag får nog satsa på att göra det i helgen, så jag kan prova och avgöra om hon ska ha 140 eller 145. Och så får jag ringa och byta strl innan de skickar det jag beställt.

Ikväll la jag även märke till att kanten på täckets skärning, den som ligger mot mankammen, ligger åt ganska hårt. :( Hennes övre halsmuskel har ju blivit MYCKET större än den varit innan.. Så det är givetvis därför. När hon har huvudet normal så sitter det åt där. Ja, kolla på bilden så ser ni att det fasen skär in. :( ÅH. Gode gud. Jag som till och med planerat klippa henne lite. Hon får nog bli mammut i år och gå utan täcke.
 
Suck. Denhär ångesten jag har nu är ju fasen i klass med sadelångesten.
 
 

Kommentarer
Postat av: Malin

Jag har samma dilemma med att ligga mellan 140-145 men kör på 145 på utetäcken.

2014-10-16 @ 22:21:28
URL: http://kyro.blogg.se
Postat av: Karoline

Har du provat HW Rambo med V knäppning i bogen? Jag har det till båda mina hästar (travare och Akhal teke) och täcket sitter väldigt bra på båda. Men som sagt, jag kör bara Rambo för de andra gillar jag inte alls så mycket.

Svar: Nej inte provat v-knäppning, men varit inne på det. Får kolla om jag känner någon som har ett sånt jag kan prova. :-) Tack för tips!
Josefine Fred

2014-10-16 @ 23:33:47
URL: http://odemaa.wordpress.com
Postat av: Angelica

Jag köper bara Horseware i strl 140. Både Amigo och Rambo sitter bra på mitt varmblod. Har inte provat Rhino än. Både v-knäppning och vanlig passar honom bra.

2014-10-17 @ 07:17:43
Postat av: Angelica

Jag köper bara Horseware i strl 140. Både Amigo och Rambo sitter bra på mitt varmblod. Har inte provat Rhino än. Både v-knäppning och vanlig passar honom bra.

Svar: Får prova ett Rambo med v-knäppning, dom har jag inte provat. Amigo kan hon inte ha. :-/
Josefine Fred

2014-10-17 @ 07:17:44
Postat av: Jenny

Tingeling hade 140 när jag köpte henne men vart efter jag musklat om henne och hon nu musklar på sig mer och mer så köper jag bara 145 till henne.
På henne sitter Horseware absolut bäst!
Jag har ett Rambo Duo som jag använder mesta av allt och där under kan jag ha olika tjocka stalltäcken, HW Amigo, och hon har inte fått ett endaste skav och det trycker ingenstans.

Jag har enbart Horseware i hennes täckesgarderob och kommer aldrig byta...Duot är inne på sin fjärde säsong nu och ser fortfarande nytt ut.

Svar: Jag har provat flera täcken från HW. Dock mest Amigo, men dom passar verkligen inte hennes bog. Dom trycker på hennes bogspetsar. :-/ Sen har jag provat ett Rambo Sweetitch, det är ju ett flugtäcke och säkert inte alls jämförtbart med utetäckena. Så jag ska försöka få prova ett Rambo utetäcke på henne så får vi se.
Josefine Fred

2014-10-17 @ 09:02:22
URL: http://lilatiger.blogg.se
Postat av: Sarah

Så svårt kan det inte vara att hitta ett täcke som ligger skapligt. Och om det ändå är det, se till att ha flera som du kan variera med så hon slipper det skav/tryck/etc som kanske ev kan bli om hon går med ett täcke som inte sitter optimalt flera dagar I sträck. Provat med "billiga" täcken som kanske inte har lika specifik passform? Lycka till! :)

2014-10-17 @ 13:34:15
Postat av: Josefin

Har du provat täcke med halvhals? Då blir det inte lika "skarpa" kanter emot manken. Jag brukar köpa täcken från nischhäst, dom sitter bra på mina. Och dom är hållbara!
http://www.nischhast.se/

Svar: Ja jag har provat halvhals från flera märken. Köpte fyra täcken från Nisch denna vecka, och dom funkade inte.
Josefine Fred

2014-10-17 @ 21:00:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0