Uteritt

Blev en uteritt imorse för Bellas del. Råkade rida åt fel håll, och eftersom dom gräver på våran väg så var det inte läge att vända och rida rätt väg. Så jag ändrade planen och red till en grusväg vi brukar jobba på. Hon fick röra på sig mycket idag, mycket trav och galopp typ hela tiden. Hon var så nedrans stark i början, jag fick kramp i mina överarmar. Då vet man att man använt FEL muskler. Jisses så stark hon var, hade hela hästen i armen. Men jag ville vara tydlig med henne och försöka rida lös henne därifrån, istället för att släppa kontakten helt (för det är alternativet) och så springer hon omkring och spänner sig med sänkt rygg och har varken koll på bak eller fram.
 
Men, hon var fin bitvis! Men på hemvägen blev hon taggad och då vill hon göra som hon vill, så då passade hon på att lägga tungan över bettet och vips så försvann all kontakt. Hoppade av och höjde bettet ett hål, och spände åt ett hål på nosgrimman. Det är inte kul att behöva göra så, men hon får bara inte göra så. Och hon gör ju det för att kontakten blir för hård, hon vill komma undan bettet. Vilket jag absolut förstår. Så jag jobbade massor med att reparera, som Ingela lärde mig. Och de hjälpte kanon, hon blev jättefin! Jag varvade trav och galopp, i galoppen fick hon mest ligga och rulla. Hon var så himla duktig och gick med nosen jättelågt, och en rund trevlig form. Där jag kunde släppa och ge eftergift på båda tyglarna. Får hela tiden jobba med att släppa på tyglarna, en tygel i taget, för att hon oxå ska våga slappna av och runda sig. Funkade som sagt super!
 
Så det känns ju bra att vi jobbade oss ur problemet med pigg, stark häst som tillslut blev mjuk och avspänd!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0