Dressyr på bästa Bellan

Idag red jag och Bella bort till Ark och red dressyr i paddocken. Det blåste en del då vi red iväg så jag hade mina aningar om hur passet skulle bli. Vi har dessutom inte ridit där sedan i höstas nån gång. Men, jag hade fel! Hon var en dröm. Hon var kalasfin lilla Bellan.
 
Började med att plocka undan hinder efter alla RÖVHÅL som endast kan plocka fram hinder - ej undan. Jag blir så förbannad. Men iallafall, Bella fick en lång framskrittning innan jag körde igång. Då började vi som vanligt med att få ordning på skritten. Hon var till en början lite spänd och hängde ganska mycket i min hand, men ju mer jag red volter, halter osv. ju mer kom hon lös och började bära sig. När hon blev i det läget jag vill ha henne så la jag mig på en stor mittvolt där jag red bakdelsvändningar. Det gick bra! Jag avancerade lite idag och red hela varv, istället för ett halvt varv så att man byter varv. Och det gick helt okej. Hon var duktig.
 
Hon svingade ryggen väldigt bra i skritten idag, och varje gång hon blev låst i ryggen så rörde jag om lite i grytan som Ia tipsade mig om, och så kom ryggen tillbaka nästan direkt. Började då att jogga igång henne i trav, och hon var jäkligt fin! Trevlig takt, form, tempo. Hon var lydig. Jag red först travprogrammet i LB:2an, och det fixade hon galant. Jättefin. Sedan direkt red jag in på travprogrammet i LA:3an. Samma där var hon jättefin! Halten och ryggningen satt som en smäck. Längningarna var bra. Skänkelvikningarna lite sådär, sedan trodde hon att det var dags för travlängning när jag vände in på diagonalen för en skänkelvikning. Så där måste jag komma på hur jag ska rida henne för att hon ska bli mer förberedd för sidvärts.
 
Sedan fick hon pausa, och hon var så.... nöjd på nå vis. Hon blir ju rätt "trött" när hon fått använda kroppen ordentligt ända från skritten.

Sedan körde vi igång med lite travjobb bestående av öppna på långsidan, rida kortsidan, och sen snett igenom och skänkelvikning på diagonalen. Så blir det varannat varv. Hon var jättefin här oxå! Skänkelvikningarna är OK, vi börjar mer och mer hitta känslan tkr jag. Öppnorna gjorde hon rätt bra, hon försökte verkligen.

Sedan skrittpaus igen. Därefter galoppjobb i lagom mängd. Först fick hon gå längs fyrkanten ett varv med några volter inlagda, hon var jättefin i voltjobbet. Hon kändes lite halvtung fram dock så jag gav lite mer tygel och slappnade av i armar/händer samt gjorde överstrykningar på både inner- och yttertygel och så försökte jag verkligen rida med sätet. Det blev jättebra. Efter varvet på fyrkanten red jag en stor 8-volt över hela paddocken, så att hon gick rättvänd ena varvet, och sedan förvänd i andra. När jag red in och skulle göra varvbytet så försökte jag avancera lite genom att rida mer rätt över ridbanan istället för som en båge. Jäklar var duktig hon var!! Det var inga problem att svänga i förvänd så snävt, och den förvända blir bara bättre och bättre sedan Gittan gav mig mer verktyg för att vi skulle ta oss vidare i den. Nu ger jag henne inte lika mycket stöd och ram, utan nu får hon klara sig lite mer på egen hand. Jag kan lätta i båda tyglarna osv. och jag har i tanken att hon ska få plats med yttersidan. Den ska kunna ta för sig och verkligen galoppera. Och det gör hon skitbra bitvis.

Samma sak i höger varv och det gick lika bra. Fina fina B!

Sedan travade vi av en liten stund. Sen kändes det att hon var färdig. Hon blev knappt svettig, men det känns ändå att hon fått ta i och jobba. Så jag promenerade med henne hem så hon fick gå med ryggen ifred. :-)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0